printlogo


کد خبر: 261763تاریخ: 1402/1/29 00:00
مهرداد رضایی، بازیساز نخبه کشورمان در گفت‌وگو با «وطن امروز» عنوان کرد
صنعت «گیم» امیدوار به آینده

«عشق به وطن»، شاید این نکته مهم‌ترین گزاره برای برخی تصمیمات و کارها باشد. به عنوان مثال نخبگان و جوانانی که همه امکانات را برای رفتن به خارج از کشور دارند اما عشق به کشور سبب شده است ماندن و سختی را انتخاب کنند و برای این سرزمین بدرخشند. مهرداد رضایی هم یکی از همین جوانان است؛ جوانی که در حوزه بازی‌های کامپیوتری به عنان بازیساز فعالیت دارد..
در این میان فعالان این حوزه از متولیان امر انتظار دارند همان بهایی را که به ورزشکاران و مدال‌آوران رشته‌های ورزشی و علمی می‌دهند، به بازیسازان صاحب جوایز بین‌المللی هم بدهند و دستاوردهای‌شان رسانه‌ای شود و مورد حمایت‌ قرار بگیرند.
برنده بهترین بازی موبایل و تبلت گیم از کانکشن اروپا ۲۰۲۰، برنده بهترین کژوال گیم از گیم کانکشن اروپا ۲۰۲۰، برنده بهترین بازی از نگاه مردم در سیزدهمین فستویال وب و موبایل، نامزد بهترین انیمیشن از فستویال آگی آواردز ،۲۰۲۰، نامزد بهترین بازی موبایل از بیگ فستویال آمریکای لاتین در برزیل ۲۰۲۱، نامزد بهترین بازی در بازی‌های ایندی در استیم در لهستان ۲۰۱۲، نامزد بهترین انیمیشن در فستیوال آنفولد کالیفورنیا آمریکا ۲۰۲۱ و نایب‌قهرمانی و کسب دیپلم افتخار بهترین آرت و انیمیشن در فستیوال اسکاتیش گیم آوارد اسکاتلند  برخی از دستاوردهای مهرداد رضایی در سطح بین‌الملل به شمار می‌رود. وی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با اشاره به تاثیر حضور بازیسازان داخلی در جشنواره‌های بین‌المللی در شناساندن صنعت گیم به دنیا گفت: رقابت با افراد و گروه‌های بازیسازی که کشورهای‌شان سرمایه‌گذاری‌های میلیارددلاری در صنعت گیم دارند بسیار سخت است. رسیدن به نامزدی در چنین جشنواره‌هایی آسان نیست. اگر با همین فرمان در صنعت گیم حرکت کنیم، بسیاری از بازیسازان داخلی این صنعت را رها می‌کنند و جایی می‌روند که حداقل قانونی برای دزدیده نشدن زحمات‌شان وجود دارد.
وی افزود: صنعت گیم در مقطعی، بهترین روزهای خود را می‌گذراند و بازیسازان داخلی با امید به آینده، بازی‌های خود را تولید و روانه بازار می‌کردند اما پس از گذشت سال‌ها این صنعت روند نزولی را طی می‌کند و عدم توجه به بازیسازان یکی از دلایل سپری شدن این روند نزولی است. این شرایط سبب شد طی یکی دو سال اخیر شاهد مهاجرت بسیاری از بازیسازان داخلی باشیم.
رضایی یادآور شد: گاهی اوقات یک بازیساز مهارت همه بخش‌های ساخت یک بازی را ندارد، به همین دلیل از نیروهای مختلف کمک می‌گیرد و در نهایت هزینه‌اش بالا می‌رود. از این جهت این مدل هم چندان نمی‌تواند برای بازیساز صرفه اقتصادی داشته باشد. به جرأت می‌توانم بگویم در اکثر موارد هزینه‌ای که بازیساز مستقل برای بازی‌اش می‌کند، بازگشت سرمایه ندارد. اگر هم بتواند برای بازی‌اش تبلیغ کند، هزینه‌های تبلیغ آنقدر بالاست که از عهده آن نمی‌تواند بر بیاید. برای مثال در حوزه کتاب شاهد هستیم کتابی که تألیف یا ترجمه می‌شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حداقل چند نسخه از آن را خریداری می‌کند اما در صنعت گیم شاهد چنین موضوعاتی نیستیم.

Page Generated in 0/0066 sec