printlogo


کد خبر: 261551تاریخ: 1402/1/21 00:00
در پی برخی ادعاهای کذب در ارتباط با پرونده قاتلان شهید عجمیان، قوه‌قضائیه توضیحاتی در این باره ارائه کرد
محاکمه به اتهام افساد فی‌الارض

گروه سیاسی: اغتشاشاتی که پاییز سال قبل به بهانه فوت مهسا امینی به راه افتاد، بر خلاف شعار به ظاهر آزادی‌خواهانه و بشردوستانه‌ای که داشت، از تروریسم و تولید خشونت به عنوان مشی اصلی برای براندازی سخت جمهوری اسلامی بهره می‌برد. در همین رابطه باید گفت ده‌ها نفر از نیروهای امنیتی، انتظامی و بسیجی در جریان آشوب‌هایی که سال گذشته به راه افتاد، به دست اوباش آشوب‌طلب به شهادت رسیدند.
شهید روح‌الله عجمیان یکی از بسیجی‌هایی بود که آبان سال گذشته در جریان مقابله با اراذلی که اقدام به زخمی کردن نیروهای پلیس کرده و همچنین با ایجاد رعب و وحشت مسیر عبوری شهروندان را مسدود کرده بودند، به دست آنها به شهادت رسید. تصاویری که از لحظه شهادت عجمیان منتشر شد، نشان از قساوت قلب ضاربانی داشت که بویی از انسانیت نبرده بودند و به صورت دسته‌جمعی عجمیان را دوره کرده و با ضربات چاقو، سنگ و مشت و لگد او را به شهادت رساندند. همین موضوع باعث شد کسانی که حداقل بویی از انسانیت داشتند، واکنش گسترده‌ای در محکومیت این جنایت داشته باشند. با این حال حامیان آشوب و ترور در ایران نه تنها جنایتی را که انجام شده بود، محکوم نکردند، بلکه به توجیه آن پرداختند. این اظهارات بی‌اساس در ارتباط با حکم قاتلان شهید عجمیان واکنش قوه‌قضائیه را در پی داشت. در همین رابطه روابط عمومی دادگستری استان البرز توضیحاتی درباره برخی ادعا‌های مطرح‌شده در رابطه با پرونده شهید روح‌الله عجمیان ارائه کرد.
در این اطلاعیه آمده است: درباره برخی اظهارات غیردقیق و مغایر قوانین و مبانی فقهی درباره متهمان پرونده شهادت شهید عجمیان چند نکته قابل طرح و یادآوری مجدد است که نشان می‌دهد این اظهارات بدون اطلاع کامل از محتویات پرونده از جمله دقت در اظهارات شهود و مطلعین واقعه، اظهارات سایر متهمان در تشریح اقدامات مجرمانه هر یک از متهمان و نحوه شهادت شهید عجمیان، اقاریر و اعترافات مکرر متهمان در تشریح اقدامات خود در مراجع مختلف قضایی از دادسرا و جلسات علنی دادگاه و نیز فیلم و تصاویر متعدد مربوط به اقدامات متعدد مجرمانه متهمان از جمله دخالت آنها در نحوه شهادت شهید عجمیان بوده است که متهمان اقدامات خود و کیفیت و نحوه به شهادت رساندن شهید روح‌الله عجمیان را همزمان با پخش فیلم‌های صحنه این جنایت در جلسات علنی دادگاه در مقابل مردم و دوربین رسانه‌ها توضیح می‌دهند. اتهام متهمان که تاکنون به آن رسیدگی و منتهی به صدور حکم شده «قتل عمد» نبوده، بلکه حسب مورد «افساد فی‌الارض» و «محاربه» بوده است. اتهام افساد فی‌الارض در این پرونده منطبق با ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی و به جهت ارتکاب جرائم متعدد از جمله جرائم علیه امنیت کشور، اخلال در نظم عمومی، شرکت در تجمع غیرقانونی و انسداد بزرگراه و ممانعت از عبور و مرور، حمله به ماموران در حین انجام وظیفه، تخریب اموال عمومی و خصوصی، اجتماع و تبانی (برخی از متهمان از قبل و شرکت در اغتشاشات آن روز به قصد مذکور و برخی هم در صحنه جرم) به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی غیرمسلح و حافظ امنیت به متهمان تفهیم و پس از رسیدگی، برخی از متهمان به اعدام که از مجازات قانونی اتهام مذکور است، محکوم شدند؛ لذا هیچ‌یک از متهمان فقط به صرف دخالت در ضرب و جرح یا جنایت نسبت به شهید به اعدام محکوم نشده بلکه به جهت مجموع اقدامات آنها که دادگاه آن را از مصادیق افساد فی‌الارض تشخیص داده به اعدام محکوم شدند. ضمن اینکه متهمانی که حسب تشخیص دادگاه عمل آنها با این عنوان مطابقت نداشت با تطبیق عمل با عنوان محاربه به مجازات «نفی بلد» محکوم شدند که خفیف‌ترین نوع مجازات محاربه وفق ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی است و همچنین مطابق ماده ۲۸۴ قانون مجازات اسلامی کمترین مدت نفی بلد یک سال و تعیین میزان آن از حیث حداکثر نیز به تشخیص دادگاه است. 
اگرچه صدور و اجرای احکام اعدام سید محمد حسینی و محمدمهدی کرمی به اتهام «افساد فی‌الارض» بوده است اما نقش و دخالت موثر آنها در شهادت سیدروح‌الله عجمیان نیز محرز بوده است. به این نحو که در گواهی پزشکی قانونی آمده است علت تامه فوت، نارسایی حاد قلبی به دنبال خونریزی شدید داخلی متعاقب برخورد تقریبا همزمان جسم برنده و نوک تیز (چاقو) به قفسه صدری و جسم سخت به پهلوی راست است.
براساس محتویات پرونده، «سیدمحمد حسینی» به ایراد ضربات متعدد با چاقو به شکم شهید اقرار کرده است و علاوه بر وجود فیلم و تصاویر حمل چاقو از سوی ایشان، برخی از شهود و مطلعان و بسیاری از متهمان نیز از جمله «محمدمهدی کرمی» به ایراد ضربات متعدد (۵ تا ۶ ضربه) به شهید با چاقو توسط سیدمحمد حسینی اذعان داشتند و نحوه آن را با ذکر جزئیات تشریح کردند، همچنین طبق فیلم‌ها و تصاویر موجود و اقاریر مکرر محمدمهدی کرمی در مراحل مختلف رسیدگی، نامبرده نیز در مقاطع مختلف ضربات متعددی از جمله با سنگ، لگد و کفش به نقاط مختلف از جمله پهلوی شهید وارد کرده است.
دیوان عالی کشور ضمن تایید احکام اعدام سیدمحمد حسینی و محمدمهدی کرمی به اتهام افساد فی‌الارض، پرونده را جهت رسیدگی و صدور حکم مجدد درباره ۱۴ متهم دیگر از جمله ۳ نفر دیگر که به اعدام محکوم شده بودند به شعبه صادرکننده رای اعاده کرد و شعبه مذکور نیز پس از برگزاری جلسات رسیدگی، در مهلت قانونی حکم مقتضی را صادر خواهد کرد، ضمن اینکه با توجه به قطعیت احکام اعدام ۲ نفر از محکومان، حکم اعدام آنها اجرا شد.

Page Generated in 0/0057 sec