printlogo


کد خبر: 261964تاریخ: 1402/2/5 00:00
گزارش خبرنگار «وطن امروز» از روز شکست استقلال در داربی
مهار قائدی زهر آبی‌ها را گرفت

زهره فلاح‌زاده: داربی‌ پایتخت به خودی خود در هر فصل مهم‌ترین دیدار لیگ محسوب می‌شود اما داربی صدم از آن جهت مهم و حیثیتی بود که ۲ تیم تنها با یک امتیاز اختلاف در رده‌های اول و سوم جدول قرار داشتند‌ و برنده شانس بیشتری برای قهرمانی داشت و بازنده امیدش برای رسیدن به جام کمرنگ می‌شد.
تا پیش از شروع مسابقه کمتر کسی گمان می‌کرد تیم ریکاردو ساپینتو که در ۱۰ هفته گذشته ۲۶ گل به ثمر رسانده، در ۹ هفته به پیروزی رسیده و تنها در یک هفته به تساوی رضایت داده بود، بازنده داربی صدم باشد. آبی‌ها به دلیل ارائه بازی‌های زیبا و هجومی امید را در دل هواداران‌شان برای پیروزی در این دیدار حساس زنده‌ کرده بودند اما اگر استقلالی‌ها نگاهی به تاریخ داربی پایتخت می‌انداختند شاید اینقدر امیدوار نمی‌بودند، چرا که بیشتر اوقات تیمی که پیش از بازی شانس کمتری برای پیروزی‌اش قائل بوده‌اند، به برتری دست یافته است. یکی از دلایل این مساله می‌تواند توقع پایین‌تر هواداران تیمی که شانس کمتری برای پیروزی دارد باشد که حتی گاهی به مساوی هم رضایت می‌دهند و می‌گویند فقط داربی را بازنده از زمین خارج نشویم. در طرف مقابل اما روی تیمی که شرایط خوبی دارد و هواداران انتظار برد از آن دارند، فشار سنگینی ایجاد می‌شود.
انتظارات از تیم ساپینتو به دلیل بازی‌های خوبی که به نسبت رقیب سنتی‌اش انجام می‌داد، بیش از پیش بود. انتظار می‌رفت آبی‌ها همان بازی روان و هجومی چند هفته اخیر را در داربی پایتخت هم ارائه دهند. هر چند ابتدای بازی ۲ بار با فرار زیبای مهدی قائدی می‌رفت دروازه علیرضا بیرانوند باز شود اما در مجموع در نیمه اول اتفاق خاصی روی دروازه‌ها رخ نداد‌.
آبی‌ها که ساپینتو را مربی برتر نیمه دوم می‌دانستند، چرا که تیم او نشان داده بود در نیمه دوم روان‌تر و گلزن‌تر است، امیدوارانه منتظر نیمه دوم ماندند اما در نیمه دوم  داربی، تیم ساپینتو هیچ نشانی از آن تیم برنده نداشت و برعکس پرسپولیس با اشتباه مدافعان استقلال خیلی زود توسط عیسی آل‌کثیر، بازیکنی که در نیمه دوم به میدان آمد، به گل رسید.
هر چه از بازی می‌گذشت، استقلالی‌ها ناتوان‌تر و بی‌برنامه‌تر در حمله حاضر می‌شدند و حلقه مدافعان پرسپولیس تنگ و تنگ‌تر می‌شد.
از مهدی قائدی و محمد محبی 2 مهاجم استقلال که در هر دیدار ستاره میدان بودند و یا گل می‌زدند یا پاس طلایی می‌دادند، در نیمه دوم اثری دیده نمی‌شد. قرمزها بخوبی سد راه آنها شده بودند و عجیب اینکه ساپینتو هیچ برنامه‌ای برای رهاسازی آنها نداشت. تعویض‌های او جواب نداد و حمله موثری از سوی تیمش انجام نشد.
از طرفی ساپینتو بار دیگر این ادعا را ثابت کرد که مربی بازی‌های بزرگ نیست. او در هر ۲ دیدار مقابل سپاهان مدعی شکست خورده و برابر پرسپولیس یک باخت و یک مساوی کسب کرده و در مصاف با تراکتور رده چهارمی در دور رفت باخته است.
البته این را هم نباید فراموش کنیم که وقتی از تیم ساپینتو، مهدی قائدی و محمد محبی را بگیرید، به مشکل بزرگی بر خواهد خورد و پیروزی در دیدارهایی که ستارگانش غایب باشند یا از کار بیفتند، بسیار سخت خواهد شد.
شاید داربی صدم، درس‌ بزرگی به مربی پرتغالی و حتی بازیکنان استقلال داده باشد؛ درسی به بهای از دست رفتن تکرار قهرمانی. حالا آبی‌ها باید یا به فکر معجزه‌ای باشند که به دومین قهرمانی پی‌درپی برسند یا تمام تمرکز خود را روی جام حذفی‌ای بگذارند که در یک‌چهارم نهایی آن حضور دارند.

Page Generated in 0/0063 sec