printlogo


کد خبر: 261918تاریخ: 1402/2/4 00:00
برنامه سلامت خانواده در ۵۷ شهر با اولویت رسیدگی به مناطق محروم آغاز شد
چتر سراسری درمان بر سر ایران

وعده وزیر بهداشت درباره عملیاتی شدن «مرحله دوم طرح پزشک خانواده از اردیبهشت» محقق شد. بهرام عین‌اللهی شنبه دوم اردیبهشت از آغاز به کار برنامه سلامت خانواده در ۵۷ شهر البته با اولویت مناطق محروم خبر داد. اواخر سال گذشته بود که وزیر بهداشت تاکید کرد طرح پزشک خانواده از اردیبهشت‌  1402 در سراسر کشور اجرایی می‌شود؛ طرحی که سال ۱۳۸۲ شروع و در دوران ۴ وزیر بهداشت طی شد و طی این مدت برخی وزرا اعلام کردند نام ما وزیر پزشک خانواده است! این طرح البته در مازندران و شیراز به صورت آزمایشی شروع شد و با توجه به مشکلاتی که داشت در کشور اجرا نشد. مشکل آنجا بود که ابتدا موضوع بیمه همگانی کامل اجرا نشده بود. به اذعان وزیر بهداشت، وقتی پوشش بیمه درست نباشد، پرداخت هزینه‌‌های درمان دشوار می‌شود اما امسال با ۶ هزار میلیارد تومان بودجه مجلس و بیمه شدن ۶ میلیون نفر تقریبا همه مردم تحت پوشش بیمه درمان قرار گرفته‌اند و معدود افرادی که بیمه نیستند خودشان تمایلی به بیمه نداشته‌اند. در واقع همه اقشار ضعیف جامعه بیمه شده‌اند. دومین مساله موضوع نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک بود، زیرا در این طرح همه مردم باید پرونده الکترونیک داشته باشند، سوابق آنها مشخص باشد و وقتی ارجاع داده می‌شوند با پرونده ارجاع داده شوند. در چنین شرایطی با توجه به اینکه در آغاز دولت سیزدهم روند اجرای نسخه و پرونده الکترونیک 10 درصد بود، امروز به ۹۸ درصد رسیده است. از طرفی با توجه به موضوع طرح «دارویار» این مساله باعث شد خدمات دارویی الزام به نسخه الکترونیک داشته باشد، لذا سرعت اجرای این کار از ابتدای سال گذشته افزایش یافت و HIS‌های بیمارستانی و مراکز درمانی تقریبا تکمیل و زیرساخت خوبی برای پزشک خانواده ایجاد شد، بنابراین با توجه به پرونده الکترونیک و بیمه همگانی مرحله اول با موفقیت سپری شد به طوری که طرح پزشک خانواده در مرحله اول در شهرهای زیر 20 هزار نفر و مراکز روستایی به طور کامل اجرایی شده است.
* اولویت با مناطق محروم
وزیر بهداشت با اشاره به آغاز به کار برنامه سلامت خانواده در ۵۷ شهر کشور از ابتدای اردیبهشت، اولویت اجرای این برنامه را مناطق محروم کشور عنوان کرد. بهرام عین‌اللهی در  سفر به شیراز با اشاره به اجرای برنامه سلامت خانواده به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت در سال جاری، رویکرد مهم این برنامه را تقویت اقدامات پیشگیرانه و حفظ سلامت مردم خواند که با مشارکت  گروه‌های گسترده و توانمند، در بستر شبکه بهداشت و درمان کشور دنبال می‌شود. وی عملکرد مراقبان سلامت را که در مناطق شهری به عنوان  اعضای گروه‌های سلامت خانواده خدمت ارائه می‌کنند، مشابه خدمات بهورزان در مناطق روستایی عنوان کرد و گفت: تیم‌های سلامت با پایش فعالانه جمعیت تحت پوشش، سلامت آنها را به طور منظم پیگیری می‌کنند و می‌کوشند با آگاه‌سازی افراد از وضعیت سلامت خود، از بروز مشکلات ناشی از بیماری‌ها در افراد پیشگیری کنند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: عضو دیگر تیم سلامت، پزشک خانواده است. مراقب سلامت در صورت تشخیص بیماری، فرد بیمار و نیازمند مراقبت را به پزشک خانواده به عنوان سطح یک خدمات ارجاع می‌دهد تا به صورت رایگان معاینه و درمان شود. همچنین پزشک خانواده در صورت نیاز به خدمات تخصصی، فرد را به پزشک متخصص به عنوان سطح ۲ خدمات ارجاع می‌دهد و  در این مرحله اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت بیمار و فرآیندهای درمانی او  در پرونده الکترونیکی را در اختیار پزشک متخصص قرار می‌دهد. عین‌اللهی افزود: سطح ۳ خدمات، مربوط به افرادی است که نیاز به بستری و دریافت خدمات درمانی در بیمارستان دارند که این مرحله با انتقال پرونده الکترونیک بیمار به بیمارستان انجام می‌شود.
* پزشک خانواده؛ ضامن سلامت خانواده
در جمهوری اسلامی ایران سلامت به عنوان یک حق شناخته شده است و در قانون اساسی کشور نیز بر این مساله تاکید شده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های زیادی برای استقرار یک نظام سلامت مطلوب که بتواند به تمام نیازهای جامعه پاسخ دهد، انجام‌شده است که مهم‌ترین این تلاش‌ها استقرار شبکه‌های بهداشتی - درمانی کشور بوده و پیشرفت چشمگیری را در ارائه خدمات سلامت ایجاد کرده است. اما با وجود تمام تلاش‌های انجام شده، باز هم توجه به همه ابعاد سلامتی و ریشه‌یابی علل بیماری در روش و محیط زندگی و نیز تشخیص و درمان بموقع همراه با کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم در «برنامه پزشک خانواده» منجر به عدالت در سلامت و رضایت مردم و ارائه‌کنندگان خدمات سلامتی می‌شود و این برنامه از وظایف دولت بوده و برای تمام مردم شریف ایران از تکالیف مهم ما در بخش سلامت است.

Page Generated in 0/0062 sec