printlogo


کد خبر: 261745تاریخ: 1402/1/28 00:00
نمایندگان مجلس طرح حمایت مالی از افشاگران فساد را تصویب کردند
پاداش سوت‌زنی

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته خود، طرح حمایت مالی از افشاگران فساد را تصویب کردند و طبق آن، سقف پاداش قابل پرداخت به گزارشگران فساد در هر پرونده به شخص حقیقی و شخص حقوقی خصوصی را به ترتیب ۱۰۰ میلیارد ریال و ۲۰۰ میلیارد ریال تعیین کردند. موضوع سوت‌زنی و گزارشگران فساد در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کنشگران اجتماعی و سیاسی جامعه بوده است. مجلس یازدهم با آغاز کار، به بررسی طرح حمایت مالی از افشاگران فساد پرداخته و همگام با ۲ قوه دیگر در تسهیل راهکارهای قانونی این موضوع گام برداشت. با تصویب کلیات این طرح در جلسه ۲۱ اسفندماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی وارد بررسی و تصویب جزئیات آن شد. روند بررسی مواد هفده‌گانه طرح حمایت مالی از افشاگران فساد در جلسه ۲۰ فروردین به پایان رسید.
* سقف پاداش گزارشگران فساد
مواد ۱۰ و ۱۲ این طرح که مربوط به میزان سقف پاداش به گزارشگران فساد است به شرح زیر است: ماده ۱۰- مرجع رسیدگی‌کننده به گزارش اعم از بدوی یا تجدیدنظر مکلف است ضمن اعلام نظر درباره استحقاق یا عدم استحقاق پاداش برای گزارشگر و در صورت استحقاق، بر اساس میزان تاثیر گزارش در کشف فساد، اعم از اینکه گزارشگر درخواست پاداش داده یا نداده باشد، نسبت به تعیین مبلغ پاداش تا ۲ درصد ارزش ریالی موضوع پرونده اقدام کند. تبصره ۱- سقف پاداش قابل پرداخت در هر پرونده به شخص حقیقی و شخص حقوقی خصوصی به ترتیب ۱۰۰ میلیارد ریال و ۲۰۰ میلیارد ریال است. تبصره ۲- در صورت تعدد گزارشگران در یک گزارش یا گزارش‌های متعدد مربوط به یک رفتار، پاداش موضوع این ماده با توجه به نقش و میزان اثرگذاری آنها، به تشخیص مقام قضایی رسیدگی‌کننده میان آنها تقسیم می‌شود. تبصره ۳- درصورتی که حکم صادره قابل تجدیدنظر یا فرجام‌خواهی باشد، گزارشگر نیز مجاز است نسبت به اصل استحقاق پاداش یا میزان آن حسب مورد تجدیدنظر یا فرجام‌خواهی کند. تبصره ۴- مؤلفه‌های موثر در تعیین پاداش در دستورالعملی که ظرف مدت ۳ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب رئیس قوه‌قضائیه می‌رسد، مشخص می‌شود. ماده ۱۲- دولت موظف است ردیف مستقلی به منظور اجرای این قانون ایجاد کند تا از محل درآمدهای حاصل از اجرای این قانون، در قالب قوانین بودجه سنواتی جهت پرداخت پاداش و سایر هزینه‌های اجرای این قانون در اختیار وزارت دادگستری ‌قرار گیرد.
* شروط برای پرداخت پاداش
نمایندگان مجلس با تصویب مواد ۱۴ و ۱۵ این طرح نیز مصوب کردند اگر گزارشگر فساد، مدارک را از طریق اعمال مجرمانه به دست آورده باشد، مشمول حمایت و پاداش این قانون نمی‌شود.
* ناشناس بودن گزارشگران
همچنین با تصویب مواد ۱۶ و ۱۷ طرح مذکور توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گزارشگران فساد می‌توانند بدون ارائه اطلاعات هویتی و تحت عنوان ناشناس اقدام به گزارش کنند و در صورت حضور گزارشگر با رضایت قبلی، صریح و موردی به عنوان شاهد یا مطلع نیز مقام تحقیق از گزارشگر جداگانه و بدون حضور متهم تحقیق می‌کند. مواجهه گزارشگر با متهم تنها در صورت رضایت قبلی، صریح و موردی او امکان‌پذیر است.
* قالیباف: کمیسیون قضایی مواد ارجاع شده را بررسی و اصلاح کند
پس از پایان بررسی و تصویب مواد طرح حمایت مالی از افشاگران فساد، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از کمیسیون قضایی خواست مواد ارجاع شده را بررسی و اصلاح کند و هرچه سریع‌تر گزارش خود را به صحن ارائه کند تا طرح نیمه‌کاره و باز نماند، بنابراین تعیین میزان و سقف پاداش پرداختی به گزارشگران فساد و روند بررسی جزئیات طرح حمایت مالی افشاگران فساد در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و طرح مذکور جهت تایید به شورای نگهبان ارسال شد.

Page Generated in 0/0044 sec