printlogo


کد خبر: 261618تاریخ: 1402/1/26 00:00
«آرمان فلسطین» بر دیوارنگاره‌های پایتخت نقش‌ بست
هنر قدس

محمدعلی میرزایی، روزنامه‌نگار: شعار اصلی راهپیمایی روز جهانی قدس که دیروز ۲۵ فروردین برگزار شد، به گفته سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه، «فلسطین محور وحدت جهان اسلام؛ قدس در آستانه آزادی» بود. آرمان قدس همواره مورد توجه هنرمندان کشورمان بوده و این مفهوم در قالب خلق آثار هنری، تجلی یافته است. دیوارنگاره میدان ولی عصر(عج) و میدان جهاد نیز بارها سوژه‌هایی مربوط به قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین بوده است. امسال در آستانه روز قدس علاوه بر دیوارنگاره میدان ولی‌عصر و جهاد، دیوارنگاره میدان فلسطین نیز با محوریت فلسطین به‌ روز شد. از سویی ساختمان مرکز نوآوری دانشگاه تهران که پیش از این متروکه بود، حالا بیش از یک سال است راه‌اندازی شده و محل فعالیت 15 گروه فن‌آور و نوآور در رشته‌ها و عرصه‌های مختلف است که نخستین دیواره‌نگاره خود را بیست‌ودوم بهمن رونمایی کرد؛ دیوارنگاره‌ای که حال و هوایی خاطره‌انگیز دارد، به سبک پرچم‌های قدیمی با ریتم و سبک و سیاقی نوآورانه؛ ابرپرچمی که در مناسبت‌های مختلف زینت‌بخش خیابان انقلاب بوده و حالا به مناسبت روز قدس با طرحی از مقاومت فلسطین در تقاطع خیابان دانشگاه خودنمایی می‌کند. در واقع، طراحانی با دغدغه مشابه و با هدف رساندن پیام خود به جهانیان، هر ساله به مناسبت روز قدس، پوسترهایی را طراحی می‌کنند. در تمام این پوسترها بنای مسجدالاقصی ـ از اماکن بسیار مقدس مسلمانان در شهر بیت‌المقدس فلسطین ـ به چشم می‌خورد و از رنگ آبی که در تمام ادیان جنبه قدسی دارد و به عنوان نماد آگاهی روحانی و نزدیکی به خداوند است، بهره گرفته شده است.

* افطار در قدس
خانه طراحان انقلاب اسلامی از مجموعه‌های سازمان هنری رسانه‌ای اوج، در آستانه روز جهانی قدس، از جدیدترین دیوارنگاره میدان جهاد با شعار «افطارمان در قدس» رونمایی کرد. در این اثر هنری، قدس شریف در حالی دیده می‌شود که زنان و مردان مسلمان از کشورهای مختلف، جلوی آن بر سر سفره افطاری حضور دارند. چهره خندان آنها به همراه شادی کودکان، نوید تحقق یک آرزوی دیرینه را می‌دهد. جمله انتخاب شده برای دیوارنگاره نیز در راستای همین مفهوم و همسو با شعار انتخاب‌شده برای روز جهانی قدس امسال است: «برای مسجد‌الاقصای‌مان قفسی ساخته‌اند به سستی تار عنکبوت، قفسی که در همین روزها، تار و پود نداشته‌اش به هم می‌ریزد». علیرضا باقری طراح گرافیک، امیرحسین ربانی طراح نوشتار و سیدعلیرضا جعفری طراح نشان نوشتار این دیوارنگاره هستند.
* کرانه سپر قدس
همچنین جدیدترین دیوارنگاره میدان ولی‌عصر (عج) سه‌شنبه ۲۲ فروردین در آستانه روز قدس با موضوع «فلسطین مقتدر و محافظت از قدس» و با شعار «الضفه درع القدس، کرانه سپر قدس» رونمایی شد.  در توضیح این دیوارنگاره محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی که زیر نظر سازمان هنری رسانه‌ای اوج است، آمده: «نظر به ساعت خود کرد نقشه در سر داشت
تبر به دوش کسی از نوادگان خلیل
چقدر؟ مانده از این بیست و پنج ساله مگر
که محو گردد از عالم نشان اسرائیل.
* فقط ۱۷ سال دیگر
در آستانه روز جهانی قدس امسال تازه‌ترین دیوارنگاره میدان انقلاب هم با موضوع فلسطین و جهان اسلام رونمایی شد. این دیوارنگاره با شعار «کمتر از ۱۷ سال دیگر در قدس هستیم» رونمایی شده است. شعار مندرج در این تصویر با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در سال 93 درباره آزادسازی قدس و نابودی اسرائیل «اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید» و اشاره اخیر ایشان به نابودی اسرائیل منتشر شده است.
* در قدس افطار خواهیم کرد ‏‬
در آستانه روز قدس ۱۴۰۲، دیوارنگاره میدان فلسطین تهران با شعار «در قدس افطار خواهیم کرد» رونمایی شد. دیوارنگاره میدان فلسطین تهران که محصول سازمان تبلیغات اسلامی است، قرار است به صورت تخصصی با طرح‌هایی در موضوع فلسطین فعالیت کند. 
* رونمایی از جدیدترین دیوارنگاره‌ مرکز نوآوری دانشگاه تهران
ساختمان مرکز نوآوری دانشگاه تهران که پیش از این متروکه بود، حالا بیش از یک سال است راه‌اندازی شده و محل فعالیت 15 گروه فن‌آور و نوآور در رشته‌ها و عرصه‌های مختلف است که نخستین دیواره‌نگاره خود را بیست‌ودوم بهمن رونمایی کرد؛ دیوارنگاره‌ای که حال و هوایی خاطره‌انگیز دارد، به سبک پرچم‌های قدیمی با ریتم و سبک و سیاقی نوآورانه، ابرپرچمی که در مناسبت‌های مختلف زینت‌بخش خیابان انقلاب بوده و حالا به مناسبت روز قدس با طرحی از مقاومت فلسطین در تقاطع خیابان دانشگاه خودنمایی می‌کند. ابرپرچمی که به روایت طراحانش مطابق رسالت رسانه‌ای سازمان صداوسیما تلاش کرده با موقعیت خاص ساختمان، پیام مورد نظرش را در مناسبت‌های مختلف به نگاه مخاطبان عرضه کند. این ابرپرچم به همت مدیران سازمان صدا و سیما، مدیران شهرداری منطقه 11 و با هنرمندی گروه هنری توفیق طراحی و دوخته شده است.

Page Generated in 0/0071 sec