printlogo


کد خبر: 261789تاریخ: 1402/1/29 00:00
اخبار

سامانه ایرانی معاملات بورس تا پایان سال فعال می‌شود
رئیس سازمان بورس گفت: سامانه ایرانی معاملات بورس تا آخر سال جاری فعال می‌شود. مجید عشقی در پاسخ به این پرسش که سامانه ایرانی معاملات بورس در چه مرحله‌ای است، اظهار داشت: سامانه ایرانی معاملات بورس هنوز نهایی نشده و در مرحله آزمایشی قرار دارد. وی گفت: البته خود نرم‌افزار معاملات بورسی هم آماده شده و در مرحله آزمایشی قرار دارد. رئیس سازمان بورس تأکید کرد: باید در کنار سامانه معاملاتی بورس، سامانه‌های دیگر هم با آن هماهنگ شود و همه سامانه‌های جانبی مانند سامانه‌های مختلف، سامانه شاخص و سامانه‌های توقیف نماد با همدیگر بتوانند کار کنند اما فعلا در مرحله آزمایشی قرار دارد. عشقی اظهار کرد: تا پایان سال جاری سامانه ایرانی معاملات بورس به مرحله عملیاتی می‌رسد.
***
بیش از ۵ برابر سال ۱۴۰۰ نقدینگی وارد بازار سرمایه شد
سال ۱۴۰۱ بیش از ۵ برابر سال ۱۴۰۰ نقدینگی وارد بازار سرمایه شد. امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: سال ۱۴۰۱ مجموعا بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی از طریق حساب کارگزاری‌ها به بازار سرمایه انجام شده که بخش قابل‌توجهی از آن در ماه‌های آذر و اسفند ۱۴۰۱ بوده است. این رقم برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۵ و ۶۳ هزار میلیارد تومان بوده است. سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۹ هزار میلیارد تومان خالص سهام انتقال‌یافته از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بوده است اما به اشتباه بین برخی فعالان بازار و برخی رسانه‌ها، از واژه «خروج پول» برای تبیین این وضعیت استفاده می‌شود. به عبارتی آنچه اتفاق می‌افتد، خالص انتقال سهام از حقیقی به حقوقی و بالعکس هست که در اشتباهی رایج، به آن عنوان خروج / ورود پول به بازار اطلاق می‌شود.
***
تورم روسیه در ماه‌های آینده به کمترین سطح خود می‌رسد
وزارت توسعه اقتصادی روسیه با بیان اینکه کاهش ارزش روبل بخشی از پیش‌بینی‌های این وزارتخانه برای سال 2023 بوده است، اعلام کرد با این حال تورم در ماه‌های آینده در این کشور به کمترین سطح خود می‌رسد. آن‌طور که روسیا الیوم گزارش داده است، وزارت توسعه اقتصادی روسیه پیش‌بینی‌های به‌روزشده‌ای را برای عملکرد اقتصاد ملی  این کشور در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد و سخنگوی این وزارتخانه گفت که کاهش فعلی روبل در پیش‌بینی  این وزارتخانه برای سال جاری در نظر گرفته شده است. سخنگوی وزارت توسعه اقتصادی روسیه گفت: بله، ما این قضیه را در پیش‌بینی‌های‌مان لحاظ کرده‌ایم (کاهش ارزش روبل). می‌توانم به این نکته اشاره کنم این ضعف هنوز مستقیما به قیمت‌ها منتقل نشده است اما به احتمال زیاد تورم در نیمه دوم سال شتاب خواهد گرفت. وی افزود: تورم در ماه‌های آینده به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید، زیرا در بهار گذشته کاهش ارزش روبل اثر اصلی خود را گذاشته و  قیمت‌ها در میان تقاضای قابل توجه برای کالاها افزایش یافته بود. پیش‌بینی‌های وزارت توسعه اقتصادی روسیه برای سال ۲۰۲۳ حاکی از این است که رشد تولید ناخالص داخلی با 1.2 درصد و دستمزد واقعی بیش از ۵ درصد افزایش خواهد داشت و میانگین نرخ تبدیل دلار 76.5 روبل و تورم 5.3 درصد خواهد بود. به دنبال حمله روسیه به اوکراین و تشدید تحریم‌های غربی، سیاست‌های پولی مسکو  تغییر کرد و از جمله اینکه نرخ بهره را افزایش داد و افزون بر این،  سیاست‌های تجاری بین‌المللی و جایگاه روسیه در اقتصاد دنیا موجب شد نه‌تنها ارزش روبل در مقابل دلار کاهش نیابد، بلکه در مقطعی نیز ارزش آن روند صعودی داشته باشد. این روزها خبرها از آغاز روند نزولی ارزش روبل نسبت به دلار حکایت می‌کند، ارزش روبل به ازای یک دلار آمریکا پیش از آغاز حمله روسیه حدود ۷۸روبل بود اما ارزش آن در روزهای پس از حمله در ۲۱ فوریه (۲ اسفند 1400) به ۱۳۸روبل به ازای هر دلار کاهش یافت و در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفت.
***
اعتراف تلخ وزیر اقتصاد
اعتبارسنجی در بانک‌ها جدی گرفته نشد
وزیر اقتصاد با انتقاد از اینکه بیشتر بانک‌ها اعتبارسنجی را شوخی گرفته و اعتقاد جدی در لایه‌های مدیریتی نظام بانکی برای رخ دادن آن ندارند، گفت: اگر اراده‌های مدیریتی شبکه بانکی کشور هم‌راستا نباشد، بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های شورای پول اعتبار و بانک مرکزی ثمری نخواهد داشت. سیداحسان خاندوزی در جلسه بررسی مباحث جاری بانکی با حضور مدیران عامل و اعضای هیات عامل بانک‌ها، با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ با یک هدف‌گذاری ویژه مواجه هستیم، اظهار داشت: بیش از ۱۰ سال است که رهبر معظم انقلاب شعار سال را اقتصادی قرار داده‌اند اما این بار هدف فنی است و تقریبا هیچ سالی با چنین هدف‌گذاری تخصصی و فنی مواجه نبودیم. وی ادامه داد: دقیقا در شرایطی است که در تنگنای اعتباری ناشی از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، بخش واقعی اقتصاد نیازهای زیادی با توجه به فاصله نرخ‌ها با تورم بر زمین دارد، همچنین با توجه به سیاست‌های اصلاحات ارز ترجیحی که یک سال گذشته انجام شد و تورم که سال گذشته وجود داشته، تقاضای نقدینه‌خواهی وضعیت ویژه دارد و اگر بخواهیم همه مولفه‌ها را در کنار یکدیگر محقق کنیم و همزمان نه رشد اقتصادی را فروگذار و نه هدف تورمی را فراموش کنیم، نیازمند یک ظرافت هستیم. وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای محقق شدن هر ۲ هدف با جهت‌گیری جامع و دوگانه‌ای که در نظام تامین مالی کشور و وفاق بین مجموعه بانک‌های دولتی و غیردولتی وجود دارد و از سویی مساله پرداخت‌های غیربانکی و بازار سرمایه در تداوم و تضارب بین این ۲ دسته ابزارها برای ۲ هدف ناچاریم بیشتر با هم گفت‌وگو کنیم.

Page Generated in 0/0074 sec