printlogo


کد خبر: 261446تاریخ: 1402/1/19 00:00
سازمان راهداری: بیش از ۸۰۰ نقطه حادثه‌خیز در راه‌های کشور شناسایی و عملیات ایمن‌سازی آنها شروع شده است
آغاز عملیات رفع خطر در جاده‌ها
رئیس پلیس راهور فراجا خبر داد: کاهش ۵۰ درصدی تصادفات فوتی در صحنه

آمار کشته‌شدگان ناشی از تصادفات جاده‌ای در نوروز امسال در حالی نسبت به سال گذشته کاهشی بود که طبق گزارش پلیس راهور میزان سفرهای نوروزی امسال نسبت به سال‌ پیش 40 درصد افزایش یافته بود. طبق بررسی‌ها روند نزولی میزان تصادفات جاده‌ای در ایام نوروز به دلیل توجه به رفع بخش عمده‌ای از نقاط حادثه‌خیز جاده‌های کشور در کنار همکاری شبانه‌روزی نیروهای راهداری، پلیس و سایر ار‌گان‌‌ها و دستگاه‌های مرتبط  بوده است. تعداد نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های کشور هزار و 585 نقطه پرتصادف است که سال گذشته وزیر راه و شهر‌سازی بر شناسایی و رفع ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز این جاده‌ها به عنوان اولویت دولت سیزدهم تاکید کرد. 
در این باره رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور اخیرا اعلام کرد: رفع ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور به تازگی با نصب تابلوهای هشداری و عملیات عمرانی آغاز شده است. داریوش امانی افزود: مصمم هستیم تمام این نقاط حادثه‌خیز را تا پایان دولت سیزدهم برطرف کنیم. این در حالی است که سال گذشته ۳۵۹ پروژه رفع نقاط حادثه‌خیز در راه‌های کشور افتتاح شد.
همچنین معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: ۸۰۰ نقطه حادثه‌خیز در راه‌های کشور شناسایی شده که ایمن‌سازی نیمی از آنها با آشکارسازی یا بهبود مهندسی در دستور کار قرار دارد. رضا اکبری دیروز در نشست شورای راهداری استان بوشهر اظهار کرد: مدیران شهرستانی راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان باید تمرکز خود را بر کاهش نقاط حادثه‌خیز و نگهداری جاده‌ها بگذارند. وی افزود: نگهداری راه‌ها، حذف نقاط حادثه‌خیز و نوسازی ماشین‌آلات در دستور کار سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای است. معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای اضافه کرد: در استان بوشهر ۱۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده که اعتبار ایمن‌سازی همه آنها امسال تامین می‌شود، در حالی که برای سایر نقاط کشور در چند مرحله برنامه‌ریزی شده است. اکبری با اشاره به هزینه بالای احداث راه بویژه بزرگراه‌ها ادامه داد: برآورد هزینه هر کیلومتر آسفالت راه‌ها به ۳ میلیارد تومان رسیده که در شرایط تنگنای اعتبارات، باید به صورت جدی بر نگهداری راه‌ها بویژه محورهای بزرگراهی و اصلی تمرکز کرد. وی افزود: اقداماتی نظیر آسفالت حفاظتی و روکش و لکه‌گیری آسفالت، عمر مفید راه‌ها را سال‌ها افزایش می‌دهد. معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال هزار دستگاه ماشین‌آلات‌ سنگین راهداری خریداری می‌شود. وی بیان کرد: رویکرد ما این است که به ازای هر ماشین‌آلاتی که مدیران راهداری شهرستان‌ها تامین می‌کنند، ۲ دستگاه نیز از سوی سازمان راهداری به آن شهرستان اختصاص یابد. به گفته اکبری با توجه به اینکه بوشهر درباره این رویکرد طی سال‌های قبل عملکرد خوبی داشته، انتظار می‌رود امسال به طور میانگین از اعتبارات شهرستانی و ملی هر شهرستان بوشهر حداقل ۳ دستگاه جدید ماشین‌آلات راهداری داشته باشد که نقش بسزایی در ارتقای توان عملیاتی ادارات شهرستانی دارد. 
* ضرورت تأمین اعتبار برای رفع نقاط پرتصادف در جاده‌ها
رئیس پلیس راهور فراجا از ضرورت تامین اعتبار برای رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های کشور خبر داد. سردار سیدکمال هادیانفر با اشاره به وجود ٨٨٧ نقطه پرتصادف در جاده‌های کشور گفت: نقاط حادثه‌خیز دیگری هم در جاده‌های کشور وجود دارد اما این تعداد به عنوان نقاط پرتصادف‌تر و دارای اولویت برای ایمن‌سازی در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه ۵ ‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایمن‌سازی این نقاط لازم است، گفت: درباره نقاط حادثه‌خیز در قانون هم آمده این موضوع تکلیف وزارت راه، شهرداری‌ها و وزارت کشور است و در این میان تنها پلیس شتاب‌دهنده است و تکلیف قانونی ندارد. رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: اما وقتی تصادفات را تحلیل می‌کنیم، می‌بینیم درصد زیادی از تصادفات ما همچنان در نقاط حادثه‌خیز رخ می‌دهد که باید جلوی این تکرار را بگیریم و از این رو پیگیر ایمن‌سازی این نقاط هستیم. هادیانفر با بیان اینکه این موارد در جلسات متعددی بررسی شده است، گفت: در جلسه شورای ‌عالی ترافیک با حضور رئیس‌جمهور، در جلسه با معاونان رئیس‌جمهور و وزرا و... بر این موضوع تاکید شد. یکی از مصوبات ما رفع نقاط حادثه‌خیز در طول ۲ سال بود که البته مواردی مانند کمبود منابع مالی برای رفع این نقاط وجود دارد. وی با بیان اینکه بعضی نقاط حادثه‌خیز و پرتصادف نیازمند تغییر هندسی و فیزیکی هستند، به ایسنا گفت: این موارد هزینه زیادی دارد اما بعضی نقاط نیازمند آشکارسازی است که هزینه آنها کمتر است. رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد لازم است منابع مالی برای نقاط حادثه‌خیز زودتر از سوی دولت تامین شود.
* کاهش ۵۰ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
رئیس پلیس راه پایتخت از کاهش ۵۰ درصدی تصادفات فوتی در صحنه و توقیف ساعتی ۱۳۳۷ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در طرح نوروزی خبر داد. سرهنگ نورالله خادم در گفت‌وگو با فارس، به آمار و عملکرد اجرای طرح نوروزی توسط پلیس راه پایتخت اشاره و اظهار کرد: با همکاری و تلاش شبانه‌روزی ماموران پلیس راه پایتخت در طرح نوروزی که در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین اجرا شد، شاهد کاهش ۷۱ درصدی تصادفات جرحی و رتبه اول کشوری این فرماندهی برابر گزارش اولیه راهور انتظامی کشور بودیم. وی از کاهش ۵۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در صحنه خبر داد. تردد، ثبت ساعتی و‌ کنترل تعداد ۶۶۷۳۳ اتوبوس بین‌شهری در مقابل پاسگاه‌های این فرماندهی تصریح کرد: ورود و خروج ۱۳ میلیون خودرو نیز در طرح نوروزی ثبت و ضبط شد. خادم ادامه داد: افزایش ۳۰ درصدی برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و توقیف ساعتی ۱۳۳۷ دستگاه خودرو که رانندگان آنها مرتکب تخلفات حادثه‌ساز شده بودند از دیگر اقدامات ماموران پلیس راه پایتخت است. وی خاطرنشان کرد: تخلفات حادثه‌ساز از جمله سبقت و سرعت غیرمجاز و حرکت در شانه خاکی راه از جمله خط قرمز پلیس راه و راهور فراجا بوده و پلیس در راستای حفظ ایمنی خود راننده، سرنشینان و خودروهای دیگر، بدون اغماض با رانندگان متخلف برخورد می‌کند. بنا به این گزارش، طبق اظهارات رئیس پلیس راهور فراجا، بخشی از علت بروز تصادفات جاده‌ای، سرعت بالا، سبقت، توجه نکردن به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی است و بخش دیگر به ایمن نبودن خودرو و استاندارد نبودن راه‌ها مرتبط است.

Page Generated in 0/0065 sec