printlogo


کد خبر: 261993تاریخ: 1402/2/5 00:00
هک همزمان ۲ هواپیمای جاسوسی دشمن در مرز ‌هوایی ایران
جاسوس‌‌بازی ممنوع!

گروه سیاسی: مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک ایران از هک ۲ هواپیمای جاسوسی دشمن توسط سامانه‌های جنگ الکترونیک ایرانی در نزدیکی مرزهای هوایی کشورمان خبر داد.
امیر سرتیپ امیر رستگاری در گفت‌وگو با تسنیم درباره دستاوردهای این شرکت در حوزه جنگ الکترونیک گفت: امروز به‌ جرأت می‌گویم سامانه‌های کشف و اقدام متقابل علیه باندهای فرکانسی را که سامانه‌های جنگال روز دنیا در آنها کار می‌کند، در اختیار داریم ولی خیلی نمی‌توانیم این موضوع را باز کنیم، لذا قادریم تمام ابعاد امواج الکترومغناطیس دشمن را پایش و متناسب با آن آفند کنیم.
وی افزود: امروز شاید کشور درگیر جنگ سخت نیست اما درگیر جنگ الکترونیک است و شاید برخی خیلی هم این را درک نکنند. ما برای حفاظت از  فضای کشور و مرز هوایی کشور سال‌هاست درگیر جنگ الکترونیک هستیم و توان ما را هر مهاجمی که تا امروز محک‌ زده متوجه شده است. امیر رستگاری ادامه داد: چند وقت پیش یک هواپیمای دشمن در مرزهای FIR (مرز هوایی) ما حرکت و شروع به انتشار امواج برای جمع‌آوری اطلاعات کرد، ما این هواپیما را مختل کردیم اما خلبان دشمن فکر کرد سیستمش دچار اشکال شده است که با پایگاهش تماس گرفت و گفت «سیستم من اشکال پیدا کرده است و برمی‌گردم»؛ ما مکالماتش را در اختیار داریم. مدیرعامل صاایران تصریح کرد: فردای آن روز 2 هواپیمای دیگر دشمن پرواز کردند و بال به بال هم شروع به پایش کردند، این بار هر 2 را مختل کردیم چون در آن پهنای باند به این توانمندی دست پیدا کرده‌ایم. وی اضافه کرد: به‌محض اینکه ما شروع به ایجاد اختلال کردیم، این دو هواپیما متوجه شدند سامانه‌های زمینی ما در حال ایجاد اخلال آنها هستند لذا به پایگاه‌شان اعلام کردند «اینجا جمر فعالیت می‌کند و ما دیگر نمی‌توانیم کار کنیم». این توانمندی امروز در مجموعه نیروهای مسلح وجود دارد و می‌توانیم در فاصله چند صد کیلومتری اگر تهدیدی را دیدیم، آن را مختل کنیم.
* دست پر ایران در هک و شکار پرنده‌های جاسوسی
این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی ایران به مقابله موفق با پرنده‌های جاسوسی دشمنان می‌پردازد. جدای از اینکه طی سال‌های گذشته شاهد پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه موشکی و پهپادی ایران بوده‌ایم، باید به این نکته نیز اشاره کرد که کشورمان در حوزه مقابله با هواپیما و پهپادهای جاسوسی نیز تبحر ویژه‌ای دارد؛ تبحری که آذرماه سال 90 شاهد اوج آن بودیم.
13 آذرماه سال 1390 بود که پهپاد آرکیو170 در مرزهای شمال شرق ایران در حوزه شهر بردسکن توسط نیروهای پدافند هوایی نیروی هوافضا سپاه با استفاده از ایجاد اختلال در این پهپاد، شکار شد. 
مقامات آمریکایی ساعتی پس از انتشار این خبر، ابتدا اصل موضوع را تکذیب و اعلام کردند ایالات متحده چنین پهپادی را گم نکرده است. ساعتی بعد اما نیروی هوایی آمریکا از گم‌شدن یک فروند پرنده بی‌سرنشین خود از اسکادران پهپادهای آرکیو 170 خبر داد و اعلام کرد این پهپاد دچار نقص فنی در سیستم موقعیت‌یابی خود شده و در جایی سقوط کرده است اما نیروی هوایی قادر به یافتن آن نیست. تایید و تکذیب‌ها ادامه داشت و اکثر رسانه‌های مطرح جهان درباره شکار بزرگ ایران صحبت می‌کردند اما مقامات آمریکایی همچنان از تایید شکار این پرنده بدون سرنشین توسط ایران طفره می‌رفتند تا اینکه تصاویر و فیلم آن توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. با اثبات آمریکایی بودن این پهپاد و موفقیت بی‌نظیر ایران در شکار آن، باراک اوباما رسما اعلام کرد از ایران خواسته آن را به آمریکا بازگرداند اما مقامات ایران در پاسخ به این درخواست، صراحتا گفتند هرگز این پهپاد متجاوز را به آمریکا پس نمی‌دهند. یک سال بعد نیز سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در اظهاراتی اعلام کرد: همه اطلاعات پهپاد جاسوسی آرکیو 170 آمریکا کاملا رمزگشایی شده است. از همین رو سپاه ساخت نمونه مشابه به روش مهندسی معکوس از این پهپاد را آغاز کرد.
پهپاد سیمرغ (شاهد171) نمونه ایرانی این پهپاد پیشرفته آمریکایی بود که ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ از سوی نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.
* قدرت بی‌بدیل منطقه
همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپادی به یکی از قدرت‌های دنیا و منطقه تبدیل شده است. پیشرفت ایران در این حوزه با شکار آرکیو170 شتاب بیشتری به خود گرفت و امروز شاهد آن هستیم که نیروهای مسلح کشورمان پهپادهای متنوع رزمی و شناسایی را در اختیار خود دارند. چنانکه در روزهای اخیر نیز آیین الحاق بیش از ۲۰۰ فروند پهپاد راهبردی که توسط وزارت دفاع با همکاری ارتش طراحی و تولید شده، با حضور فرمانده‌ کل ارتش، وزیر دفاع و جانشین ستادکل نیروهای مسلح در چند منطقه از کشور انجام شد.
پنجشنبه هفته گذشته بود که طی مراسمی در چند منطقه کشور با حضور امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده ‌کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر نصیرزاده جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح، فرماندهان نیروهای چهارگانه ارتش و وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مسؤولان کشوری و لشکری، مراسم تحویل‌دهی بیش از  200 فروند انواع پهپادهای راهبردی برد بلند که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری ارتش طراحی و تولید شده، انجام شد. در این مراسم انواع پهپادهای راهبردی از قبیل ابابیل 5 و ابابیل 4، آرش، جت کرار، دهم شهریور، اخگر، سوییچ بلید، هما و پهپادهای دریاپایه و عمودپرواز با ماموریت‌های متفاوت شناسایی، انهدامی، شناسایی رزمی، ضدرادار، پرسه‌زن، رهگیری هوایی، مقابله با اهداف متحرک و ثابت همچنین با ویژگی سطح مقطع راداری پایین به سازمان رزم ارتش ملحق شد.
این پهپادها با تغییرات در سامانه پیش‌ران و سامانه هدایت، کنترل و ناوبری به موشک‌های هوا به هوا، هوا به سطح، بمب‌های دورایستا و هواپایه هوشمند و سامانه جنگ الکترونیک تجهیز شده و آماده اجرای ماموریت‌های خاص، موفق و کامل با ویژگی‌های پنهانکاری و افزایش برد هستند. افزایش چندبرابری پهپادهای ارتش در راستای ارتقای توان و آمادگی رزمی در دستور کار مشترک ارتش و وزارت دفاع قرار گرفته است و  مسیر طراحی و تولید انواع پهپادها متناسب با تهدیدات و نیازهای راهبردی و عملیاتی ادامه دارد.
***
اذعان دشمنان به پیشرفت صنایع هوایی ایران
امیر افشین خواجه‌فرد رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع روز گذشته در جمع دانشجویان خارجی و داخلی دافوس ارتش، هدف سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع را رهگیری تهدیدات دور ایستا و پشتیبانی از صنایع هوایی دانست و گفت: در این راستا در عرصه ساخت پهپاد‌ها و پرنده‌های با سرنشین و بال ثابت و متحرک اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌ایم. وی افزود: بسیاری از کشور‌ها با خرید پیشرفته‌ترین تجهیزات و جنگنده‌ها نیاز خود را تامین می‌کنند اما ما در تهیه این تجهیزات به دلیل تحریم و فشار‌ها با محدودیت‌ها و فشار‌های گسترده‌ای روبه‌رو هستیم به همین دلیل به سمت بازآماد و نگهداری و باز‌سازی تجهیزاتی رفتیم که در دوران جنگ آسیب دیده بودند. به عنوان مثال همه بالگرد‌هایی را که در جنگ آسیب‌ دیده بودند بازسازی کردیم و بعد از آن به سمت تولید بالگرد‌ها و جنگنده‌های بومی رفتیم. رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع تولید پهپاد را از دیگر اقدامات این سازمان اعلام کرد و گفت: بعد از آغاز جنگ اوکراین، روس‌ها به ما مراجعه کردند و از ما پرسیدند چگونه ناوگان هوایی خود را آماده نگه داشته‌ایم. این مراجعه اهمیت و بزرگی کار سازمان صنایع هوایی را نشان داد که با وجود تحریم‌های گسترده توانسته‌ایم ناوگان بالگردی، تجاری و جنگنده‌های خود را آماده به‌کار نگه داریم. امیر خواجه‌فرد در ادامه با اشاره به برخی محصولات از جمله جنگنده کوثر، صاعقه،  بالگرد صبا،  موتور و بدنه هواپیما و پرنده‌های با سرنشین و موشک‌های کروز گفت: دشمنان به پیشرفت هوایی کشور ما اعتراف کرده‌اند. وی پیشرفت‌‌های کشور در عرصه هوایی را نشانه بلوغ صنعت هوایی کشور دانست و گفت: همه نیروهای ما؛ زمینی، هوایی، پدافند و دریایی پهپاد دارند و پهپاد‌های ما در میدان رزمایش‌های مختلف و میدان رزم واقعی محک خورده و توانمندی و قابلیت‌های بسیار منحصربه‌فرد خود را اثبات کرده‌اند. یکی از دلایلی هم که در دنیا به سمت پهپادهای ما تمایل وجود دارد همین است. رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با تاکید بر اهمیت تجهیز نیروهای مسلح با تجهیزات بومی گفت: ما در ابتدا برای خرید تجهیزات اقدام کردیم اما به دلیل تحریم موفق به این مهم نشدیم اما امروز به توانی رسیده‌ایم که درخواست‌های متعددی برای خرید و همکاری از کشورهای مختلف دریافت کرده‌ایم. وی عملیات ترکیبی را یکی دیگر از اولویت‌های اصلی صنایع دفاعی کشور دانست و گفت: ما باید بتوانیم در عرصه هوایی، دریایی، پدافند و زمینی بر توان اجرای عملیات ترکیبی خود بیفزاییم تا توان بازدارندگی کشور بیش از پیش افزایش یابد.

 


Page Generated in 0/0059 sec