printlogo


کد خبر: 261883تاریخ: 1402/1/31 00:00
اخبار

جزئیات مرحله دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه مرحله دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو از ۱۶ اردیبهشت شروع می‌شود، گفت: فرآیند آن شبیه مرحله اول است و متقاضیان باید ۱۰۰ میلیون تومان در حساب خود اما به وکالت سازمان حمایت دربیاورند. امید قالیباف با بیان اینکه در مرحله اول طرح یکپارچه تخصیص خودرو 930 هزار نفر ثبت‌نام کردند، گفت: این خودروها در حال تحویل است و در ماه اردیبهشت و خرداد مجموعا 250 هزار خودرو تحویل داده می‌شود. وی با بیان اینکه با ادامه فرآیند تحویل خودروها، قیمت در بازار آزاد شکسته می‌شود، افزود: طی روزهای اخیر نیز قیمت‌های بازار شیب نزولی داشته است. سخنگوی وزارت صمت افزود: در زمان حاضر شاهین با قیمت حدود 400 میلیون تومان تحویل داده می‌شود اما در بازار 700 میلیون تومان است. سوال من از متقاضیان خودرو این است؛ چرا بازار آزاد را انتخاب و پول اضافه پرداخت می‌کنند؟ تولید روزانه شاهین سال قبل 65 دستگاه بود اما امسال به روزی 220 دستگاه رسیده است، درباره بقیه مدل‌های خودرو نیز همین وضعیت حاکم است.
قالیباف درباره مرحله دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو گفت: ثبت‌نام در مرحله دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو از 16 اردیبهشت شروع می‌شود که فرآیند آن شبیه مرحله اول است، بنابراین متقاضیان باید 100 میلیون تومان در حساب خود اما به وکالت سازمان حمایت دربیاورند، نداشتن پلاک فعال و سایر شرایط نیز همچنان حاکم است. البته در این مرحله از فروش هم بیشتر مدل‌های شرکت‌های خودروساز در مرحله دوم نیز عرضه خواهد شد.
***
«اقتصاد دیجیتال» محور کلیدی در برنامه هفتم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار برخی اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور موضوع اقتصاد دیجیتال به عنوان محور کلیدی در برنامه هفتم مطرح است، گفت: این اتفاق نتیجه نگاه دولت سیزدهم به این حوزه و حاصل پیگیری‌های وزارت ارتباطات است. عیسی زارع‌پور با اشاره به پروژه‌های ارتباطی بزرگ در حال اجرا، گفت: اجرای این برنامه‌ها و پروژه‌ها، نگرش وزارت ارتباطات را نسبت به ارتباطات و توسعه آن نشان می‌دهد. وزیر ارتباطات در این دیدار با اشاره به اقدامات انجام شده وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم، تصریح کرد: از ابتدای این دولت پهنای باند و ظرفیت شبکه داخلی و بین‌الملل کشور افزایش چشمگیری داشته است و از نظر سرعت اینترنت همراه نیز از رتبه ۸۰ در ابتدای این دولت به رتبه ۶۱ در بین کشورهای جهان رسیده‌ایم. وی با اشاره به قطع دسترسی کاربران ایرانی به ده‌ها هزار سایت به دلیل تحریم‌ها، افزود: وزارت ارتباطات امکانی را برای دسترسی برنامه‌نویسان و متخصصان این حوزه به این سایت‌های تحریمی ایجاد کرده که مشکلات دسترسی در این حوزه تا حدود بسیاری کاهش یابد.
***
پیش‌بینی افزایش ۴۰ درصدی خرید گندم در ۵ استان
شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد آمار تولید گندم بر اساس میزان سطح زیر کشت و پیش‌بینی رشد تولید گندم در ۵ استان مورد بررسی لرستان، خراسان شمالی، اصفهان، سمنان و سیستان‌وبلوچستان، حاکی از برآورد میانگین افزایش ۴۰ درصدی میزان خرید تضمینی این محصول استراتژیک بوده است. انتظار می‌رود خرید گندم در استان لرستان با رشد ۷ درصدی اراضی زیرکشت گندم، 45.5 درصد باشد و از ۲۷۵ هزار تن در سال گذشته زراعی به ۴۰۰ هزار تن در سال جاری افزایش یابد. در استان خراسان شمالی، سطح زیر کشت گندم تا 7.5 درصد افزایش داشته و برآورد می‌شود شاهد رشد 28.5 درصدی خرید گندم و افزایش آن از ۱۰۹ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ باشیم. در استان اصفهان نیز با وجود کاهش زمین‌های زیر کشت گندم، رشد ۴۵ درصدی خرید گندم مورد انتظار است که از این طریق، از ۸۶ هزار تن گندم خریداری شده در سال گذشته زراعی به ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ تن در سال جاری زراعی افزایش می‌یابد. در استان سمنان در شرایطی که افزایش سطح زیر کشت گندم تنها یک درصد است اما برآوردها نشان‌دهنده رشد 34.5 درصدی خرید گندم و افزایش آن از ۶۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۸۶ هزار تن در سال ۱۴۰۲ است. استان سیستان‌وبلوچستان نیز به عنوان نخستین استان کشور که برداشت گندم از آنجا آغاز شد، شاهد ۲۳ درصد افزایش در اراضی زیرکشت گندم است و پیش‌بینی می‌شود با رشد ۳۵ درصدی خرید گندم، میزان خرید این محصول راهبردی از ۳۷ هزار تن در سال گذشته به ۵۰ هزار تن در سال جاری افزایش یابد.
***
اقدامات سازمان اقتصادی کوثر برای رشد تولید
مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره سازمان اقتصادی کوثر گفت: سود عملیاتی سازمان اقتصادی کوثر در پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود. سال ۱۴۰۰ و شروع دوره جدید مدیریتی، سود این سازمان به رقم ۵۶۰ میلیارد تومان رسید و هم اکنون این رقم به ۲ هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته است. ناصر فخاری افزود: این عددها علاوه بر رشد تولید، نشان می‌دهند شرکت‌های تابعه سازمان اقتصادی کوثر بین ۲ تا ۵ برابر سوددهی داشته‌اند. برای مثال بخش صنعت کوثر در سال مالی گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد تومان سود داشت که امسال این رقم به ۶۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین در بخش معادن کوثر رقم ۳۰ میلیاردی سال گذشته به ۱۱۰ میلیارد تومان سود در امسال رسید، در نتیجه هرجا تولید، رشد کرد بالطبع مهار تورم نیز رخ خواهد داد. فخاری با اشاره به برنامه هوشمندسازی فعالیت‌های سازمان اقتصادی کوثر عنوان کرد: این سازمان نیاز مبرم به حضور دانشگاه‌ها برای افزایش بهره‌وری دارد و تاکنون قراردادهای متعددی با دانشگاه‌های مختلف منعقد کرده است. برای نمونه با همکاری دانشگاه تهران و احداث چند فارم آزمایشگاهی جوجه توانستیم ضریب تبدیل 1.8 دهم را به 1.5 افزایش دهیم و ضریب تلفات ۵ درصد جوجه‌ها را به 2.5 درصد کاهش دهیم. از این گذر، سود ۱۵۰ میلیارد تومانی شرکت مرغ زربال به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

Page Generated in 0/0056 sec