printlogo


کد خبر: 261986تاریخ: 1402/2/5 00:00
اشتباهات داوری به نفع پرسپولیس
پنالتی استقلال را نگرفتند

مهم‌ترین اتفاق داربی صحنه برخورد توپ به دست گولسیانی بود؛ اتفاقی که می‌توانست نتیجه بازی را 081 درجه تغییر دهد. در همین مورد نظرات کارشناسان مختلف را جویا شدیم. عده‌ای از آنها اعتقاد به پنالتی محرز داشتند و البته چند نفر دیگر حرف دیگری زدند. 
ابراهیم میرزابیگی: توپ به دست تکیه‌گاه برخورد نکرد و به همین جهت می‌توانست پنالتی باشد.
حسین زرگر: در این صحنه خطای هند رخ نداد و تصمیم داور مبنی بر ادامه بازی درست بود.
تورج حق‌وردی: توپ در ابتدا به بدن بازیکن خورد و سپس به دست او برخورد کرد و به همین دلیل پنالتی نبود.
حسین عسگری: گولسیانی کاملا آگاهانه دست خود را باز کرد و مرتکب خطای هند شد اما داور اعتقادی به خطای پنالتی نداشت. دست گولسیانی به بدن او حجم داده بود و در قوانین جدید اگر دست به بدن حجم داده باشد، تحت هر شرایطی پنالتی است.
حیدر سلیمانی: طبق قانون با توجه به اینکه توپ ابتدا به بدن مدافع و سپس به دست او برخورد می‌کند، هند محسوب نمی‌شود و ادامه بازی درست بود.
غلامرضا جباری: خطای پنالتی اتفاق افتاده و داور باید یک ضربه پنالتی به نفع استقلال اعلام می‌کرد.
نوذر رودنیل: دست در حالت غیرطبیعی و بسیار باز بود و داور باید پنالتی اعلام می‌کرد.
مسعود مرادی: اگر توپ مستقیما به دست مدافع پرسپولیس برخورد می‌کرد، قطعا پنالتی بود اما طبق قانون زمانی که توپ به بدن بازیکن برخورد کرده و سپس به دست برخورد ‌کند، اگر دست در حالت غیرطبیعی نباشد، پنالتی نیست. در این صحنه هم توپ حین سرنگون شدن گولسیانی به دست او برخورد می‌کند و ادامه بازی درست بود.
عبدالله عبداللهی: از فصل ۲۰۲۰ تفسیر مدرنی از قانون هند ارائه شد که به این نکته اشاره دارد که اگر هنگام لمس توپ توسط دست، دست بازیکن حجم بدن را به طور غیرطبیعی افزایش داده باشد، این یک تخلف هند است. از یک طرف ما می‌توانیم از حرکت طبیعی دست هنگام تکل دفاع کنیم اما با بازبینی مجدد صحنه می‌توانیم متوجه شویم که بعد از اینکه توپ با برخورد به بدن بلوکه می‌شود و به سمت دست دورتر از توپ می‌رود، در اینجا دست بسیار بیشتر از حد طبیعی مورد انتظار کشیده شده است. اگر بازیکنی با دست باز به سمت توپ بپرد، توپی که به دست برخورد می‌کند قابل مجازات (اعلام خطا) است، حتی اگر توپ پس از  برخورد به قسمت دیگری از بدن به دست او برخورد کرده باشد. در اینجا بزرگ‌تر شدن غیرطبیعی سطح بدن همچنان قابل جریمه است. در سطح کلاس‌های آموزشی یوفا و کلیپ‌هایی که برای آموزش به داوران ارائه می‌دهند، چنین صحنه‌هایی را یک حرکت قابل مجازات تلقی می‌کنند.
* اعتراض دوباره باشگاه استقلال به داور داربی
سخنگوی باشگاه استقلال در گفت‌وگویی بار دیگر نسبت به عملکرد داور داربی موضع‌گیری کرد. بعد از اتفاقات پیش آمده در داربی پایتخت که با شکست آبی‌پوشان همراه بود، حواشی زیادی پیرامون داوری و کری‌های هواداری پیش آمده است. به همین خاطر فرشید سمیعی، سخنگو و معاون حقوقی باشگاه استقلال توضیحاتی را پیرامون وضعیت این تیم ارائه کرده است. سمیعی درباره داوری داربی هم اظهار کرد: داوری عملکرد خوبی نداشت. دادن کارت زرد اشتباه (به تشخیص کارشناسان متعدد) به مدافع میانی تیم آن هم قبل از دقیقه 02 مسابقه، یعنی استرس و با ترس بازی کردن در دقایق طولانی باقیمانده. در یک صحنه هم که تصاویرش منتشر شد، پیراهن چشمی کاملا کشیده شد و یک پنالتی صددرصد گرفته نشد. خیلی از خطاهای اطراف محوطه جریمه و میانه میدان می‌شد اصلا اعلام نشود. سخنگوی باشگاه استقلال افزود: خیلی از خطاها اشتباه اعلام شد و روی روند تهاجمی ما اثر گذاشت. حتی خطایی که منجر به گل پرسپولیس شد هم خطا نبود. با این وضعیت داوری و توقف مداوم بازی با سوت‌های داور، ریتم تیمی ما بارها آسیب دید. ما حتما شکایت خود را از قضاوت حیدری به فدراسیون و سازمان لیگ اعلام خواهیم کرد. برای یک داوری عادلانه، RAV یک قسمت از این پروسه است و باید همزمان به دنبال تربیت و آموزش داوران جوان برای انجام این پروسه به نحو عالی باشیم که اگر این موارد انجام نشود، بعید بدانم RAV به تنهایی حلال همه مشکلات باشد.

Page Generated in 0/0062 sec