printlogo


کد خبر: 261537تاریخ: 1402/1/21 00:00
اخبار

کاهش نرخ کرایه حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت در پی اعتراض فرمانداری
اعضای شورای شهر تهران با اعمال تغییراتی مصوبه نرخ حمل‌و‌نقل عمومی را اصلاح کردند و بخشی از نرخ کرایه حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت با اعتراض فرمانداری کاهش یافت. جعفر تشکری‌هاشمی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به نامه فرماندار تهران با اشاره به اصلاحات انجام شده در نرخ کرایه حمل‌و‌نقل عمومی افزود: کارت بلیت مبلغ‌دار را ۲۹۰۰ تومان اعلام کردیم که این عدد به ۲۸۵۰ تومان تقلیل پیدا کرد و به ازای هر کیلومتر پیمایش در مترو ۱۶۰ ریال مصوب شده بود که به ۱۴۷ ریال کاهش یافت و همچنین برای تشویق مردم به پرداخت الکترونیک مقرر شد ۶ درصد افزایش برای کسانی که مبالغ را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند، حذف شود. وی با بیان اینکه مقرر شد مبلغ ۱۸۰۰ تومان پایه برای نرخ کرایه اتوبوس باقی بماند اما به ازای هر ۵ کیلومتر ۴۰۰ تومان مبنای اضافه باشد، گفت: در بخش اتوبوس‌های عادی نیز هر خطی که بیشتر از ۲۰ کیلومتر طول داشته باشد با همان نرخ ۲۰ کیلومتر کرایه محاسبه می‌شود. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه درباره نرخ کرایه تاکسی نیز مقرر شده بود در زمان پیک ترافیک تا سقف ۵۰ درصد افزایش نرخ داشته باشیم که این عدد به ۲۵ درصد کاهش یافت، تصریح کرد: همچنین نرخ کرایه در شرایط بد آب و هوایی ۴۰ درصد پیش‌بینی شده بود که به ۱۵ درصد کاهش یافت. بنابراین اعضای شورای شهر تهران با رای مثبت خود به تغییرات اعمالی درباره نرخ کرایه حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت رای مثبت دادند.
***
احتمال کاهش مدت زمان خدمت سربازی
ستاد کل نیروهای مسلح در مدت زمان سربازی بازنگری انجام داده و شنیده‌ها حاکی از آن است مدت زمان خدمت سربازی در سال 1402 کاهش خواهد یافت. به گزارش مهر، ستاد کل نیروهای مسلح در مدت زمان خدمت سربازی بازنگری کرده است و بر همین اساس پس از ابلاغ به سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا مدت زمان خدمت سربازی کاهش خواهد یافت. این در حالی است که پیش از این سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود: در حال بررسی و پیگیری آن هستیم که طول مدت خدمت سربازی کاهش داشته باشد. در حال حاضر مدت خدمت سربازی در مناطق عادی برای سرباز بومی ۲۴ ماه و برای مشمول غیربومی ۲۱ ماه در نظر گرفته شده است. اگر سرباز در مناطق امنیتی غیردرگیر یا بد آب و هوا دوره خدمت سربازی خود را بگذراند، اگر بومی آن منطقه باشد ۲۱ ماه و اگر غیربومی باشد به میزان ۱۸ ماه خدمت سربازی دارد؛ همچنین برای سربازان بومی و غیربومی که در مناطق درگیر عملیاتی خدمت سربازی خود را بگذرانند، ۱۷ ماه دوره سربازی در نظر گرفته شده است.
***
بازدید ۳۰ هزار نفر از خانه‌های تاریخی سازمان زیباسازی
به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همزمان با ایام نوروز بیش از ۳۰ هزار نفر از شهروندان و گردشگران نوروزی از خانه‌های تاریخی سازمان زیباسازی بازدید کرده‌اند. رضا صیادی با بیان اینکه گردشگری شهری یکی از اولویت‌های فرهنگی مدیریت شهری است که در همین راستا توجه به خانه‌های تاریخی و نقاط شاخص هویتی  پایتخت در برنامه‌های گردشگری شهرداری تهران مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: به همین منظور خانه طهران، نگارخانه برگ، خانه مینایی و خانه خوشنویسی توسط این سازمان آماده پذیرایی از مردم در ایام نوروز و ماه رمضان شد. وی با اشاره به استقبال شهروندان و گردشگران نوروزی خاطرنشان کرد: در طول ۲ هفته ابتدایی سال بیش از 30 هزار نفر از خانه‌های تاریخی سازمان بازدید و از برنامه‌های فرهنگی، گردشگری و مناسبتی آن استفاده کردند. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران افزود: آشنایی با ویژگی‌های تاریخی و هویتی خانه‌های تاریخی و پهنه‌‌های گردشگری تهران، خیمه‌شب‌بازی، کارهای هنری و سفره‌های افطار از جمله فعالیت‌های خانه‌های تاریخی سازمان زیباسازی در این ایام بوده ‌است.
***
برگزاری برنامه‌های فرهنگی در شب‌های قدر برای جوانان
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران گفت: سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران همزمان با شب‌های قدر با برگزاری برنامه‌های فرهنگی میزبان نوجوانان است.  حمیدرضا خونویی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی در دریاچه شهدای خلیج‌فارس بیان کرد: همه روزه از ساعت 17 جلسات ترتیل‌خوانی قرآن کریم توسط قاریان جوان در مقبره‌الشهدای دریاچه شهدای خلیج‌فارس برگزار می‌شود. همچنین روایتگری سیره و زندگی شهدا به همراه اقامه نماز جماعت مغرب و عشا بخش دیگری از برنامه است که با پذیرایی افطار ساده از روزه‌داران ادامه خواهد داشت. در شب‌های قدر هم از ساعت 21 مراسم مناجات‌خوانی و مناسک شب قدر تا ساعت 2 بامداد با حضور خانواده شهدای منطقه برپاست. وی تصریح کرد: همچنین در حاشیه مقبره‌الشهدا، مسابقه قرآنی رازهای آسمانی ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و به نفرات برتر هدیه‌ای اهدا می‌شود. در بخش میدانی هم غرفه‌های فرهنگی و هنری با محوریت شب‌های قدر برپا خواهد شد. خونویی از برگزاری مراسم احیا ویژه دختران خبر داد و گفت: همزمان با شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان، مراسم احیا ویژه دختران نوجوان به همراه مادران‌شان از ساعت 12:30 تا 2 بامداد در مسجد کمیل فرهنگسرای رازی برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0068 sec