printlogo


کد خبر: 261957تاریخ: 1402/2/5 00:00
دور دنیا

زخمی شدن 8 اسرائیلی در عملیات استشهادی در قدس اشغالی
منابع خبری عبری و عربی بعدازظهر دیروز خبر دادند که یک عملیات استشهادی در خیابان یافا واقع در قدس اشغالی انجام شده است. خبرگزاری شهاب به نقل از منابع صهیونیستی خبر داد که در پی این عملیات، صدای تیراندازی هم شنیده شد و در جریان آن، 8 شهرک‌نشین صهیونیست زخمی شدند. منابع محلی هم خبر دادند که آمبولانس‌ها به سرعت در محل حادثه حضور یافتند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد این عملیات که با یک خودرو انجام شده و راننده به دنبال زیر گرفتن صهیونیست‌ها بود، در فاصله ۲۰۰ متری محل مراسم برگزاری سالگرد نیروهای ارتش این رژیم که کشته شده‌اند، انجام شده است.
***
چین و سنگاپور رزمایش مشترک برگزار می‌کنند
پکن در حال تعمیق روابط دفاعی و امنیتی خود با جنوب شرق آسیا طی ماه‌های اخیر است، بر این اساس چین و سنگاپور هفته جاری قصد دارند نخستین رزمایش ترکیبی مشترک خود از سال ۲۰۲۱ تاکنون را برگزار کنند. وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای که دیروز روی وب‌سایت خود قرار داد بدون آنکه محل دقیق برگزاری رزمایش را مشخص کند، اعلام کرد نیروی دریایی چین، یک ناوچه حامل موشک به نام یولین و یک کشتی شکار مین به نام چیبی را در رزمایش مشترک دریایی که از اواخر آوریل تا اوایل ماه مه ‌ادامه خواهد داشت، مستقر خواهد کرد. ۲ سال پیش، چین و سنگاپور یک رزمایش نظامی ترکیبی در آب‌های بین‌المللی در منتهی‌الیه جنوبی دریای چین جنوبی، به دنبال به‌روز‌رسانی یک پیمان دفاعی دوجانبه در سال ۲۰۱۹ برگزار کردند که شامل رزمایش‌های بزرگ‌تر در میان ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی این ۲ کشور بود. در پی اعلام برگزاری این رزمایش، کشتی جنگی ایالات متحده آمریکا از میان تنگه تایوان عبور کرد. کشتی جنگی‌یواس‌اس میلیوس ایالات متحده روز یکشنبه از تنگه تایوان عبور و واشنگتن دیروز این اقدام تحریک‌آمیز را یک عبور و مرور عادی توصیف کرد.
***
برنامه‌ریزی سفر رئیسی به آفریقا
ولی‌الله محمدی نصر‌آبادی، مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نیمه اول سال جاری به چند کشور آفریقایی سفر می‌کند، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که انجام شده، پیش‌بینی می‌کنیم میزان تجارت ایران با کشورهای قاره آفریقا در سال جاری به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش یابد. وی در این ارتباط ادامه داد: همچنین از روسای جمهور چند کشور آفریقایی دعوت شده که به تهران سفر کنند و برخی از  مقامات عالی‌رتبه این کشورها هم برای سفر به تهران اظهار علاقه کرده‌اند و ما در حال برنامه‌ریزی و نهایی کردن زمان این سفرها هستیم.
***
تحریم‌های جدید انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپایی علیه ایران
وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد به همراه آمریکا و اتحادیه اروپایی برخی از مقامات سپاه پاسداران ایران را به دلایل حقوق بشری تحریم کرده است. به گزارش ایسنا، در ادامه رویکرد مداخله‌جویانه آمریکا و متحدان و شرکای اروپایی آن درباره امور داخلی ایران به بهانه «نقض حقوق بشر» در ایران، وزارت خارجه انگلیس دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپایی تحریم‌های بیشتری را علیه مقامات حکومت ایران اعمال می‌کنند که مسؤول نقض حقوق بشر هستند، این افراد شامل برخی مقامات سپاه پاسداران ایران می‌شود.
جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس درباره این تحریم‌ها گفت انگلیس و شرکای بین‌المللی آن دوباره امروز به وضوح می‌گویند که از آنچه سرکوب بی‌رحمانه از سوی ایران می‌خواند، چشم‌پوشی نخواهند کرد. وی افزود: ما اقداماتی انجام خواهیم داد تا این رژیم را برای عملکردش پاسخگو کنیم.
***
رئیس‌جمهور عراق به ایران سفر می‌کند
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه عراق ضمن تبریک عید سعید فطر، در رابطه با مناسبات دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. حسین امیرعبداللهیان و فواد حسین در این تماس تلفنی درباره موضوعات متعددی از جمله مناسبات دوجانبه، اتحادیه اروپایی، تحولات منطقه و اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه و مبارزه با تروریسم رایزنی و تبادل نظر کردند. در همین ارتباط وزیر خارجه عراق ضمن ابراز خرسندی از آغاز مجدد روابط تهران و ریاض از سفر قریب‌الوقوع عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق به ایران خبر داد. در پایان این گفت‌وگو ۲ طرف بر گسترش روابط راهبردی  فیمابین و لزوم هماهنگی و رایزنی مستمر در مسائل مختلف تاکید کردند.
***
مردم سوریه خواهان پایان اشغالگری ترکیه شدند
اهالی «راس‌العین» در شهر الحسکه سوریه با برپایی تظاهرات، خواهان پایان اشغالگری ترکیه و خروج نظامیان آن از خاک کشورشان شدند. اهالی روستاهای «الراویه» و «العزیزه» در حومه غرب راس‌العین در شهر الحسکه پس از آنکه نیروهای نظامی ترکیه شروع به حفر خندق در زمین‌های این مناطق کردند، با برگزاری تظاهرات و سر دادن شعارهایی، از نیروهای نظامی ترکیه خواستند خاک سوریه را ترک کنند. بر اساس این گزارش، در جریان این تظاهرات، عده‌ای از اهالی روستاهای یادشده سعی کردند به یکی از سربازان مسلح ترکیه حمله کنند اما برخی برای جلوگیری از درگیری با نظامیان و بروز تلفات، مانع آنها شدند. به نوشته المعلومه، نیروهای نظامی ترکیه طی ۲ روز گذشته با حفر خندق طولانی در زمین‌های ۲ روستای یادشده، از حضور اهالی در زمین‌های خود جلوگیری کردند که این موضوع اعتراض ساکنان را در پی داشت.

Page Generated in 0/0065 sec