printlogo


کد خبر: 261741تاریخ: 1402/1/28 00:00
اخبار

بهره‌برداری از نخستین واحدهای نهضت ملی مسکن در خردادماه
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به فعال ‌بودن بیش از ۲۰۰ هزار واحد کارگاه ساخت مسکن گفت: نخستین پروژه نهضت ملی مسکن به تعداد ۵۰۰ واحد مسکونی که عملیات ساخت آن از خرداد سال گذشته آغاز شده خردادماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.  علیرضا جعفری افزود: این نخستین بسته نهضت ملی مسکن است که افتتاح می‌شود و با همین الگو تلاش می‌کنیم تعهد ۶۰۰ هزار واحدی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید را در دولت سیزدهم عملیاتی کنیم. وی ضمن تأکید بر متقاضی‌محور بودن انجام پروژه‌های تولید مسکن، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۳۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید ثبت‌نام کردند و حائز شرایط شناخته شدند که شرکت عمران شهرهای جدید برای ۲۰۰ هزار متقاضی، پروژه تولید مسکن را وارد فاز عملیاتی و اجرایی کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رویکرد دولت در اواخر سال گذشته واگذاری گروهی زمین به متقاضیان برای ساخت مسکن، گفت: با تأکید و سیاست‌گذاری دولت، شرکت عمران شهرهای جدید به‌عنوان یکی از بازوهای دولت در وزارت راه و شهرسازی برای ‌صدهزار واحد نهضت ملی در گام سوم، اراضی را به گروه‌های انفرادی و تک‌نفره برای ساخت مسکن یک‌طبقه حیاط‌دار واگذار می‌کند تا با این رویکرد پروژه‌های مسکن با تراکم پایین عملیاتی شوند. جعفری بیان کرد: هم‌اکنون برای صدهزار واحد گام سوم طرح نهضت ملی مسکن، شرکت عمران آمادگی تخصیص زمین در شهرهای جدید برای ۵۵ هزار متقاضی واجد شرایط را دارد. وی شهرهایی را که آمادگی ساخت واحدهای نهضت ملی یک‌طبقه حیاط‌دار را دارند شامل ایوانکی، گلمان، مجلسی، شیرین‌شهر، علوی، رامشاد و تیس و برخی شهرهای جدید دانست.
***
دور جدید امضای تفاهمنامه‌های نفتی میان ایران و ونزوئلا
همکاری نفتی ایران و ونزوئلا در زمینه توسعه میدان‌ها، نوسازی پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی و تجارت نفت با امضای اسناد و تفاهمنامه‌های تازه همکاری کلید خورد. بنا به گزارشی از وزارت نفت، جواد اوجی، وزیر نفت در جریان سفر به کاراکاس با هدف تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، در حضور دلسی رودریگرز، معاون اول رئیس‌جمهوری ونزوئلا اسناد و تفاهمنامه‌های پرشماری با همتای ونزوئلایی خود امضا کرد. توسعه میدان‌های نفت و گاز، بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا با هدف به حداکثر رساندن ظرفیت این مجتمع‌ها از موارد مطرح‌شده تفاهمنامه‌های امضاشده بین اوجی و پدرو رافائل تله‌چیا، وزیر نفت ونزوئلا به‌ شمار می‌آیند. در این اسناد درباره بازسازی و نوسازی مجتمع‌های پتروشیمی ونزوئلا با خدمات فنی، مهندسی و تجهیزات ایرانی، بازسازی و نوسازی اسکله بارگیری، پایانه نفتی، تجارت و صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی توافق‌هایی انجام شد. ایران و ونزوئلا پیش از این و از زمان آغاز به‌ کار دولت سیزدهم توافق‌هایی در حوزه نفت و انرژی داشته‌اند که بخش مهمی از این توافق‌ها عملیاتی و اسناد تازه برای توسعه و تقویت همکاری‌های موثر ۲ کشور امضا شده‌اند.
***
رشد قیمت جهانی کالاهای اساسی
تاثیر جنگ روسیه و اوکراین هنوز روی قیمت محصولات اساسی سایه افکنده به طوری که قیمت گندم 16.5 دلار در یک روز افزایش یافت. افزایش قیمت محصولات اساسی در بازارهای جهانی ادامه دارد و با اینکه هوا گرم شده و  زمان برداشت برخی محصولات کشاورزی است اما قیمت‌ها همچنان بالاست. رشد قیمت کالاهای اساسی و ضروری در زندگی مردم، با جنگ روسیه و اوکراین جهش یافت، اگرچه پیش از آن هم با شیوع کرونا قیمت‌ها بالا رفته بود. این ۲ کشور در مجموع 30 درصد تولید غلات دنیا را در دست داشتند که اکنون صادرات از مبدا این ۲ کشور به کندی انجام می‌شود، صادرات از بندر دریای سیاه هم که پیش‌تر با میانجیگری سازمان ملل متحد قرار بود ادامه یابد نیز به راحتی انجام نمی‌شود. قیمت گندم در بازارهای جهانی 16.5 دلار در هر بوشل افزایش یافت و هر بوشل از این محصول به قیمت 692 دلار و 50 سنت معامله شد. جنگ روسیه و اوکراین همچنین باعث افزایش قیمت انرژی شد و هزینه‌های تولید را برای تولید‌کنندگان افزایش داد؛ کارخانه‌ها  با قیمت‌های بالاتری تولید کردند و مجبور شدند قیمت‌های خود را افزایش دهند. علاوه بر آن، به خاطر شوکی که به بازار وارد شد، کشورها ذخایر خود را بیشتر و صادرات خود را محدود یا متوقف می‌کنند که تناسب عرضه و تقاضا را در بازار به هم ‌زده است.
***
‌جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها در تهران
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها تکلیف قانونی بودجه 1402 است ولی بهتر بود با اطلاع‌رسانی قبلی انجام می‌شد اما به هر حال مردم از این پس برای سوخت‌گیری بنزین آزاد، حتما کارت سوخت خود را همراه داشته باشند. رضا نواز با اشاره به آخرین وضعیت سوخت‌گیری بنزین با کارت سوخت عنوان کرد: در حال حاضر 46 درصد سوخت‌گیری بنزین کشور با قیمت لیتری 1500 تومان است که با کارت سوخت شخصی انجام می‌شود، همچنین 54 درصد سوخت‌گیری نیز با قیمت آزاد 3000 تومان انجام می‌شود که 90 درصد آن با استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها انجام می‌شود نه کارت سوخت شخصی. وی افزود: از 5 تا 6 روز گذشته جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌های تهران آغاز شده است و مردم حتما توجه داشته باشند برای سوخت‌گیری بنزین آزاد، کارت سوخت شخصی خود را همراه داشته باشند. نواز گفت: هم‌اکنون در هر جایگاه تهران حداقل یک کارت سوخت به ازای هر سکو وجود دارد. جمع‌آوری کارت سوخت بنزین آزاد جایگاه‌ها در استان‌های مرزی از ماه‌های قبل آغاز شده است و مسؤولان معتقدند موجب کاهش قاچاق بنزین می‌شود. البته این موضوع نباید مصرف واقعی مردم استان‌های مرزی را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ سیاست جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها به کل کشور در حال تعمیم است. 

Page Generated in 0/0043 sec