printlogo


کد خبر: 261934تاریخ: 1402/2/4 00:00
رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز تاریخی عید فطر تهران با تأکید بر حفظ و تقویت همدلی: دشمن می‌خواهد مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند اما نگاه‌های مختلف مردم به مسائل مختلف مانعی ندارد و نباید محل اختلاف و کشمکش شود
اتحاد مقدس

گروه سیاسی: ملت مؤمن و موحد ایران، شنبه هفته جاری نماز پرشکوه عید فطر را به پاس یک ماه طاعت و عبادت، در سراسر کشور اقامه کرد و سجده شکر و سپاس به جا آورد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در کانون معنوی این اجتماع عظیم ملی، انبوه بی‌شمار مردم تهران، نماز عید را به امامت حضرت آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) اقامه کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه اول نماز با تبریک عید خجسته فطر به امت اسلامی و ملت رشید و عزیز ایران، ماه رمضان امسال را بسیار پربار، با حال، پرشور و سرشار از رحمت الهی خواندند و با اشاره به تضرع و توسل آحاد مردم بویژه در شب‌های قدر گفتند: شب‌زنده‌داری‌های پر سوز و گداز مردم و اشک‌های گرمی که از چشمان جوانان پاکیزه کشور جاری می‌شد، از همیشه برجسته‌تر بود و حضور در مجالس تلاوت قرآن، هیئات، محافل معرفت‌آموزی، گلزارهای شهدا و کمک‌های مؤمنانه به ایتام و مستمندان، رمضان امسال را پرشکوه کرده بود.
رهبر انقلاب با تجلیل از حرکت عظیم ملت در روز قدس، آن هم پس از شب‌زنده‌داری شب قدر افزودند: آن اجتماعات متراکم و شکوهمند، حقیقتاً از الطاف و توفیقات الهی بود.
ایشان ماه رمضان را علاوه بر ماه طاعت و تقوا، ماه جهاد و مبارزه خواندند و گفتند: روز قدس هم روز مبارزه ملت ایران است که بحمدالله امسال با همراهی دیگر ملت‌ها در سطح بسیار گسترده‌ای برگزار شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی دستاوردهای ماه مبارک از جمله توفیق طاعت و بندگی، پاکیزگی روح، معنویت، آشنا شدن با معارف اسلامی و روحیه مبارزه و ضربه زدن به دشمن تأکید کردند: این دستاوردهای روحی و معنوی را تا رمضان سال آینده، حفظ و تقویت کنید که همین روحیه با رفع مشکلات، کشور را به پیش خواهد برد و ملت ایران را در اوج حرکت مادی و معنوی قرار خواهد داد.
رهبر انقلاب اسلامی خطبه دوم نماز عید فطر را به بیان راهبردهای ضروری امروز کشور و جامعه اختصاص دادند.
ایشان تقویت اراده را از خاصیت‌های روزه‌داری برشمردند و افزودند: اراده تقویت شده ملی، گره‌گشا است و مسؤولان باید این ابزار را در مسیر پیشرفت و جهتی که پروردگار معین کرده، به کار گیرند.
رهبر انقلاب همکاری، همدلی و هم‌افزایی 3 قوه را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور اعلام کردند و با اشاره به ترتیبات خوب قانون اساسی درباره تشکیل قوای سه‌گانه افزودند: اگر قوای مقننه، مجریه و قضائیه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد که خود مسؤولان و مدیران این قوا می‌دانند این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود.
رهبر انقلاب، تمرکز بر حل مسائل و خودداری مردم و مسؤولان از درگیر شدن و سرگرم شدن به حاشیه‌ها را یک راهبرد ضروری دیگر خواندند و افزودند: حاشیه‌ها همیشه ساخته و پرداخته دست دشمن نیست بلکه گاهی از روی غفلت یا عوامل دیگر و با انگیزه‌های گوناگون، حاشیه‌هایی در اطراف یک کار یا یک شخص ایجاد می‌شود که مردم باید بی‌اعتنا باشند و مسؤولان هم بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کارهای مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری تاکیدات دائم امام بزرگوار بر وحدت ملت فرمودند: آن همدلی و اتحاد که کشور را از راه‌های دشوار و تنگه‌های سخت عبور داد، باید حفظ و تقویت شود.
ایشان راهبرد دشمن را ایجاد اختلاف و تفرقه بیان کردند و گفتند: دشمن تلاش می‌کند مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند و درگیر شوند اما نگاه‌های مختلف مردم به مسائل مختلف، طبیعتا مانعی ندارد و نباید محل اختلاف و کشمکش شود، بلکه باید با باطل کردن وسوسه‌های دشمن برای بدبین کردن مردم به یکدیگر و مردم به مسؤولان، در کنار هم به زندگی و مهربانی پرداخت.
رهبر انقلاب با اشاره به شکست راهبرد نظامی دشمن در منطقه گفتند: دشمن به سیاست تزویر، تحریف، دروغ‎گویی، وسوسه، تحقیر و بدبین‌کردن ملت‌ها به توانایی‌های خود رو آورده که باید در شناخت راهبردها، تاکتیک‌ها، ابزارها و روش‌های او، به‌روز بود و آنها را ابطال کرد.
ایشان در پایان خطبه‌ها تأکید کردند: ملت هوشمند و توانای ایران که تا امروز همه توطئه‌های دشمنان خود را به شکست کشانده، بعد از این هم به حول و قوه الهی، آنها را ناکام و سرخورده خواهد کرد.
******
درباره ابلاغیه بخشودگی متخلفان اغتشاشات از سوی رئیس‌جمهور
گامی برای رأفت میان مردم
محمد سلحشور: پنجشنبه هفته گذشته در آستانه عید سعید فطر، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند. درخواست عفو و تخفیف مجازات این محکومان که تعداد آنها ۱۷۶۰ نفر است، در اجرای بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، از جانب رئیس قوه‌قضائیه ارائه شده بود.
* عفو از سوی رهبر انقلاب به مناسبت عید سعید فطر
حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادق رحیمی، معاون قضایی قوه‌قضائیه درباره جزئیات عفو و تخفیف مجازات محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و تعزیرات حکومتی از سوی مقام معظم رهبری به مناسبت عید سعید فطر گفت: در این مرحله اسامی یک هزار  و ۷۶۰ نفر که پرونده آنان در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی شده بود و شرایط استحقاق عفو را داشتند، پس از تایید و ارسال ریاست قوه‌قضائیه به محضر مقام معظم رهبری، مورد موافقت ایشان قرار گرفت. وی افزود: از مجموع یک هزارو ۷۶۰ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات در این مرحله، ۴۰۴ نفر منتهی به آزادی و مختومه شدن پرونده آنان و هزار و ۳۵۶ نفر باقیمانده نیز مشمول تخفیف و تبدیل مجازات شدند. معاون قضایی قوه‌قضائیه ادامه داد: همچنین از مجموع هزار و ۷۰۶ نفر مشمول اصل، پرونده هزار و ۳۳۲ نفر مربوط به دادگستری‌ها و محاکم عمومی و انقلاب، ۳۵۵ نفر مربوط به سازمان تعزیرات حکومتی و ۷۳ پرونده دیگر مربوط به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح بود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیمی گفت: ۱۲۰ نفر از افرادی که در این دوره مشمول عفو شده‌اند مجازات قطعی‌شان اعدام بود که با تخفیف و تبدیل، مجازات آنان به حبس تغییر کرده است که ۲۰ نفر از آنان محکومان اتباع بیگانه از کشور‌های مختلفند.
* در امتداد فجر
در طول چند ماه گذشته، این دومین بار است که رهبر انقلاب اسلامی فرمان عفو عمومی می‌دهند. بهمن‌ماه سال گذشته بود که رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان موافقت کردند. در پی پیشنهاد رئیس قوه‌قضائیه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث سال گذشته و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.
1- صبح شنبه‌ای که گذشت، مصلای تهران یکی از فراموش‌ناشدنی‌ترین قاب‌های خود را ثبت کرد. صفوف به هم فشرده‌ای که تا خیابان‌های مجاور نیز امتداد یافته بود نشان و نمایی از یک جشن جمعی، عید بندگی و حضوری وحدت‌آفرین داشت. عدم برگزاری نماز عید فطر توسط رهبر انقلاب در 3 سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا، اشتیاق روزه‌داران را برای شرکت در این نماز صدچندان کرده بود. با این حال عموم مردم نیز که در ماه‌های گذشته هدف یک جنگ روانی گسترده قرار گرفته بودند، چشم‌انتظار خلق چنین صحنه‌ای بودند. در حالی که رسانه‌های بیگانه از شهریور سال گذشته تمام اهتمام خود را بر قبح بخشیدن به هر جشن و جلوه وحدت‌آفرینی معطوف کرده بودند، تماشای این نماز وحدت‌آفرین حکایت از ریختن آب بر آتش نفرت‌پراکنی دشمنان داشت؛ نکته‌ای که رهبر انقلاب نیز در خطبه‌های نماز به این نکته اشاره کرده و فرمودند: «دشمن با اتحاد ملت ایران مخالف است؛ با یکپارچگی شما مخالف است؛ با یکدست بودن ملت مخالف است. دشمن مایل است که مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند، با هم دعوا کنند. در یک جامعه، سلایق مختلفی هست، عقاید مختلفی هست، نگاه‌های مختلفی به مسائل هست؛ باشد، مانعی ندارد؛ همه در کنار هم زندگی کنند، با هم کار کنند، با هم مهربانی کنند؛ رأفتِ میان مردم. باید وسوسه‌های دشمن را برای بدبین کردن مردم به یکدیگر یا بدبین کردن مردم به مسؤولان زحمتکش کشور باطل کرد». این هشدار مقام معظم رهبری را باید با مخاطبی همگانی در نظر گرفت. امروز هر آنچه «رأفت میان مردم» را افزایش دهد به‌مثابه امری سازنده در راستای منافع ایران قابل فهم است و بالعکس.
2- یقینا افزایش «رأفت میان مردم» نیازمند بایسته‌هایی از سوی نهادهای حاکمیتی نیز است. حوادث تلخی که در ماه‌های گذشته بر ایران و ایرانیان گذشت به طرق مختلف کام بسیاری را تلخ کرد. در این فضا طبیعی است که ضدانقلاب بیشترین تلاش خود را برای تلخ نگه داشتن کام جامعه به کار می‌گیرد اما ترمیم زخم‌ها، هموار کردن مسیر گفت‌وگو و اقناع و بازگرداندن آرامش به جامعه، پیش‌شرط‌های زدودن این تلخی از کام مردم است. عفو پدرانه رهبر انقلاب در بهمن سال گذشته که در نوع خود بی‌سابقه‌ترین فرمان عفو عمومی به حساب می‌آمد را باید عالی‌ترین جلوه چنین عزمی دانست؛ عفوی که در نهایت به جز میدان‌داران اصلی آشوب‌های خیابانی و متهمانی که جرائم سنگین یا شاکی خصوصی داشتند، به آزادی باقی دستگیرشدگان در حوادث سال گذشته منتهی شد. این عفو ضمن آنکه هزاران خانواده را از نگرانی رها ساخت، نشان داد که نگاه حاکمیت دینی نیز به شهروندانش نگاهی پدرانه است و رهبر انقلاب حتی حاضران در خیابان‌ها را نیز فرزندان خود و ایران می‌داند. امتداد این رویه از سوی دیگر نهادهای کشور نیز می‌تواند به تثبیت آرامش و تقویت مهربانی و همدلی در بین آحاد مردم کمک کند.
3- متعاقب عفو تعداد زیادی از محکومان و متهمان اغتشاشات سال گذشته با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای‌ عالی امنیت ملی به دبیرخانه این شورا ماموریت داد با تعیین چارچوب‌هایی، زمینه بخشودگی یا اعمال تخفیف در قبال کسانی را که در حوادث سال گذشته دچار تخلفات اداری و انضباطی شده‌اند و هم‌اکنون از اقدامات خود ابراز ندامت دارند و حاضرند نسبت به موازین قانونی، متعهد شوند، فراهم کند. نهایتا نیز روز جمعه رئیس‌جمهور در آستانه عید فطر ضوابط بخشودگی یا تخفیف در محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اداری، انتظامی و صنفی افرادی را که در اغتشاشات سال گذشته مرتکب اعمال خلاف قانون شده بودند، ابلاغ کرد. این ابلاغیه را می‌توان یکی از پیام‌های مثبت مخابره شده از سوی دولت به جامعه به حساب آورد. پیام اصلی این اقدام رئیس‌جمهور، باز گذاشتن باب تعامل دولت با شهروندانی است که در فضای هیجانی ماه‌های گذشته و تحت تاثیر یک جنگ ترکیبی مرتکب تخلفاتی شده بودند. رفع محدودیت از دانشجویان، معلمان، هنرمندان و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور که تنها تحت تاثیر جو عمومی دست به اقداماتی ناصواب‌ زده‌اند، تایید این گزاره است که دولت نه تنها عطش سرکوب و مقابله ندارد که حتی‌الامکان از هرگونه سرمایه‌سوزی نیز پرهیز خواهد کرد.

 


Page Generated in 0/0058 sec