printlogo


کد خبر: 261432تاریخ: 1402/1/19 00:00
دور دنیا

رد طرح تحقیق بین‌المللی درباره نورداستریم در شورای امنیت
طرح پیشنهادی ۳ کشور روسیه، چین و برزیل برای تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی مستقل در زمینه تحقیق و شفاف‌سازی موضوع خرابکاری در خط  انتقال گاز طبیعی نورد استریم در دریای شمال اروپا به نتیجه نرسید. واسیلی نبونزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل پیش از رای‌گیری در این مورد در نشست شورای امنیت، تحقیقات دانمارک، آلمان و سوئد در زمینه خرابکاری سپتامبر 2022  را مشکوک عنوان کرد و گفت این پروسه نیاز به یک تحقیقات شفاف و جامع دارد. با این حال این طرح که تصویب آن منوط به کسب آرای مثبت دست‌کم 9 عضو شورای امنیت بود، با رای مثبت 3 کشور مزبور در مقابل رای ممتنع 12 عضو دیگر شورا بویژه آمریکا، فرانسه و بریتانیا بی‌نتیجه ماند.
***
لولا: ناتو نباید به مرزهای روسیه نزدیک شود
 رئیس‌جمهور تازه انتخاب‌شده برزیل بعد از افزایش خط تماس ناتو با مرز روسیه در پی الحاق فنلاند اعلام کرد این ائتلاف نظامی غربی، نباید نیروهای خود را در مرزهای روسیه مستقر کند.
به‌رغم هشدارهای روسیه، سه‌شنبه گذشته فنلاند رسماً در هفتادوچهارمین سال تأسیس ناتو به این اتحاد نظامی ملحق شد.
لولا داسیلوا که اخیرا برای بار دوم سکان قدرت در برازیلیا را به دست گرفته، پنجشنبه گذشته در جریان یک صبحانه مطبوعاتی پیشنهاد داد عدم گسترش ناتو در مرزهای روسیه می‌تواند از شروط مذاکرات صلح اوکراین باشد. 
رئیس‌جمهور چپ‌گرای ۷۷ ساله برزیل همچنین ضمن تاکید بر این موضوع که هر دو طرف روسی و اوکراینی باید امتیازاتی برای دستیابی به صلح بدهند، به شکل جالبی اعلام کرد مالکیت روسیه بر کریمه از سال 2014 اصلا نباید مورد بحث قرار بگیرد، در حالی که مناطق اشغالی اخیر توسط روسیه می‌توانند قابل معامله باشند.
داسیلوا پیش‌تر با اعلام اینکه روسیه ضامن صلح بلندمدت در جهان است، دولت‌های آمریکایی و اروپایی را عصبانی کرده بود. او ابتکارعملی را به منظور توسعه یک قالب بین‌المللی جدید برای مذاکرات بالقوه مسکو -کی‌یف ارائه کرده و گفته آماده است مذاکرات مستقیم بین رئیس‌جمهور روسیه و همتای اوکراینی او را در صورت نیاز میانجیگری کند.
***
رایزنی پوتین و پاشینیان درباره قره‌باغ
کاخ کرملین از رایزنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان درباره تحولات پیرامون قره‌باغ و آماده‌سازی معاهده صلح بین ایروان و باکو  در روز جمعه خبر داد. به گزارش خبرگزاری تاس، در این مکالمه تلفنی که به ابتکار طرف ارمنی انجام شده، اهمیت اجرای توافقات 2022-2020 رهبران مسکو، ایروان و باکو، از جمله توافقات مربوط به تضمین امنیت و ثبات در مرز آذربایجان و ارمنستان، احیای روابط اقتصادی و حمل‌و‌نقل در قفقاز شمالی و آماده‌سازی یک معاهده صلح بین ارمنستان و آذربایجان در این رایزنی تلفنی مورد تاکید قرار گرفت. این چهارمین تماس تلفنی پوتین و پاشینیان از ابتدای سال 2023 است. 
***
اعتراف ضمنی واشنگتن به ناکارآمدی پنتاگون
با وجود آنکه در گزارش منتشره توسط دولت بایدن درباره دلایل خروج مفتضحانه نیروهای آمریکایی از افغانستان، در نگاه اول همه چیز گردن دولت ترامپ انداخته شده است اما با موشکافی بیشتر می‌توان ردپای اعتراف واشنگتن به افول هیمنه نظامی پنتاگون را در گزارش مزبور مشاهده کرد. شامگاه پنجشنبه گذشته جان ‌کربی سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده با ارائه خلاصه گزارش مزبور که شامل 12 صفحه می‌شود،  ‌تلاش کرد بیشترین سهم در خروج  آشفته نیر‌وهای اشغالگر خارجی (ساف)  به رهبری آمریکا را متوجه دولت قبلی سازد. در این گزارش که کاخ سفید مدت‌ها از انتشار آن جلوگیری می‌کرد آمده که پس از توافق‌نامه دوحه میان طالبان و آمریکا باید برنامه‌ریزی پنتاگون، ناتو و متحدان‌شان برای خروج از افغانستان زودتر انجام می‌شد و تقصیر تأخیر در این روند به گردن بخش‌های اطلاعاتی و مقام‌های وزارت دفاع دولت دونالد ترامپ بوده‌ است. با این حال، ‌کربی در کنفرانس خبری مربوطه در حضور خبرنگاران اعتراف کرد که خروج از افغانستان درس‌هایی به ارتش آمریکا داده که از آن در کشورهای اتیوپی و اوکراین استفاده خواهد شد. از جمله اینکه او پذیرفت پنتاگون به درستی متوجه سرعت تسلط طالبان نشده است البته سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده تاکید کرده که بررسی‌های دولتی درباره خروج از افغانستان پایان نیافته و کمیسیون جنگ افغانستان در کنگره نیز وظیفه بررسی‌های بیشتری را دارد. او افزود: «طولانی‌ترین جنگ آمریکا مستحق بررسی طولانی و مطالعات بیشتر است که رئیس‌جمهور به آن متعهد است». بیشترین انتقاد از دولت بایدن درباره نحوه اخذ تدابیر امنیتی در روزهای خروج و تخلیه از افغانستان در اواسط تابستان 2021 است که سبب سقوط کابل به دست طالبان و حادثه مر‌گبار فرودگاه پایتخت افغانستان بوده که  جان 13 نظامی آمریکایی و 170 شهروند افغان را گرفت.

Page Generated in 0/0294 sec