«احسان یاسین» خواننده جوان، کنسرتی برای خانواده ایرانی - اسلامی طی ۳ شب متوالی در ۲ سانس اجرا کرد
کنسرت «احسان یاسین» خواننده جوان طی شبهای گذشته در تالار وحدت تهران با استقبال مخاطبان موسیقی، پاپ، عربی و البته کسانی که به دنبال محتوای عارفانه در ترانه و ملودی هستند، برگزار شد. بروز و ظهور خوانندهها و ارکسترهایی که از نگاه کلیشهای موسیقی فاصله گرفته و در دل هنر موسیقایی خود به دنبال موسیقی به ما هو موسیقی و هنر به ما هو هنر میگردند، ارزشمند و قابل احترام است.
احسان یاسین همان خوانندهای است که بهار سال 1401 در فصل سوم برنامه تلویزیونی «عصر جدید» شبکه ۳ سیما نظر داوران و مردم را به خود جلب کرد. حالا او نخستین کنسرت خود را به همراه گروه ارکستر «ایستگاه» به سرپرستی مهدی نوروزی به صحنه تالار وحدت برده است.
* یاسین و تنوع رپرتوار اجرایی
این کنسرت همانطور که در مقدمه توضیح داده شد به شکلی متفاوت از اجراهای رایج پاپ به صحنه رفت که بیشترین تفاوت و تنوع آن را میتوان محتوای رپرتوار اجرایی و فرم و شکل ارائه عنوان کرد. نوع چینش قطعات اجرا، انتخاب اشعار، از نوع چندزبانه آثار، بهره از دکور زیبا و ویدیووال چشمگیر و هزینههایی که برای این کنسرت شده بود تا مفهوم عرفانی، معنوی و انسانی ورسهای رپرتوار پیدا بود، هنر در این اجرا بر کسب درآمد ارجح بوده است.
* نرم خانواده ایرانی در کنسرتی مفهومی
همیشه این دغدغه وجود داشته و دارد که خانواده در نرم ایرانی - اسلامی و نوجوانانی که در این فرهنگ بالنده میشوند و آنها هم نیاز به کنسرت و هیجان اما از نوع معقول و دارای حریمش دارند، کجا بروند کنسرت ببینند. قطعا با اکثریتی که جامعه و همین نرم خانواده ایرانی - اسلامی در میهنمان دارد، کنسرتهای معمول همیشگی، خیلی جایی در آرامش ذهنی اولیا ندارد و خانواده نمیتواند با خیال راحت به کنسرتی برود که هر لحظه باید خود و فرزند دختر یا پسر نوجوانش شاهد ناهنجاریهایی باشند که نمیخواهد با آنها مواجه شوند، از این رو بیتعارف باید گفت بسیاری از کنسرتهای پاپی که به صحنه میرود، خالی از خانوادههای با نرم موصوف است. از این رو بسط و گسترش هنرهایی از جنس این کنسرت و تشویق و حمایت خوانندههایی از این دست میتواند محیطی فراهم کند تا خانواده با خیال راحت برود روی صندلی سالن بنشیند و از کنسرت و موسیقی و هیجان و همه آنچه روح خرد و کلان نیازمند است اقناع شود، بیآنکه حریم و حرمتی شکسته شود و بدآموزی و نابهنجاری و فعل ناشایستی به چشم دیده شود.
کنسرت مستقل احسان یاسین به تهیهکنندگی طاهر دهپهلوان و کارگردانی امیرحسین طهرانی طی ۳ شب
(16، 17 و 18 فروردین) در تالار وحدت به صحنه رفت. طی این ۳ شب ۸ قطعه از نخستین آلبوم رسمی احسان یاسین با عنوان «ماه من»، «ستایش»، «لایا دنیا»، «ربنا»، «بازم برگرد»، «یا مصطفی»، «مآب» و «رحیل» و ۲ قطعه «تا ابد» و «دوستتدارم» از ساختههای قبلی و یک قطعه جدید که با ترانه و ملودی ساخته عرفان طهماسبی به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی اجرا شد.
یکی از نکات مهم و فنی این کنسرت این بود که در کنار جلوهگری خواننده، نوازندهها نیز مجال دیده شدن و اجرای قطعات زیبا و هنری را داشتند؛ از درامز گرفته تا ویلن و کلارینت و گروه کورال که بخوبی فضای هارمونیک و کنترپوئنتیک قطعات اجرایی را برای مخاطبان حاضر در تالار وحدت به نمایش گذاشتند.