printlogo


کد خبر: 261454تاریخ: 1402/1/19 00:00
اخبار

رشد ۵۰ درصدی تولید داخلی واگن باری در سال ۱۴۰۱
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم افزایش رشد تولید و استفاده از توان داخلی اعلام کرد: تولید ۱۰۸۱ دستگاه انواع واگن باری در سال ۱۴۰۰، به ۱۵۹۸ واگن باری با توان و تولید داخل در کشور در سال ۱۴۰۱ رسید که رشد حدود ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.
مهرداد بذرپاش در نشست با مدیران بخش خصوصی حوزه راه‌آهن با اشاره به شعار سال و لزوم توجه جدی به مهار تورم و رشد تولید، تصریح کرد: برنامه وزارت راه و شهرسازی حمایت از تولید داخلی برای توسعه ناوگان و تکمیل کریدورهای ریلی است که با اولویت استفاده از توان داخلی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید و نوسازی ناوگان باری از ۱۰۸۱ واگن باری در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۹۸ واگن باری در سال ۱۴۰۱ رسید که این افزایش با استفاده از توان بخش خصوصی و تولید داخل صورت گرفته است و این روند در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد یافت.
بذرپاش به برگزاری نشست دیگری با تولید‌کنندگان لکوموتیو اشاره و بیان کرد: از حداکثر توان داخلی برای نوسازی و توسعه ناوگان ریلی استفاده می‌شود اما متناسب با توسعه زیرساخت‌ها و شبکه ریلی نیاز مضاعف به ناوگان جدید خواهد بود که برنامه جامعی برای تامین ناوگان مدنظر قرار دارد.
وی  تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ برنامه مفصلی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و بویژه بخش ریلی در حوزه واگن‌های باری، مسافری و لکوموتیو در نظر گرفته شده است.
وزیر راه و شهرسازی درباره نشست با مدیرعامل شرکت تعاونی برفره توضیح داد: در دیدار رئیس‌جمهور با تولید کنندگان، مدیرعامل شرکت مذکور محتوایی را مطرح کرده بود که پیرو دستور رئیس‌جمهور جلسه‌ای با مدیرعامل راه‌آهن برگزار کردند و دیروز نیز در نشستی با ایشان به مذاکره و تبادل نظر پرداختند.
وی افزود: این شرکت پیش‌تر در حوزه تعمیرات واگن‌های باری فعال بوده است که در نظر دارد با تغییر کاربری به تولید واگن‌های باری بپردازد. بر این اساس لازم است  استانداردهای تولید واگن باری را تحت نظارت شرکت راه‌آهن عملیاتی و اجرایی کند و تجهیزات تولید واگن باری را مستقر و راه‌اندازی کند.
وزیر راه و شهرسازی در پایان این نشست به مدیرعامل شرکت راه‌آهن دستور داد ضمن بازدید مجدد، شرایط این شرکت را با رعایت استانداردهای ایمنی تردد ناوگان ریلی مورد ارزیابی قرار دهد و برای تغییر کاربری و رسیدن به تولید همکاری لازم انجام شود.
یادآوری می‌شود در اواخر سال گذشته حوزه فنی شرکت راه‌آهن از این شرکت که تعمیر واگن‌های باری را انجام می‌دهد بازدید و موارد مورد نظر برای تامین تجهیزات و رعایت استانداردهای ایمنی تردد ناوگان ریلی را به منظور تغییر کاربری از حوزه تعمیرات به تولید واگن اعلام کرده بود.
***
حق مسکن کارگران باید از فروردین‌ پرداخت شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت مبلغ کمک‌هزینه مسکن کارگران با موافقت و تصویب هیات وزیران در سال جاری ۹۰۰ هزار تومان شد که از فروردین امسال باید به کارگران پرداخت شود. سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران با موافقت و تصویب هیات وزیران در سال جاری ۹۰۰ هزار تومان شد که از فروردین امسال باید به کارگران پرداخت شود. وی افزود: سال گذشته مبلغ حق مسکن کارگران از سوی شورای عالی کار ۶۵۰ هزار تومان تعیین شده بود که برای امسال ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت و هیات دولت مصوبه پیشنهادی شورای عالی کار را به تصویب رساند. مرتضوی با بیان اینکه سرمایه انسانی موتور محرکه اقتصاد است، افزود: نیروی انسانی توانمند چرخ تولید را در کشور به گردش درمی‌آورد و بر همین اساس هر اقدامی که انگیزه نیروی انسانی را برای کار و فعالیت کاهش دهد، مانعی برای تولید به شمار می‌رود.
***
4  برنامه خودکفایی گندم  که امسال اجرا می‌شود
وزارت جهاد کشاورزی 4 برنامه در دست اجرا دارد تا امسال خودکفایی گندم رقم بخورد.
وزارت جهاد کشاورزی برنامه خودکفایی گندم و عدم وابستگی به واردات این کالای اساسی را دنبال می‌کند و در این زمینه برنامه‌هایی دارد که سال جاری اجرا می‌شود اما این برنامه‌ها چیست و چگونه اجرا می‌شود؟
علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: «برنامه این است که  با اولویت قرار دادن گندم، گندم مورد نیاز برای تهیه نان را در داخل تولید کنیم، وزارت جهاد کشاورزی در ابلاغیه‌ای حدود ۴ میلیون هکتار گندم دیم و دو میلیون هکتار گندم آبی را برای کشت این محصول اساسی تعیین کرد که  حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار کشت شد».
به گفته مهاجر، از این میزان یک میلیون و ۹۵۴ هزار هکتار گندم آبی و ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار هم گندم دیم کشت شده است. 
علاوه بر آن، وزارت جهاد کشاورزی با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) طرحی به عنوان جهش تولید در دیمزار‌ها با هدف افزایش تولید و درآمد کشاورزان اجرا می‌کند. همچنین آخرین یافته‌های تحقیقاتی کشور و دنیا به دیم‌کاران انتقال داده می‌شود.
 معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه الگوی کشت و کشت قراردادی گندم از دیگر مواردی است که با هدف افزایش تولید در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، اظهار کرد: امسال بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم به صورت قراردادی کشت شده است.

Page Generated in 0/0070 sec