printlogo


کد خبر: 261626تاریخ: 1402/1/26 00:00
دور دنیا

رئیس‌جمهور کوبا: آمریکا مسؤول کامل جنگ اوکراین است
رئیس‌جمهور کوبا در مصاحبه‌ای گفت آمریکا بابت بروز بحران در اوکراین کاملا مسؤول است. «میگوئل دیاز کانل» در مصاحبه با برنامه اینترنتی متعلق به یک خبرنگار لبنانی تاکید کرد: «دولت آمریکا دلیل ریشه‌ای بروز جنگ در اوکراین را تحریف کرده و از طریق قدرت رسانه‌ای عظیم خود باعث تحریک توهین به روسیه شده است. من معتقدم این خود آمریکایی‌ها هستند که به روس‌هراسی دامن ‌زده و روسیه را سپر بلا کرده و به این ترتیب دلایل واقعی این جنگ را مخفی کردند. من قطعا فکر می‌کنم خود دولت آمریکا مقصر ایجاد این جنگ است». دیاز کانل در ادامه مصاحبه با مسا ردوندا، خبرنگار لبنانی تاکید کرد: «آنها روسیه را در وضعیتی مغایر با حفظ امنیتش قرار دادند». وی بیان داشت که اعتقاد دارد واشنگتن عمدا به تحریک جنگ‌ها می‌پردازد تا به این ترتیب اقدام به فروش تسلیحات کرده و از این طریق مشکلات داخلی خود را حل و فصل کند.
***
چاووش‌اوغلو: آمریکا از گفت‌و‌گوهای ترکیه و سوریه خشنود نیست
وزیر خارجه ترکیه پنجشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت آنکارا هیچ پیش‌شرطی در گفت‌و‌گو با دولت سوریه را نمی‌پذیرد. به نوشته خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو در پاسخ به سؤالی درباره تعاملات دولت ترکیه با دولت سوریه گفت: «حکومت بشار اسد از ابتدا از ترکیه می‌خواست از خاک سوریه عقب‌نشینی کند اما ما در سایه حضور سازمان «ی‌پ‌گ» و «پ‌ک‌ک» در شمال شرق سوریه، هرگز هیچ پیش‌شرطی در گفت‌و‌گوهای‌مان را نمی‌پذیریم». وزیر خارجه ترکیه در ادامه بر ضرورت همکاری با دولت سوریه برای تضمین بازگشت امن پناهندگان سوریه به کشورشان تأکید کرد. او درباره موضع آمریکا در قبال گفت‌و‌گوهای ترکیه و سوریه نیز گفت: «ایالات متحده از این موضوع خوشحال نیست اما ترکیه بر اساس منافع خود و منافع منطقه اقدام می‌کند».
***
تلاش عربستان برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
 منابع خبری اعلام کردند عربستان سعودی دیروز میزبان نشستی عربی برای تبادل نظر درباره بازگشت دمشق به اتحادیه عرب پس از بیش از یک دهه درگیری و تنش با سوریه بود. پایگاه خبری «روسیا الیوم» در گزارشش درباره این نشست نوشت: در پی اعتراضات سال ۲۰۱۱ در سوریه، چند کشور عربی به رهبری عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع و عضویتش در اتحادیه عرب را  به حالت تعلیق درآوردند؛ با این وجود اما اخیراً نشانه‌هایی مبنی بر نزدیک‌ شدن پایتخت‌های عربی به سوریه از جمله ابوظبی که روابط دیپلماتیک را احیا کرد و ریاض که با دمشق درباره ازسرگیری خدمات کنسولی بین ۲ کشور به توافق رسید، ظاهر شده است. کشورهای مصر، عراق و اردن نیز به این نشست که قرار است با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در جده برگزار شود، دعوت شده‌اند تا موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از تعلیق عضویت این اتحادیه از سال ۲۰۱۲ تاکنون، حدود یک ماه قبل از نشست سران عرب در عربستان سعودی بررسی شود.
***
مخالفان اصلاحات جنجالی مکرون باز به خیابان‌ها آمدند
مخالفان طرح امانوئل مکرون برای اصلاح قانون بازنشستگی، در آخرین فرصت برای نشان دادن خشم خود در سرتاسر فرانسه به خیابان آمدند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری نیودیلی، معترضان اماکنی مانند دفاتر بانک مرکزی را هدف قرار دادند اما رفته رفته بر شورای قانون اساسی متمرکز شدند؛ شورایی که قرار است طرح اصلاح قانون بازنشستگی دولت را بررسی و درباره آن رأی صادر کند. کنشگران فرانسوی چند کیسه پر از زباله را در مقابل ساختمان این شورا قرار دادند. همچنین تعداد زیادی از نیروهای پلیس برای حفاظت از این ساختمان به محل اعزام شدند. برای کاهش فشارها بر اعضای این شورا پلیس پاریس تمام تجمعات پیرامون این ساختمان را از غروب پنجشنبه تا صبح یکشنبه ممنوع اعلام کرده است.به گزارش پلیس فرانسه، حدود ۳۸۰ هزار نفر از شهروندان این کشور در تظاهرات پنجشنبه حاضر شده و مخالفت خود را با طرح اصلاح قانون بازنشستگی - از جمله افزایش سن بازنشستگی به ۶۴ سال - اعلام کردند.
***
فعالیت جریان صدر عراق به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمد
رهبر جریان صدر دیروز از تعلیق جریان صدر به مدت یک سال خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری عراقی واع، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد به مدت یک سال فعالیت جریان متبوعش به حالت تعلیق درمی‌آید. وی دلیل این تصمیم خود را افراد «اهل قضیه» نامید. مقتدا صدر در توئیتی نوشت: اگر اصلاحگر عراق باشم اما نتوانم جریان صدر را اصلاح کنم، گناه است و اگر به رهبری جریان صدر ادامه بدهم اما اهل قضیه و برخی مفسدان در آن حضور داشته باشند و عیب‌هایی داشته باشد، قضیه بزرگی است. صدر عنوان داشت: تعلیق تمام فعالیت‌های جریان صدر به جز نماز جمعه، سازمان میراث و دفتر سید شهید را برای مدتی که کمتر از یک سال نیست، مصلحت می‌دانم، تا اول در پیشگاه خداوند و دوم در برابر پدرم از همه این امور اعلام برائت کنم. صدر همچنین اعلام کرد مزار سید محمد صدر، پدرش در نجف اشرف تا بعد از عید سعید فطر بسته می‌شود. رهبر جریان صدر ادامه داد: پروردگارا برای آنچه نادانان‌مان کردند، ما را مواخذه مکن؛ به خدا سوگند من از آنها به ستوه آمده‌ام.

Page Generated in 0/0074 sec