printlogo


کد خبر: 261529تاریخ: 1402/1/21 00:00
دور دنیا

هیأت ایرانی اواخر هفته به عربستان عزیمت می‌کند
علیرضا عنایتی، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه دیروز (یکشنبه، ۲۰ فروردین) در گفت‌وگویی درباره توافق اخیر ایران و عربستان و تبادل هیأت‌های فنی بین 2 کشور برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها اعلام کرد: همان‌طور که در خبرها آمده است، هیأت عربستان سعودی دیروز (شنبه) قبل از ظهر وارد تهران شد و از سوی وزارت خارجه مورد استقبال قرار گرفت و ملاقات کاری با مدیرکل تشریفات وزارت خارجه انجام دادند و طرف ایرانی اعلام کرد همه امکانات و تسهیلات را برای موفقیت سفر در اختیار هیأت قرار خواهد داد. وی با ذکر این نکته که هیأت مذکور چند روزی در تهران خواهد بود و چند روزی هم به مشهد عزیمت می‌کند، ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با دفتر وزارت امور خارجه در مشهد انجام شده است و ان‌شاءالله این هیأت بتواند مقدمات بازگشایی سفارتخانه در تهران و سرکنسولگری در مشهد را فراهم کند. عنایتی درباره هیأت ایرانی که قرار است به عربستان عزیمت کند نیز گفت: هیأت طرف ایرانی در وزارت خارجه مراحل نهایی خود را می‌گذراند. کارهای اداری انجام شده و پیش‌بینی  ما این است که اواخر هفته به عربستان سعودی عزیمت کند.
***
چرا ترکیه به دنبال حذف «مرد آمریکا» در منطقه است؟
شبه‌نظامیان «قسد» وابسته به آمریکا در ابتدا هدف قرار گرفتن فرمانده خود در جریان حمله ترکیه به سلیمانیه عراق را تکذیب اما ساعاتی بعد آن را تایید کردند. نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به «قسد»، رسماً ترکیه را به هدف قرار دادن مظلوم عبدی، فرمانده قسد در سلیمانیه متهم کرد. به گزارش «بغداد الیوم»، در بیانیه قسد آمده است در چارچوب اقدام امنیتی فوری درباره سلامت فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه، مرکز رسانه‌ای قسد، اطلاعات درباره حمله ترکیه به فرودگاه سلیمانیه در حین حضور «مظلوم عبدی»، فرمانده کل قسد مدیریت شد تا فرمانده قسد به صورت امن به شمال و شرق سوریه برسد. قسد اشاره کرد هیچ آسیبی متوجه فرمانده آنها نشده است. در بیانیه قسد آمده است که جزئیات این حمله متعاقباً منتشر خواهد شد. از سوی دیگر «مظلوم عبدی»، فرمانده نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) حمله روز جمعه ترکیه به فرودگاه سلیمانیه عراق را محکوم و اعلام کرد: روابط اصولی ما با برادران و متحدان‌مان در سلیمانیه ادامه خواهد داشت. ما به شدت حمله ترکیه به فرودگاه سلیمانیه را محکوم می‌کنیم، این نقض قانون‌ها و حملات در عراق و سوریه ادامه داشته و ابعاد خطرناکی علیه منطقه دارد.
***
اعتصاب مجدد پزشکان در انگلستان
سرویس بهداشت ملی انگلیس اعلام کرد اعتصاب 4 روزه توسط ده‌ها هزار پزشک در انگلستان در روزهای آتی می‌تواند به تعویق ۲۵ هزار وقت ملاقات درمانی منجر شود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دکتر «لیلا مک‌کی» مدیر سیاستگذاری در کنفدراسیون سرویس بهداشت ملی انگلیس گفت: تاثیر این اعتصاب 4 روزه بزرگ‌تر ار آن اعتصاب 3 روزه ماه گذشته میلادی توسط پزشکان است که در آن ۱۷۵ هزار وقت ملاقات و روندهای درمانی به تعویق افتاد. وی افزود: تاثیر این اعتصاب 4 روزه بسیار چشمگیرتر است، چون بر امنیت بیماران اثر می‌گذارد و برای هر مقام ارشد بهداشت و درمانی در کشور نیز نگرانی جدی است. اخیرا کارمندان اداره پاسپورت نیز دست به اعتصاب 5 هفته‌ای‌ زده و افسران امنیتی فرودگاه هیترو لندن نیز برای ۱۰ روز دست از کار کشیدند. اعتصاب‌ها توسط رانندگان اتوبوس و قطار، کارمندان اداره پست، رانندگان آمبولانس‌ها و پرستاران نیز باعث ایجاد نگرانی در میان انگلیسی‌ها شده است.
***
میقاتی: عاملان حمله موشکی از جنوب کشور عناصر غیرلبنانی بودند
نخست وزیر دولت موقت لبنان اعلام کرد تحقیقات نشان داد کسانی که از جنوب این کشور به سمت اراضی اشغالی موشک شلیک کردند، احزاب سازمان‌یافته نبودند، بلکه عناصر غیرلبنانی بودند. به گزارش ایسنا به نقل از سایت النشره، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت موقت لبنان درباره حمله موشکی از جنوب این کشور به سمت اراضی اشغالی و حملات متقابل رژیم صهیونیستی به روستاهای لبنان و آنچه درباره غیبت و ناتوانی دولت در پرداخت به این مساله گفته می‌شود، تصریح کرد: آنچه در این باره گفته می‌شود صرفا هجمه‌ای رسانه‌ای است، زیرا دولت از همان لحظات اولیه وقوع این حوادث در جنوب لبنان، تماس‌های لازم را با نهادهای مربوطه و طرف‌های بین‌المللی برقرار کرده است و به وزارت خارجه لبنان هم دستور داد همزمان اقدامات لازم را انجام دهد و پس از انجام بررسی‌های دقیق، موضعی روشن اعلام کرد.
***
تعویق نشست چهارجانبه درباره سوریه
«الکساندر یفیموف» سفیر روسیه در دمشق در گفت‌و‌گو با روزنامه سوریه‌ای «الوطن» خبر داد که نشست چهارجانبه وزرای خارجه سوریه، ترکیه، ایران و روسیه به ماه مه ‌آینده موکول شده است. بنا بر گزارش روز یکشنبه روزنامه سوری الوطن، سفیر روسیه گفت: نشستی که انتظار می‌رفت فردا (دوشنبه، امروز) برگزار شود، به اوایل ماه مه ‌موکول شده است. الکساندر یفیموف با بیان اینکه تماس‌ها و رایزنی‌های 4 کشور یادشده برای دستیابی به نتایج مثبت در این زمینه ادامه دارد، افزود: فرآیند عادی‌سازی روابط سوریه و ترکیه طولانی‌ است و نمی‌توان تمام مسائل را در یک یا چند گفت‌و‌گو حل و فصل کرد. یفیموف در عین حال اشاره کرد که روسیه به تلاش خود برای برگزاری نشست چهارجانبه ادامه می‌دهد و درباره دستیابی به نتایج مثبت برای برگزاری این نشست در سطح وزرای خارجه، خوشبین است. او در این باره همچنین گفت: «راه طولانی است اما ما گام به گام پیش می‌رویم».

Page Generated in 0/0056 sec