printlogo


کد خبر: 261548تاریخ: 1402/1/21 00:00
اخبار

افت 300 هزار تومانی سکه
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز  با ۳۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز شنبه، در بازار تهران ۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.
هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران دیروز حدود ۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دادوستد شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد. همچنین نیم‌سکه ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلای تهران نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شد. بهای هر انس طلا در بازارهای جهانی نیز ۲ هزار و ۷ دلار و ۸ سنت است.
***
قیمت جدید کارخانه‌ای خودروها روی سایت خودروسازان
قیمت جدید کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو و سایپا با متوسط افزایش ۲۹ درصدی اعلام شد.
محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا روز گذشته با حضور در بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک سیما به بیان قیمت‌های جدید محصولات ۲ خودروساز بزرگ کشور پرداخت و افزود: آخرین بار آذرماه ۱۴۰۰ افزایش قیمت برای خودروها اعلام شده بود و از آن زمان تاکنون هیچ افزایش قیمتی برای نرخ‌های کارخانه‌ای ایران‌خودرو و سایپا اعمال نشده بود. وی بیان ‌داشت: شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان دو تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز برای تعیین قیمت‌های خودروها هستند که حدود ۵ ماه پیش از عید فعالیت خود را برای تعیین قیمت‌های جدید آغاز کردند.
تیموری خاطرنشان ‌کرد: این ۲ دستگاه، مبنای قیمت‌گذاری‌های جدید را بر گزارش ۶ ماهه نخست حسابرسی ایران‌خودرو و سایپا قرار دادند، همچنین در شیوه دومی که مورد استفاده قرار گرفت، ۳ خودروی خارجی که همتراز خودروهای ایرانی از نظر کیفیت و اندازه بودند مورد مقایسه قیمتی قرار گرفتند. وی گفت: متوسط افزایش قیمتی که برای خودروهای این ۲ خودروساز پس از ۱۸ ماه اعمال شده، نزدیک به ۲۹ درصد است به طوری که این افزایش در خودرویی نظیر شاهین سایپا ۱۸ درصد و در کوئیک دنده اتوماتیک ۱۷ درصد است. مدیرعامل سایپا ادامه‌ داد: همچنین خودروهایی نظیر سمند، پژو ۲۰۶، تارا و پژو پارس گروه صنعتی ایران‌خودرو افزایشی کمتر از ۲۹ درصد خواهند داشت. وی اظهار داشت: همه خودروهای داخلی که با نظر شورای رقابت، غیررقابتی تشخیص داده شده‌اند در حیطه قیمت‌گذاری‌های این شورا قرار گرفته‌اند و نرخ‌های جدید امروز در سایت ۲ گروه خودروسازی بزرگ کشور بارگذاری خواهد شد. تیموری خاطرنشان ‌کرد: خودرویی نظیر شاهین که قیمت کارخانه‌ای ۳۰۴ میلیون تومانی دارد و با احتساب ۴۰ میلیون تومان عوارض به قیمت ۳۴۴ میلیون تومان عرضه می‌شد، اکنون با رشد ۱۸ درصدی در قیمت پایه مواجه می‌شود که کمی بیش از ۵۴ میلیون تومان خواهد بود که همچنان در مقایسه با قیمت بازاری حدود ۶۷۰ میلیون تومانی، تفاوتی چشمگیر خواهد داشت. وی تصریح ‌کرد: میانگین افزایش قیمتی که در ابتدا شورای رقابت نظر داشت، بیش از ۴۰ درصد بود اما پس از مکاتبه معاون اول رئیس‌جمهوری، این نرخ‌ها دوباره پالایش شد. وی همچنین با اشاره به پیش‌فروش‌های انجام‌شده تاکنون، تاکید کرد: مطابق قراردادهای منعقد شده بین خودروسازان و مشتریان، تحویل خودروها بر اساس قیمت‌های روز در کارخانه خواهد بود و بر این اساس، مشتریان خودروها را به قیمت مصوب فعلی دریافت خواهند کرد.
***
اولین یارانه ۱۴۰۲ واریز شد
یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۶ مربوط به فروردینماه ۱۴۰۲ به حساب سرپرستان خانوار مشمول یارانه در سراسر کشور واریز شد که از ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۰ فروردین قابل برداشت شده است. بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه کمک معیشتی مرحله 146 بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت 24 روز یکشنبه 20  فروردین ماه قابل برداشت شد. بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ 400 هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی که جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ 300 هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.
***
پیش‌بینی بحران سنگین در بازار املاک تجاری آمریکا
بانک مورگان استنلی آمریکا اعلام کرد پس از بحران بانکی شاهد یک بحران بزرگ در بازار املاک تجاری در آمریکا خواهیم بود. به نقل از راشاتودی، بانک مورگان استنلی آمریکا هشدار داده بزودی بازار املاک تجاری در آمریکا نیز سقوط خواهد کرد و این بحران بسیار بزرگ‌تر از بحران مالی سال 2009-2008 خواهد بود. لیزا شالت، مدیر بخش سرمایه‌گذاری این بانک می‌گوید بازار با مشکلات جدی مواجه است و کارشناسان انتظار دارند شاهد سقوط 40 درصدی بازار املاک تجاری در آمریکا باشیم که بدتر از سال 2008 است. وی افزود: نیمی از وام‌های پرداخت شده برای خرید املاک تجاری در آمریکا که معادل 2.9 تریلیون دلار است طی ۲ سال آینده شاهد افزایش بهره خواهند بود و حتی اگر بهره‌ها افزایش نیابد، وام‌های جدید 3.5 تا 4 درصد نسبت به قبل گران‌تر تمام خواهد شد. این هشدار در سایه بحران در نظام بانکی آمریکا و افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور با هدف کنترل تورم داده شده است. در کنار بالا رفتن نرخ بهره، بازار املاک تجاری در آمریکا با مشکل کاهش شدید تقاضا برای فضاهای اداری با گسترش دورکاری مواجه شده است. شالت می‌گوید: این چالش‌ها نه تنها به بازار املاک تجاری آسیب خواهد زد بلکه تمام فعالیت‌های تجاری مرتبط با این بازار را هم تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

Page Generated in 0/0043 sec