printlogo


کد خبر: 261722تاریخ: 1402/1/28 00:00
دور دنیا

بهبود روابط حماس و عربستان
روزنامه «العربی الجدید» به نقل از منابعی که آنها را ویژه خواند، ادعا کرد هیاتی از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، دیروز برای ادای مناسک عمره مفرده وارد عربستان سعودی شدند. این روزنامه قطری مدعی شد «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در صدر این هیأت وارد عربستان شده و «موسی ابومرزوق» مسؤول روابط بین‌الملل، «زاهر جبارین» مسؤول دفتر اسرا و جانبازان و «خالد مشعل» رئیس حماس در خارج از مرزهای فلسطین او را همراهی می‌کنند. العربی الجدید در ادامه به اظهارات پیشین موسی ابومرزوق اشاره کرد و افزود که او پیش‌تر گفته بود تلاش این جنبش برای بستن پرونده اختلافات با عربستان سعودی ادامه دارد و مسائل حل‌نشده در حال برچیده شدن است. ابومرزوق همچنین عنوان کرده بود حماس از گفت‌و‌گو و بازگردانی روابط با عربستان به حالت عادی استقبال می‌کند. ادعای این رسانه قطری در حالی مطرح شده است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین هنوز بیانیه‌ای در این باره صادر نکرده است. سال ۲۰۱۵ نیز هیاتی از اعضای حماس به عربستان سعودی سفر کرده بود اما این سفر ثمری نداشت.
***
ترامپ: شکست دلار یعنی شکست در یک جنگ‌جهانی!
دونالد ترامپ هشدار داد اگر آمریکا در جنگ ارزی به چین ببازد، به معنای شکست ایالات متحده در یک جنگ جهانی است. به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا طی مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز بیان کرد: اگر آمریکا در جنگ ارزی به چین ببازد، ما به یک کشور درجه دوم تبدیل خواهیم شد. دلار آمریکا چیزی است که ما را قوی و قدرتمند نگه می‌دارد. وی در این مصاحبه گفت: ایران از طریق چین با عربستان سعودی توافق می‌کند و چین قدرت را به دست می‌گیرد. چین می‌خواهد استاندارد ارزی را تغییر دهد و اگر چنین چیزی رخ دهد و ما (آمریکا) در این موضوع به چین ببازیم، انگار در یک جنگ جهانی شکست می‌خوریم و بدین ترتیب به کشوری درجه دو تبدیل خواهیم شد. ترامپ همچنین مدعی شد کشورهای غربی ارتباط با برزیل را به دلیل نفوذ چین از دست داده‌اند و این کشورها در آستانه قطع ارتباط با کلمبیا هستند. از طرف دیگر، ایران و روسیه هم با چین متحد شده‌اند.
***
چین فعلا اجازه ورود به بلینکن نمی‌دهد
فایننشال‌تایمز از قول منابع موثق گزارش کرد چین از تعیین تاریخ جدید برای سفر بلینکن به پکن امتناع می‌کند. روزنامه مذکور همچنین نوشت علت این امتناع نگرانی از این بابت است که شاید در طول سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به پکن، دولت واشنگتن نتایج بررسی درباره «بالن جاسوسی» را منتشر کند. بلینکن قرار بود اوایل فوریه سال جاری میلادی به پکن برود اما دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفت این سفر را پس از رصد و ساقط شدن یک بالن چینی در حریم هوایی ایالات متحده به تعویق بیندازد. تاکنون دولت‌های پکن و واشنگتن نتوانسته‌اند درباره تاریخ جدید سفر بلینکن به توافق برسند، چون مقام‌های چینی خواستار شفاف‌سازی آنچه هستند که آمریکا قرار است درباره آن به نتیجه برسد. «کین گانگ» وزیر خارجه چین این مساله و اوضاع پیرامون بالن مذکور را با مقام‌های آمریکایی حاضر در نشست توسعه چین در پکن به تاریخ مارس ۲۰۲۳ مطرح کرد.
***
اعتراضات مجدد فرانسوی‌ها علیه قانون جدید بازنشستگی
رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند معترضان در چندین شهر فرانسه پس از تایید اصلاحات بحث‌برانگیز بازنشستگی به خیابان‌ها رفتند و با ماموران اجرای قانون درگیر شدند. شبکه تلویزیونی «بی‌اف‌ام تی‌وی» فرانسه گزارش داد تظاهرات خودجوش روز شنبه در پاریس، رن، لیون و لیل برگزار شد. در شهر رن معترضان چندین خودرو را به آتش کشیدند و سنگ و بطری‌های شیشه‌ای را به سمت ماموران پرتاب کردند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آبپاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد و 11 معترض هم بازداشت شد. به گزارش اسپوتنیک، برای متفرق کردن معترضان در لیون از گاز اشک‌آور استفاده شد. روز جمعه شورای قانون اساسی فرانسه ماده کلیدی لایحه اصلاح حقوق بازنشستگی را تصویب کرد که بتدریج تا سال ۲۰۳۰ سن بازنشستگی در فرانسه را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌دهد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه این اصلاحات را امضا و به قانون تبدیل کرد و روزنامه ژورنال‌افیسیل خبر آن را صبح شنبه منتشر کرد.
***
بازگشت مخالفان نتانیاهو به خیابان
ده‌ها هزار نفر از ساکنان فلسطین اشغالی در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی بار دیگر به خیابان‌ها بازگشتند. به گزارش «الجزیره»، بیش از 160 هزار نفر در نقاط مختلف اسرائیل دست به تظاهرات زدند. روزنامه یدیعوت آحارنوت گزارش داد نزدیک به 140 هزار اسرائیلی در مرکز تل‌آویو به خیابان آمدند و پلیس نیز 7 نفر را به اتهام شورش دستگیر کرده است. همچنین 24 هزار نفر در شهر نتانیا و هزاران نفر دیگر نیز در سایر مناطق اسرائیل از جمله حیفا برای پانزدهمین هفته متوالی به خیابان‌ها آمدند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بتزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند اقتصاد اسرائیل پایدار و قوی است و اینگونه می‌ماند. پیش‌تر بانک مرکزی اسرائیل و مقامات ارشد وزرات دارایی هشدار داده بودند اصلاحات قضایی ممکن است بر روحیه سرمایه‌گذاران اثر گذاشته و به اقتصاد ضربه بزند. نتانیاهو پایان مارس گذشته از تعلیق طرح قضایی‌اش در کنست (پارلمان اسرائیل) تا تابستان و تا زمان گفت‌وگو با مخالفان خبر داد اما گفت از این طرح عقب‌نشینی نخواهد کرد. طرح جنجالی اصلاحات قضایی، اختیارات دیوان عالی (بالاترین نهاد قضایی) را محدود و به ائتلاف دولتی، کنترل کمیته تعیین قضات را اعطا می‌کند.

Page Generated in 0/0060 sec