printlogo


کد خبر: 261625تاریخ: 1402/1/26 00:00
رئیس‌جمهور برزیل و وزیر خارجه آلمان هم به چین رفتند
پکن، مقصد رهبران جهان

وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه وارد شهر بندری تیانجین چین شد تا سفر ۳ روزه خود را به این کشور آغاز کند. آنالنا بربوک قرار است در پکن با مقامات ارشد چین از جمله معاون رئیس‌جمهور هان ژنگ و وانگ یی، مقام ارشد سیاست خارجی چین و وزیر سابق خارجه دیدار کند. بربوک قبل از ترک آلمان گفت: برای کشور ما، خیلی چیزها به این بستگی دارد که آیا ما موفق به ایجاد تعادل مناسب در روابط آینده خود با چین خواهیم شد. شریک، رقیب، رقیب سیستمی؛ این قطب‌نمای سیاست اروپایی چین است. اینکه در آینده سوزن به کدام سمت می‌چرخد تا حدی به مسیری بستگی دارد که چین انتخاب می‌کند. برای من واضح است که ما هیچ علاقه‌ای به جداسازی اقتصادی نداریم اما باید نگاهی سیستماتیک به خطرات وابستگی‌های یک‌طرفه داشته باشیم و آنها را کاهش دهیم.
رئیس‌جمهور برزیل هم روز چهارشنبه وارد شهر شانگهای چین شد تا یک سفر دولتی را آغاز کند که هدف آن تحکیم روابط بین دو قدرت نوظهور است. لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا و همسرش روزانگلا جانجا داسیلوا در فرودگاه مورد استقبال ژی فنگ، معاون وزیر خارجه چین قرار گرفتند.
به گفته دولت برزیل، لولا در پکن با همتای چینی خود شی جین پینگ دیدار خواهد کرد تا درباره تجارت، سرمایه‌گذاری، تغییرات آب و هوا و توافقنامه‌های صلح گفت‌وگو کند. این دیدار قرار بود در ماه مارس انجام شود اما پس از اینکه لولا دچار ذات‌الریه شد، به تعویق افتاد.
برزیل بیش از هر جای دیگری به چین کالا صادر می‌کند، از جمله ده‌ها میلیارد دلار دانه سویا، گوشت گاو، سنگ آهن، مرغ، نیشکر، پنبه و روغن خام. همچنین بیش از هر کشور دیگر آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری چینی دریافت می‌کند. انتظار می‌رود ۲ کشور حداقل 20 توافقنامه دوجانبه را در طول سفر لولا امضا کنند.
لولا  داسیلوا -که از سال 2003 تا 2010 نیز رئیس‌جمهور بود - امیدوار است پس از سال‌های بولسونارو، برزیل را به جایگاه خود به عنوان یک بازیگر کلیدی در صحنه جهانی بازگرداند اما موضع وی درباره چگونگی پایان دادن به تهاجم روسیه به اوکراین، موضوعی که انتظار می‌رود در دیدار با شی مطرح شود، باعث نگرانی حامیان غربی اوکراین شده است.
لولا همچنین در مراسم تحلیف دیلما روسف، رئیس‌جمهور سابق برزیل به عنوان رئیس بانک توسعه بریکس شرکت خواهد کرد. برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی گروهی از اقتصادهای نوظهور هستند که پس از پایان جنگ سرد به عنوان کشورهای بریکس شهرت یافتند.

Page Generated in 0/0065 sec