printlogo


کد خبر: 261521تاریخ: 1402/1/21 00:00
برنامه‌های متنوع نهمین هفته هنر انقلاب با بخش‌های متفاوت در حال برگزاری است
هنر تعالی‌بخش

گروه فرهنگ و هنر: اولین شاخص برای قضاوت یک اثر هنری، مخاطب‌دار بودن آن است؛ نمونه آن را در تیراژ کتاب و فروش یک فیلم می‌توان تعریف کرد. شاخص بعدی، سوابق ارزنده هنرمند تولیدکننده اثر در آموزش و گسترش هنر انقلاب است. سومین شاخص، فعالیت موثر هنرمند در جبهه فرهنگی انقلاب و مؤلفه دیگر، جریان‌سازی همسو با آرمان‌های انقلاب است. شاخص پنجم، واکنش سریع به اتفاقات و شاخص پایانی، کسب موفقیت و دریافت مقام و جایزه است.
«هنر انقلاب اسلامی» از جمله موضوعاتی است که تبیین و تعریف اولیه برای آن به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند، زیرا «هنر انقلاب اسلامی» در وابستگی کامل با موجودیت «انقلاب اسلامی» قرار دارد؛ موجودیتی که زنده است و به عنوان یک حقیقت زنده تولد دارد، رشد دارد، قوام دارد و عمر طولانی دارد و روزبه‌روز می‌تواند رشد و تکامل پیدا کند و همین وابستگی است که سبب می‌شود تعریف اولیه و ابتدایی از «هنر انقلاب اسلامی» هر چند وقت یک ‌بار مورد بازنگری و بازتعریف واقع شود و حیطه آن به صورت مدام و همراه با رشد و تکامل موجودیت «انقلاب اسلامی» مورد بازتبیین قرار گیرد.
در هر جامعه‌ای که دغدغه‌ای برای توسعه فرهنگ و هنر خود دارد و طی برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، سعی بر رسیدن به تعالی در این حوزه است، «کشف استعداد» بسیار مساله مهمی به شمار می‌رود. طبعا همین جامعه علاوه بر برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت، یک چشم‌انداز مشخص برای رسیدن همین هدف نیز دارد؛ چشم‌اندازی که باید ابزار و ملزومات مشخصی داشته باشد. از سویی باید گفت جشنواره‌های سینمایی مثل فیلم فجر، فیلم مقاومت و... فرصتی طلایی را برای کشف استعداد‌ها و همین‌طور تربیت نسل فیلمسازان گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد کرده است؛ جشنواره‌هایی که به صراحت و با یک آمار دقیق می‌توان گفت تلاش و خدمات ارزشمندی برای تربیت نسل فیلمسازان گام دوم انقلاب اسلامی انجام داده‌اند؛ جوانانی که به گفته اهل فن از فکر و ابتکار نو و متفاوتی برخوردارند، چرا که سینمای ایران نیازمند هوایی تازه بوده  که تنها با حضور فیلمسازان جوان شکل می‌گیرد و این مساله نیازمند ریسک‌پذیری بالای مدیران سازمان سینمایی است که به جای سرمایه‌گذاری روی سینماگران امتحان پس داده‌، از جوانان استفاده کنند که نتایج آن برای چند دهه سینمای ایران را تضمین می‌کند و می‌تواند خروجی مناسبی هم داشته باشد.
به طور اصولی باید گفت کنار پرداختن به سینماگران حرفه‌ای و تراز اول داخلی و خارجی، باید به نسل نو سینمای ایران نیز توجه ویژه‌ای داشت تا به مرور زمان شاهد حضور این چهره‌ها در بدنه سینمای حرفه‌ای کشور و درخشش‌شان باشیم.
البته باید گفت کادرسازی و تربیت نسل جدید فیلمساز باید سیاستی باشد که همواره در دستور کار متولیان امر باشد و در جهت کشف و شناسایی استعدادها، سرمایه‌گذاری بر آنها و بسترسازی در راستای جریان نو فیلمسازی در ایران تلاش ویژه‌ای کرد. نقش هنرمندان در پیشرفت و آبادانی ایران، حل مشکلات، هویت‌سازی برای جوانان، جهاد تبیین و دفاع از ارزش‌های ایران اسلامی بسیار مهم و راهگشاست.
هنرمندان می‌توانند در این زمینه در ابعاد هنری این موضوعات را بدرستی در جامعه تبیین کنند. باید از این فرصت به درستی استفاده کنیم و با شناسایی نقاط قوت و ضعف، شاهد شکوفایی بیشتر در جامعه باشیم، چراکه هنر انقلاب اسلامی، هنر تعالی‌بخش و متحول‌کننده است.
* «چهره برگزیده سال» و «چهره ماندگار هنر انقلاب» معرفی می‌شوند
نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی صبح 19 فروردین با حضور علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی و علی قربانی، مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر، در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد. در این نشست، ویژه‌برنامه‌های هفته هنر انقلاب و نیز برنامه‌های انتخاب چهره سال هنر انقلاب و چهره ماندگار هنر انقلاب معرفی شدند. در این نشست رسانه‌ای، علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی، با گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم، شهید سیدمرتضی آوینی گفت: بنا بر مصوبه شورای فرهنگی، روز شهادت سیدمرتضی آوینی در بیستم فروردین‌ به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شده است که با هدف گرامیداشت و زنده نگاه داشتن نام و خاطره شهید آوینی و ترویج، تبلیغ و معرفی جامعه هنری انقلاب اسلامی، حوزه هنری نهمین دوره انتخاب «چهره سال هنر انقلاب» را در «هفته هنر» برگزار می‌کند.
وی در ادامه به تلاقی هفته هنر انقلاب با ایام شب‌های قدر و شهادت امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و افزود: «این مساله شاید از نظر اجرایی اتفاقات را تحت‌الشعاع قرار دهد اما از نظر محتوا مشابه سال‌های قبل است و برنامه‌های این هفته طبق روال و بر مدار سابق و مشابه هر سال برگزار می‌شود.
دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی در معرفی برنامه‌های نهمین دوره این رویداد بزرگ هنری و فرهنگی ملی گفت: هفته هنر انقلاب، ۲۰ فروردین با حضور هنرمندان و مسؤولان در حرم حضرت امام و تجدید بیعت با امام خمینی(ره) و غبارروبی از مزار شهید آوینی آغاز می‌شود. همزمان در ۳۱ استان کشور، مراسم‌ها و برنامه‌های متعددی برای بزرگداشت «هفته هنر انقلاب» در نظر گرفته شده که از مبادی رسمی استان‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی یکی از مهم‌ترین اتفاقات هفته هنر انقلاب اسلامی را معرفی چهره هنر انقلاب در سطوح مختلف عنوان کرد و گفت: روز ۲۷ فروردین‌، یکی از هنرمندان به عنوان «چهره برگزیده هنر انقلاب» یا «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» معرفی می‌شود.
فروزانفر با بیان اینکه معرفی چهره سال هنر انقلاب در رشته‌های مختلف خواهد بود، گفت: در بخش استانی، مشابه هر سال، فردی از هر استان به عنوان چهره برگزیده هنر انقلاب معرفی خواهد شد. وی درباره ملاک‌ها و معیارها در انتخاب چهره هنر انقلاب اسلامی گفت: ما در رشته‌های مختلف، هیات‌های انتخاب را تعیین کردیم که در معرفی کاندیداها به گزینه‌های نهایی رسیده‌اند. این رویه در استان‌ها نیز طی ماه‌های گذشته طی شده و از میان هنرمندان هر استان، چهره‌های برگزیده استانی هم معرفی می‌شوند.
دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما بر هیات انتخاب چهره برگزیده هنر انقلاب،‌ توجه ویژه‌ای داشته‌ایم تا این ابهام و سوال که آیا چهره هنر انقلاب از سازوکارهای درونی حوزه هنری انتخاب می‌شود یا اینکه چهره سال هنر انقلاب، چهره هنری یک سازمان است، جلوگیری کنیم و بر همین اساس هم سعی کردیم افرادی را که در حوزه‌های تخصصی خود شاخص و برجسته باشند، انتخاب کنیم.

Page Generated in 0/0056 sec