printlogo


کد خبر: 261641تاریخ: 1402/1/26 00:00
34 نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند؛ 830 بیمار در بخش مراقب‌های ویژه
گردش کرونا در سراسر کشور

مراجعه بیماران با علائم کرونا به مراکز بهداشتی مدتی است زیاد شده است. در همین ارتباط معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید در حال حاضر هر علامت سرماخوردگی کرونا تلقی می‌شود و احتمال ادامه روند افزایشی این بیماری وجود دارد.  وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۳۴ نفر از بیماران «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۵ هزار و ۷۸۱ رسید. بر این اساس از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر جمعه ۲۵ فروردین ۳۵۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۲۱۲ نفر از آنها بستری شدند. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون ۳۵۱ هزار و ۱۵۲ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۸۳۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۱۵۵ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۶۱۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از سوی در حال حاضر ۱۸ شهر در وضعیت قرمز، ۷۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
* احتمال ادامه روند افزایشی کرونا
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر هر علامت سرماخوردگی را کرونا تلقی می‌کنیم، گفت: احتمال ادامه روند افزایشی کرونا وجود دارد و فعلا زندگی‌مان با کرونا خواهد بود. 
بابک عشرتی درباره روند کرونا در کشور گفت: از بهمن سال قبل روند افزایشی کرونا در کشور آغاز و اواخر اسفند، این شیب افزایشی بیشتر شد و اکنون روند بیماری در کشور ثابت مانده است. بنابراین تعداد موارد ابتلا به کرونا در کشور نسبت به آذر و دی سال قبل افزایش داشته است و طبعا زمانی که موارد ابتلا افزایش می‌یابد، افزایش تعداد بستری‌ها و فوت نیز رخ می‌دهد، زیرا با بالا رفتن ابتلا، افراد حساس یا مبتلا به بیماری زمینه‌ای که برای ابتلا به کرونای شدید و بستری شدن، حساس‌ترند نیز مبتلا می‌شوند و بر این اساس متاسفانه افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را هم داریم. 
وی افزود: بر اساس شواهد و سکوئنسینگ ‌(توالی‌یابی)های انجام شده، در بیشتر موارد ابتلا، سویه اُمیکرون و زیرسویه‌های آن مشاهده می‌شود. به طوری که هم زیرسویه‌های قدیمی اُمیکرون و هم زیرسویه‌های جدید آن در موارد ابتلا وجود دارد. باید توجه کرد به طور کلی خصوصیت اُمیکرون این است که میزان سرایت‌پذیری‌اش نسبت به نوع دلتا، ووهان و ... بیشتر است اما معمولا بیماری شدید در آن کمتر رخ می‌دهد. با این حال از آنجا که تعداد ابتلا زیاد است، میزان بستری نیز بالا می‌رود، زیرا به دلیل سرایت‌پذیری زیاد، افراد حساس هم مبتلا می‌شوند و در نتیجه بستری و فوتی هم بالا می‌رود. وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان فروردین روند افزایشی ادامه داشته باشد. 
عشرتی با بیان اینکه احتمال ادامه روند افزایشی کرونا در بهار وجود دارد، گفت: کرونا نشان داده به دلیل جهش‌های سریع و مختلفی که در آن ایجاد می‌شود، می‌تواند به سمت بدتر شدن و وحشی شدن پیش رود. وی با تاکید بر لزوم تزریق دوزهای یادآور واکسن کرونا گفت: ما همچنان توصیه می‌کنیم مردم نوبت‌های یادآور واکسن کرونا را که همان دوزهای سوم و چهارم واکسن است، با فاصه 6 ماه از دوز قبلی تزریق کنند. باید توجه کرد به‌ رغم اینکه سویه‌های جدیدی از کرونا ایجاد شده‌ اما همچنان واکسن‌های قبلی موثر بوده و مورد توجه است. بر این اساس توصیه می‌کنیم افرادی که نوبت‌های یادآور واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، تزریق کنند. بویژه افرادی که سن بالا داشته یا بیماری زمینه‌ای دارند، حتما دوزهای یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

Page Generated in 0/0063 sec