printlogo


کد خبر: 261715تاریخ: 1402/1/28 00:00
دبیر نخستین رویداد بزرگ «قرآن، فرارسانه بشریت» در گفت‌وگو با «وطن امروز» مطرح کرد
شکست هیمنه رسانه‌ای غرب در مقابل قرآن

گروه فرهنگ و هنر: اوایل هفته گذشته بود که اولین نشست رویداد بزرگ «قرآن،‌ فرارسانه بشریت» در خانه اندیشه‌ورزان با حضور جمعی از صاحب‌نظران این عرصه برگزار شد. در این نشست که از سوی گروه مردمی رسا برگزار شد، فرهیختگان به بیان دیدگاه‌های خود درباره موضوع این نشست پرداختند.
وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ،  إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
سوگند به عصر، بی‌تردید انسان در زیانکاری بزرگی است، مگر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‌اند و و یکدیگر را به حق توصیه کرده و به شکیبایى توصیه کرده‏‌اند. 
می‌توان گفت سوره عصر، رسانه‌ای‌ترین سوره قرآن کریم است. در آیه اول و دوم این سوره، شاهد تاکید بسیار بر این هستیم که انسان همیشه و در هر زمان درحال ضرر کردن است؛ مگر اینکه 4 عمل انجام دهد.
1- ایمان آوردن
2- انجام کارهای شایسته
3- توصیه به حق کردن (بصیرت‌افزایی)
4- توصیه به صبر کردن (امیدآفرینی)
از میان این 4 عمل 2 اقدام آن، کار رسانه‌ای است. در نتیجه می‌توان گفت 2 رکن از 4 رکن خروج از خسران، کار رسانه‌ای است و می‌توان گفت در واقع کار رسانه‌ای کردن به نوعی، یک فریضه دینی است.
مهدی حاجی، پژوهشگر رسانه و دبیر نخستین رویداد بزرگ «قرآن، فرارسانه بشریت» در گفت‌وگو با «وطن امروز» می‌گوید: تلاش داریم این رویداد را به صورت بین‌المللی گزارش کنیم و از هنرمندان مختلف با توانمندی‌های گوناگون برای حضور در این رویداد و ارسال آثار دعوت شده است. قرآن یک فرارسانه است و صرفا پیامی را منتقل نکرده، بلکه فرآیندی را برای بشریت آغاز کرده که در آن بشریت را به سوی کمال و سعادت هدایت می‌کند. در واقع آنچه قرآن کریم ۱۴۰۰ سال پیش از رسانه تعریف کرده، آن است که رسانه ابزار انتقال پیام نیست، بلکه رسانه، قدرت حکمرانی است که از ۱۴۰۰ سال پیش توسط «انسان - رسانه»‌های برتر خلقت یعنی نبی مکرم (ص) و اهل بیت (ع) به همه بشریت جاری و ساری شده است.
دبیر رویداد «قرآن، فرارسانه بشریت» تصریح کرد: رسانه تراز انقلاب اسلامی مانند خود انقلاب اسلامی که ادبیات منحصر به فردی دارد، چارچوب و قواره منحصر به فردی دارد که تا امروز نتوانستیم به آن برسیم. این رسانه نه ساختار است، نه سازمان، نه سخت‌افزار، نه دوربین و استودیو، بلکه رسانه تراز انقلاب اسلامی یک گفتمان، یک اندیشه و یک طرز فکر است، که تولیدات رسانه‌ای را بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی رقم می‌زند. همان‌گونه که انقلاب اسلامی مبتنی بر قرآن و بعثت رسول اکرم‌(ص) است رسانه انقلاب نیز باید بر اساس قرآن شکل بگیرد. این رویداد می‌خواهد بگوید رسانه تراز انقلاب اسلامی باید مبتنی بر قرآن باشد. هدف دیگر این رویداد پاسخ به توهین‌های اخیر به قرآن است. دشمنان ما متوجه شده‌اند که رسانه تمدن‌ساز و جامعه‌ساز اسلام، قرآن است، لذا مطمئنند اگر قرآن از دایره ارتباطات مسلمانان حذف شود، به هدف خود می‌رسند، البته قطعاً شکست خواهند خورد.
حاجی یادآور شد: تمام هیمنه رسانه‌ای غرب قدرت ایستادن در برابر قرآن را ندارد و باید این گفتمان را با زبان هنر ترویج دهیم. کار رسانه‌ای یک تکلیف قرآنی و یک عبادت الهی در جهت جهاد تبیین است. مخاطبان این رویداد عموم مردم و مجریان آن فعلاً هنرمندان هستند. نشست رویداد بین‌المللی «قرآن، فرارسانه بشریت» به همت جمعی از فعالان مردمی - رسانه‌ای شکل گرفته و به دنبال این است که از زاویه قرآن به موضوع رسانه نگاه کند.
دبیر رویداد «قرآن، فرارسانه بشریت» خاطرنشان کرد: این نشست‌ها با هدف بررسی نوع واکنش رسانه‌‌ای مبتنی بر الگوی قرآنی برگزار می‌شود و در تلاش است بعد از برگزاری چند نشست هم‌اندیشی با حضور فعالان هنری و رسانه‌ای به یک رویداد تولید محصولات رسانه‌ای برسد. در آن تولیدات نشان خواهیم داد قرآن یک فرارسانه است که می‌تواند جامعه‌پروری و تمدن‌سازی کند و می‌تواند با یک نگاه تمدنی مسیر جریان رشد بشریت را تغییر دهد، همان‌طور که در ۱۴۰۰ سال گذشته این اتفاق با محوریت قرآن رقم خورده است.
این رویداد با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی در تهران برگزار می‌شود اما مجری این رویداد گروه مردمی «رسا» است. در این رویداد هنرمندان به صورت دعوتی حضور خواهند داشت و هنرمندانی که تولیدات آنها حرفی برای گفتن داشته باشد، دعوت می‌شوند و فراخوان عمومی نیست.

Page Generated in 0/0056 sec