printlogo


کد خبر: 261770تاریخ: 1402/1/29 00:00
دور دنیا

تجمع ضد اوکراینی در عراق با شعار علیه زلنسکی
گروهی از مردم عراق دیروز، همزمان با سفر «دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین به بغداد با در دست داشتن پلاکاردهایی شعارهایی علیه دولت کی‌یف سر دادند. بنابر گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، همزمان با ورود وزیر خارجه اوکراین به عراق، گروهی از مردم این کشور پلاکاردهایی را به نشانه اعتراض در دست داشتند که روی آنها به زبان‌های انگلیسی، عربی و روسی شعارهایی علیه دولت اوکراین نوشته شده بود. طبق این گزارش، «زلنسکی عروسک آمریکاست» و «مرگ بر ناتو» از جمله شعارهایی بود که روی برخی پلاکاردها به چشم می‌خورد. وزیر خارجه اوکراین، صبح دیروز، در صدر هیأتی متشکل از مقامات کی‌یف وارد بغداد شد و با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
***
رژیم صهیونیستی در محاصره ده‌ها هزار موشک مقاومت است
دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سفر به عراق تاکید کرد مقاومت با ده‌ها هزار موشک در غزه و لبنان، رژیم صهیونیستی را محاصره کرده است. زیاد النخاله در جریان سفر به کشور عراق در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور به بهانه روز جهانی قدس گفت: مردم فلسطین بویژه در کرانه باختری، در یک رویارویی تمام‌عیار و فراگیر با اشغالگران به سر می‌برند. وی تاکید کرد که تشدید مقاومت فلسطین در کرانه باختری، تهدیدی مستقیم برای امنیت رژیم اسرائیل است. مقاومت در کرانه باختری و غزه همچنین نیروهای مقاومت در منطقه، در یک حالت بازدارندگی مقابل اسرائیل اشغالگر قرار دارند و رژیم اسرائیل در محاصره ده‌ها هزار موشک مقاومت در غزه و لبنان قرار گرفته است. دبیرکل جهاد اسلامی افزود، دشمن صهیونیستی دیگر دریافته که به دلیل بازدارندگی مقاومت، موازنه قدرت کاملا برقرار شده است. النخاله درباره احیای روز جهانی قدس تاکید کرد که روز قدس که ما آن را جشن می‌گیریم، بیانگر اراده امت اسلام در آزادسازی فلسطین است و امام خمینی (ره) زمانی‌ که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس اعلام کرد، مایه الهام بود.
***
وضعیت وخیم یک بازداشتی عقیدتی در عربستان
سازمان زندانیان عقیدتی عربستان وضعیت یک زندانی را یادآور شد چندین سال پیش در زندان به طور کامل فلج شده و صرفاً به دلیل ابراز عقیده و درخواست اصلاحات معیشتی همچنان در زندان به سر می‌برد. به گزارش ایسنا، الحره آمریکا نوشت: صفحه کاربری زندانیان عقیدتی با انتشار پستی در توئیتر نوشت: «ضیف‌الله العتیبی وارد پانزدهمین سال حبس خود شده و همچنان در بازداشت خودسرانه به سر می‌برد». در این پست آمده است: مقامات او را در مارس ۲۰۰۸ به دلیل نظراتی که برای بهبود سطح زندگی هموطنانش ارائه کرد، دستگیر کردند. بر اثر سهل‌انگاری عمدی پزشکی و شکنجه شدید، او کاملاً فلج شد و قادر به حرکت نیست‌. سازمان حقوق بشری «سند» در گزارش قبلی منتشر شده در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد العتیبی از زمان دستگیری توسط نیروهای امنیتی سعودی، علاوه بر اینکه عمداً به او آسیب روانی و فیزیکی وارد شده، در نتیجه بیماری و سهل‌انگاری پزشکی از مرگ تدریجی رنج می‌برد.
***
عربستان به صورت یکجانبه ۱۰۴ اسیر یمنی را آزاد کرد
صلیب سرخ جهانی دیروز از آزادی 104 اسیر یمنی از طرف ائتلاف عربستان سعودی خبر داد و اعلام کرد اسرای آزاد شده به صورت یکجانبه در قالب بشردوستانه از طرف عربستان سعودی آزاد شدند. صلیب سرخ جهانی در بیانیه خود آورده است: اسرای یمنی از فرودگاه «ابها» واقع در جنوب غربی عربستان به فرودگاه «صنعا» اعزام شدند. شبکه «المسیره»، متعلق به دولت نجات ملی یمن، ورود این اسرای یمن را تایید و اعلام کرد اسرای یمنی با دو هواپیمای صلیب سرخ از عربستان به صنعا منتقل شدند. در همین راستا، «علی الدیلمی»، وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن اعلام کرد: «کسانی که امروز آزاد شدند یمنی‌هایی هستند که از محل کار و زندگی خود در عربستان سعودی یا در مناطق مرزی توسط نیروهای ائتلاف عربستان سعودی ربوده شدند». الدیلمی گفت: ربوده‌شدگان یمنی در عربستان به اتهامات واهی متهم شده و در نتیجه برخی از آنها بیش از 14 سال در زندان‌های سعودی زندانی بودند.
***
راهپیمایی هزاران نفری در پراگ علیه دولت
هزاران نفر در مرکز پراگ علیه دولت راست میانه چک دست به اعتراض زدند. آنها دولت را به دلیل توجه بیش از حد به اوکراین و بی‌توجهی به وضعیت بد اقتصادی در داخل مقصر می‌دانند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان در حالی از دولت «پتر فیالا»، نخست‌وزیر جمهوری چک بابت افزایش بهای انرژی و خوار بار انتقاد کردند که نرخ تورم در کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و ناتو با ۱۰,۵ میلیون نفر جمعیت در مارس ۲۰۲۳، به ۱۵ درصد رسید.
معترضان در این راهپیمایی فریاد «استعفا» و «شرم» سر دادند و بنرهایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «جمهوری چک باید از ناتو خارج شود» و بر صلح در اوکراین نیز تاکید داشتند. دولت پراگ با نخست‌وزیری فیالا تجهیزات نظامی و کمک‌های بشردوستانه از آغاز جنگ در این کشور به تاریخ فوریه ۲۰۲۲ تامین کرده است.

Page Generated in 0/0146 sec