printlogo


کد خبر: 261547تاریخ: 1402/1/21 00:00
رئیس سازمان برنامه و بودجه:
نه تنها خزانه را خالی تحویل گرفتیم، بلکه منفی بود

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تحقق ۹۷ درصدی منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد سال گذشته ۳۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شد که تحقق ۱۲۰ درصدی داشت.
سیدمسعود میرکاظمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: دولت سیزدهم وضعیت مناسبی را تحویل نگرفت و از لحاظ اقتصادی شرایط خوبی نداشتیم و دولت با بدهی سنگین، کرونا و رشد اقتصادی پایین و تورم ۵۰ درصدی مواجه بود. وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با ۵۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی اوراق منتشر شده در سال‌های گذشته مواجه بود، افزود: نرخ بیکاری کشور حدود ۱۶ درصد بود و از طرف دیگر بدهی به تامین اجتماعی و صندوق توسعه ملی وجود داشت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: دولت سیزدهم در آغاز به کار خود با ۶۰ هزار میلیارد تومان تعهد صادر شده مواجه بود که برای پرداخت آن پولی در خزانه نبود و دولت باید پرداخت می‌کرد.
میرکاظمی ادامه داد: ضریب جینی به بالای ۴۰ درصد رسیده بود و تورم بالای ۵۰ درصد بود. حتی برای پرداخت هزینه‌ها با مشکل جدی مواجه بودیم و برای دولت قبل باورکردنی نبود که پرداخت‌ها انجام شود.
وی بیان کرد: دولت سیزدهم سال ۱۴۰۰ هر ماه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت اوراق فروخته شده پرداخت کرد؛ اینها در حالی است سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ نخستین بودجه دولت سیزدهم بود، گفت: مجلس قانون بودجه سال گذشته را با کمترین تغییرات تصویب کرد و سقف بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومان بالا برد که ۳۹۴ هزار میلیارد تومان شد و با کمترین مغایرت با لایحه دولت تصویب شد.
میرکاظمی با اعلام اینکه ۹۷ درصد منابع پیش‌بینی‌شده وصول شد، افزود: مصارف هم به همین میزان پرداخت شد.
* خزانه خالی نبود، بلکه منفی بود
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به ادعای محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، با بیان اینکه این افراد بهتر است سکوت کنند، گفت: دولت قبل نه‌تنها خزانه را خالی تحویل داد، بلکه خزانه منفی بود و دولت سیزدهم در حال پرداخت بدهی و خرج‌های دولت قبل است.
وی در ادامه افزود: واقعیت چیز دیگری می‌گوید و ‌ای‌کاش خزانه صرفاً خالی بود؛ در حالی که اصلاً منفی بود. دولت اعتدال در 8 سال ۲۹۰۰ هزار میلیارد تومان مصرف کرده که بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه بالا آورده بود و اسناد آن وجود دارد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بدهی‌های دولت قبل به نظام بانکی و صندوق توسعه ملی گفت: ارقام این بدهی‌ها وجود دارد و بهتر است مرداد ۹۲ را با مرداد ۱۴۰۰ مقایسه کنند که دولت را در چه شرایطی تحویل گرفتند و چگونه تحویل دادند.
میرکاظمی ادامه داد: در ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ که بنده سازمان برنامه و بودجه را تحویل گرفتم، ۵۳۲ هزار میلیارد سررسید اوراق مصرف‌شده دولت یازدهم و دوازدهم بود که فروخته بودند و تا ۴ سال آینده یعنی تا ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ باید اصل و سود این اوراق پرداخت شود.
وی تاکید: همه چیز روشن است و اعداد و ارقام وجود دارد و می‌توانید به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید و اعداد را ببینید. آقایان بیایند توضیح دهند که این ارقام کجاست که حداقل بدانیم جایی پولی وجود دارد. حتی زمانی که تحویل دادند ۵۴ هزار میلیارد تومان ظرفیت استقراض از بانک مرکزی (تنخواه‌گردان) بود که دولت قبل همه را مصرف کرده بود.

Page Generated in 0/0044 sec