دکتــر اسماعیـــل منصوریلاریجانی: انسانها فطرتا معنویتگرا هستند و پاکی و طهارت و عفاف ذاتی را دوست دارند، چرا که جبلی و ذات آنها بر این اصل بنا شده است.
این طهارت در وجود آحاد مردم ایران وجود دارد و نمیتوان این مساله را به رغم تبلیغات سنگین رسانهها انکار کرد و نادیده گرفت. نشانههای وجود معنویت در عمق باور انسان ایرانی را شما میتوانید در همین مراسمات معنوی و روحانی مثل شبهای مبارک قدر مشاهده کنید. آنهایی که پیوسته دم از کاهش دینداری و نابودی معنویت در بین مردم بویژه مردم ایران میزنند باید این روزها را ببینند که اماکن متبرکه ما با شروع ایام شهادت مولیالموحدین حضرت امیرالمومنین چگونه مملو از جمعیت میشود. رهبر معظم انقلاب نیز با تاکید بر این معنا مردم ایران را فارغ از هر نوع سلیقه و پوشش، اهل دعا و رمضان خواندند و فرمودند به واسطه یک عیب ظاهری نباید مردم را از دایره دینداری و معنویت خارج کرد، البته باید در نظر گرفت هرچه دینداری و معنویت در یک انسان خداجو رشد و افزایش داشته باشد این معنویت در ظاهر و سبک زندگی او نیز تجلی مییابد. اقتضای طهارت معنوی درونی انسان این است که اثر مستقیمی بر عفت و پوشش انسان میگذارد و اجازه هر رفتار و اقدامی را که با حیا و عفاف در تعارض باشد به انسان نمیدهد. باید توجه داشت که از بیانات اخیر رهبر انقلاب این برداشت نشود که مساله حجاب و حدود شرعی در زمینه پوشش بیاهمیت است و به عبارتی مروج معنویت بدون التزام به شریعت و احکام دینی بشویم. همانطور که باید بر مساله حجاب به عنوان یک واجب شرعی و سیاسی تاکید داشت باید مراقب بود خانمهای کمحجاب یا بیحجاب را متهم به ناپاکی یا عدم حضور معنویت در آنها نکنیم.
خانمهایی که حجاب اسلامی ندارند لزوما بیدین نیستند، بلکه بسیاری از اینها اهل دعا و زیارت و نماز و تضرع هستند. برای مثال من همین امروز دختری را مشاهده کردم که در مراسم عزاداری حضرت علی شرکت کرده بود و با وجود اینکه حجاب نداشت ولی به طور کامل برای امام علی(ع) مشکی پوشیده بود و ابراز ارادت به مولای متقیان میکرد.
دختران عزیز این کشور باید توجه داشته باشند که بهترین جلوه معنوی در عفاف و حجاب است و این زیبایی را نباید به هر چشم و نگاهی عرضه کرد. سعدی میگوید:
نه حلال است که دیدار تو بیند هر کس
که حرام است بر آن کش نظری طاهر نیست
بیشتر نگاهها مشتری زیبایی حقیقی نیستند و دنبال هرزگی و تمتعات پست هستند. در دنیای غرب هم امروز شاهد هستیم که زنان و دختران از این ناحیه چه آسیبهایی خوردهاند.
بعضیها به اشتباه میگویند زیبایی برای عرضه است و میگویند:
که گفت در رخ زیبا نظر خطا باشد
خطا بود که نبینند روی زیبا را
بله! آن کس که زیبایی را میخواهد و میشناسد دل در گرو زیباییآفرین میدهد و به دنبال او میرود. همه ما تابلوهایی از زیباییآفرین هستیم و لذا باید به دنبال اصل زیبایی که خود خداوند متعال است برویم. باید دخترانی که به دنبال عرضه زیبایی خود هستند تربیت و هدایت کرد و آنها را از زیبایی به زیباییآفرین رهنمون ساخت. همانگونه که شیخ صنعان آن دختر ترسا را به خدا رساند:
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود
در کمال از هرچه گویم بیش بود
عشق دختر کرد غارت جان او
ریخت کفر از زلف بر ایمان او
شیخ ایمان داد و ترسایی خرید
عافیت بفروخت رسوایی خرید
اما سرانجام که دختر ترسا خودش را در اختیار او قرار میدهد و میگوید به پاس اینکه تو همه چیزت را برای من دادی من اکنون برای تو هستم اما شیخ جواب جالبی به او میدهد:
من همو خواهم که هر آن آن اوست
عقل و جان جاندار یک مرجان اوست
من دیگر تو را نمیخواهم و به دنبال زیباییآفرین و خالق زیبایی تو میروم. این دختر متحول میشود و به سوی خداوند رو میآورد.
مربیان و اساتید اخلاق و عرفان ما باید توجه کنند که برای هدایت دختران و به طور کلی جوانان، باید از همه چیزمان بگذریم بدون تلاش و از خودگذشتگی نسل جوان ما تربیت نمیشود.
در زمینه طهارت نفسانی و لطافت معنوی نکته دیگری که باید توجه داشت این است که بانوان و دختران در این عرصه بسیار مستعدتر و آمادهتر هستند. اگر طُهر زنان نبود انسانها نمیتوانستند پاکی و طهارت را درک کنند. خداوند به زنان در این زمینه خیلی توجه کرده است. مرحوم علامه حسنزادهآملی میفرمودند تقرب انسان به خدا بر اساس اسماءالله است و زنان در 5 منزل از مردان جلوتر هستند.
برای مثال اسم لطیف خداوند در زنان بیشتر تجلی دارد. اگر عدهای امروز نسبت به وضع حجاب نگرانی دارند باید به خطاهای تربیتیای که نسبت به جوانانمان مرتکب شدهایم توجه کنند. از طرفی مساله حجاب جنبه سیاسی هم پیدا کرد و دشمن هم با اهداف شیطانی خود روی آن دست گذاشت. متاسفانه ما هم با اشتباهی راهبردی تمام دیانت را در حجاب یا عدم حجاب خلاصه کردیم در صورتی این ایام مقدس و مبارک نشان از تدین بالای مردم بویژه زنان و دختران ما دارد.