printlogo


کد خبر: 261577تاریخ: 1402/1/22 00:00
دور دنیا

اسلامی: ادعاها درباره مجوز مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران کذب است
رئیس سازمان انرژی اتمی با رد گمانه‌‌زنی‌ها درباره موافقت ایران با مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای کشورمان، گفت ایران در تلاش است طی یک الگوی خاص خلأ دانش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را رفع کند. محمد اسلامی که در شبکه افق سیما صحبت می‌کرد، درباره سوالی درباره تفاسیر پیش آمده بعد از آخرین سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران مجوز مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای‌اش را صادر کرده، گفت: این امر صحت ندارد و کذب است. چنین موضوعی اصولا مطرح نبوده است. وی در توضیح جزئیات بیشتر درباره این موضوع گفت: این مساله به صورت یک سوال از سوی یکی از خبرنگاران یکی از رسانه‌های صهیونیستی و به صورت سوالی از آقای گروسی پرسیده شد و با وجود پاسخ آقای گروسی به سوالات این خبرنگار، خود این سوال مدیریت شده و حساب شده بیش از پاسخ مدیرکل آژانس بازتاب پیدا کرد. این سوال برای ایجاد تشویش در اذهان مطرح شده بود. وی ادامه داد: آنچه ما با آژانس تفاهم کردیم این است که آژانس ما را بر اساس ضوابط برجام اندازه‌گیری نکند. ما متعهد به پادمان ان‌پی‌تی هستیم. برای ما مهم است که اعتماد آژانس و تعامل آژانس با سازمان انرژی اتمی برقرار باشد.
***
مسکو «نابودگر تانک» در میدان جنگ مستقر می‌کند
به گفته یک مقام ارشد دفاعی، روسیه گروه‌های «نابودگر تانک» را برای مقابله با جنگ‌افزارهای زرهی مدرنی که حامیان غربی کی‌یف در اختیار آن قرار داده‌اند، تشکیل می‌دهد. به گزارش راشا تودی، «اوگنی آریفولین» رئیس یک مرکز آموزش نظامی نه چندان دور از «نیژنی نووگورود» در مرکز روسیه در گفت‌وگو با شبکه Zvezda TV گفت «یونس بیک یوکوروف» معاون وزیر دفاع روسیه دستور ایجاد این گروه‌ها را صادر کرده است. این مقام نظامی روس افزود ارتش روسیه سپس دستورالعمل‌های آموزشی را برای دستیابی به این هدف تدوین کرد که اکنون در منطقه آمورزشی نظامی اجرا می‌شود. به گفته وی، این یک کار سیستمی و در مقیاس بزرگ است که در سطح کشوری در حال انجام است. اوکراین از ماه‌ها پیش برای مقاومت در برابر نیروهای روسیه و عقب راندن آنها خواستار دریافت تسلیحات سنگین بیشتر از جمله تانک‌های پیشرفته تهاجمی و هواپیماهای جنگنده از کشورهای غربی شده است. معاون سخنگوی پنتاگون چهارشنبه گفت برنامه آمریکا همچنان این است که تا قبل از پایان سال ۲۰۲۳ تانک‌های «آبرامز» برای ارتش اوکراین ارسال کند. پس از آنکه متحدان غربی اوکراین در ادامه روند تشدید ارسال کمک‌های نظامی سنگین برای کی‌یف، به آلمان برای موافقت با ارسال تانک‌های آلمانی «لئوپارد» فشار آوردند، سرانجام این کشور در ابتدای سال ۲۰۲۳ با این موضوع موافقت کرد. آلمان مدت‌ها از موافقت با ارسال این تانک‌ها برای اوکراین امتناع کرده و ارسال آن را به اقدام متقابل آمریکا در ارسال تانک‌های آبرامز برای کی‌یف مشروط کرده بود.
***
اعلام طرح جدید صلح در یمن پیش از پایان ماه رمضان
خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد عربستان برای پایان درگیری‌ها در یمن شدیدا فشار می‌آورد و پیش‌بینی  می‌شود اعلام طرح صلح همراه مقامات انصارالله طی 2 هفته آینده و پیش از پایان ماه رمضان انجام شود. به گزارش «النهار»، مقامات عربستانی مذاکراتی را درباره طرح صلح همراه اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری یمن در روزهای اخیر در ریاض و پیش از ورود به صنعا برای دیدار با مقامات انصارالله انجام دادند.
مهدی المشاط، رئیس شورای سیاسی انصارالله روز یکشنبه با هیات‌های عمانی و سعودی برای نهایی کردن آتش‌بس دائمی و یک طرح صلح جامع دیدار کرد. محمد الجابر ریاست هیات سعودی را بر عهده دارد و این اولین بار است که مقامات عربستانی از آغاز جنگ یمن در مارس 2015 به طور علنی وارد پایتخت یمن می‌شوند. این سفر به پیشرفت در رایزنی‌هایی اشاره دارد که با میانجیگری عمان میان ریاض و صنعا و در پی توافق عربستان و ایران برای ازسرگیری روابط خود با میانجیگری چین انجام شد.
***
بایدن نامزد انتخابات می‌شود؟
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشورش را دارد اما هنوز آماده اعلام آن نیست. اگر چه شبکه سی‌ان‌ان آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نامزدی‌اش را برای انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور اعلام خواهد کرد اما همزمان  شبکه ان‌بی‌سی به نقل از بایدن اعلام کرد قصد دارم کاندیدا شوم اما هنوز آماده اعلام آن نیستم. شاید بتوان دلیل شک و تردید بایدن را در آخرین نظرسنجی سی‌ان‌ان به وضوح مشاهده کرد که بر اساس نتایج آن، تنها یک‌سوم آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شایسته انتخاب مجدد است. به گزارش ایرنا، بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌ان، تنها ۳۲ درصد شرکت‌کنندگان معتقدند بایدن باید دوباره به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، درحالی که در نظرسنجی ماه دسامبر، ۳۷ درصد آمریکایی‌ها چنین نظری داشتند. یعنی ۶۷ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند بایدن شایسته انتخاب مجدد نیست. در همین حال، تارنمای خبر آکسیوس گزارش داده است بایدن برای جلب حمایت رای‌دهندگان جوان به صدها اینفلوئنسر شناخته شده در پلتفرم تیک‌تاک و دیگر شبکه‌های اجتماعی تکیه خواهد کرد. این در حالی است که آمریکا و برخی دیگر از متحدانش از جمله انگلیس و فرانسه، استفاده از پلتفرم تیک تاک را به دلیل نگرانی‌های امنیتی در دستگاه‌های الکترونیکی دولتی ممنوع اعلام کرده‌اند.

Page Generated in 0/0077 sec