printlogo


کد خبر: 262026تاریخ: 1402/2/6 00:00
درباره همراهی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه برای پیشبرد امور کشور
به همدلی کار برآید

گروه سیاسی: تمام سخنرانی‌ها، نشست‌ها و گفت‌وگوهای این روزهای رهبر حکیم انقلاب یک محور مهم مشترک دارد و آن «همدلی» برای عبور از شرایط خاص کشور است. اما این میزان تأکید بر همکاری و همگامی در شرایط امروز ایران ریشه در چه رویدادها و موضع‌گیری‌های داخلی و خارجی دارد؟ پاسخ این پرسش شاید الزامات این همدلی و نیز خطوط قرمز آن را مشخص‌تر کند.
در شرایطی که دشمنان کمر همت به انزوا و شکست جمهوری اسلامی ایران بسته‌اند و با به کار بردن انواع روش‌ها، از جمله اعمال تحریم به دنبال مقابله با مردم ایران هستند، شرایط امروز کشور نیازمند همکاری و همراهی قوای سه‌گانه با یکدیگر است. 
به همین دلیل نیز رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر (شنبه دوم اردیبهشت) به این مهم اشاره کردند و همکاری، همدلی و هم‌افزایی 3 قوه را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور دانستند و با اشاره به ترتیبات خوب قانون اساسی درباره تشکیل قوای سه‌گانه متذکر شدند «اگر قوای مقننه، مجریه و قضائیه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد» و سخن‌شان درباره الزامات این همکاری را این‌گونه کامل کردند:  «خود مسؤولان و مدیران این قوا می‌دانند این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود».
خودداری از پرداختن به حاشیه‌ها و تمرکز بر حل مسائل اصلی کشور، از دیگر رهنمودهای رهبر انقلاب به مسؤولان و مردم بود. 
ایشان در فراز دیگری از خطبه‌های نماز عید فطر، تمرکز بر حل مسائل و خودداری مردم و مسؤولان از درگیر شدن و سرگرم شدن به حاشیه‌ها را راهبردی ضروری خواندند و متذکر شدند: «حاشیه‌ها همیشه ساخته و پرداخته دست دشمن نیست، بلکه گاهی از روی غفلت یا عوامل دیگر و با انگیزه‌های گوناگون حاشیه‌هایی در اطراف یک کار یا یک شخص ایجاد می‌شود که مردم باید بی‌اعتنا باشند و مسؤولان هم بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کارهای مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند».
بنا به گزارش ایرنا، واقعیت آن است که برای ایجاد حاشیه و تمرکززدایی از متن و مسائل اصلی ایران، ماهانه میلیون‌ها دلار از سوی دشمنان ایران هزینه می‌شود؛ از تشدید تحریم‌ها با هدف متوقف‌سازی مسیر توسعه کشور تا تحریف‌های رسانه‌ای با هدف ناامیدسازی مردم از آینده ایران. «متن» مهم و اصلی ایران امروز پیشرفت و توسعه و رفاه مردمانش است اما «حاشیه»‌ها و حاشیه‌سازان از هیچ بهانه‌ای برای تضعیف این متن فروگذار نیستند. از همین رو نیاز است دولت، مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضا تمام تلاش خود را برای همراهی و هم‌افزایی با یکدیگر به کار ببندند.
* رئیسی: اطمینان می‌دهم هر 3 قوه بر خدمت خالصانه به مردم تمرکز کنند
در دیدار رهبر انقلاب با مسؤولان نظام که در روز عید فطر برگزار شد، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در سخنانی خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت: به رهبر انقلاب اسلامی و ملت عزیز ایران اطمینان می‌دهم هر 3 قوه با همدلی و هم‌افزایی از حاشیه‌ها پرهیز و بر متن که تحقق شعار سال و گره‌گشایی از زندگی مردم و خدمت خالصانه به آنان است، تمرکز کنند.
در همین رابطه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای نیز در جلسه اخیر شورای عالی قوه‌ قضائیه با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر انقلاب، مبنی بر ضرورت هماهنگی و هم‌افزایی هر چه بیشتر قوای سه‌گانه و تمرکز بر حل مساله نخست کشور و پرهیز از حواشی، گفت: امروز مساله نخست کشور، مساله اقتصادی و معیشت مردم و مهار تورم و رشد تولید است؛ قوای سه‌گانه باید در این رابطه با یکدیگر هماهنگی و هم‌افزایی کامل داشته باشند.
وی تصریح کرد: من باور دارم در میان قوای سه‌گانه برای تمرکز بر حل مساله نخست کشور که همان مهار تورم و رشد تولید است، همدلی و اراده وجود دارد اما وقتی مقام معظم رهبری با آن نگاه جامع و کلانی که دارند، در 2 فاصله نزدیک به هم بر ضرورت همکاری کامل قوای سه‌گانه تاکید می‌کنند، مشخص می‌شود که خلأ‌هایی در این زمینه وجود دارد، بویژه که معظم‌له در خطبه‌های نماز عید سعید فطر بر این مقوله تاکید فرمودند، که همین امر نشان از اهمیت بالای موضوع دارد. البته این نخستین بار نیست که رهبر انقلاب قوای سه‌گانه را به همدلی و همراهی با یکدیگر فرا می‌خوانند. در سال‌های گذشته نیز شاهد آن بودیم که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای گره‌گشایی از کار کشور و مردم را در گرو هم‌افزایی دولت، دستگاه قضا و مجلس شورای اسلامی برای بهبود اوضاع دانسته بودند. 
حالا انتظاری که از دولت، مجلس و قوه‌قضائیه می‌رود این است که ضمن حفظ استقلال نظر و عمل خود، هم‌افزایی و همراهی با یکدیگر برای پیشبرد امور کشور را بیش از پیش در دستور کار خود قرار دهند. 

Page Generated in 0/0070 sec