printlogo


کد خبر: 262027تاریخ: 1402/2/6 00:00
وال‌استریت ژورنال با ادعای ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه، به غرب هشدار داد
تهران - مسکو تهدیدی فراتر از جنگ اوکراین

گروه سیاسی: رسانه‌های غربی بار دیگر ایران را متهم به ارسال تجهیزات نظامی برای استفاده روسیه در جنگ اوکراین کردند.
در همین راستا روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی مدعی شد ایران برای کمک به روسیه در جنگ با اوکراین، از دریای خزر مهمات به این کشور می‌فرستد.
نشریه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از چند مقام خاورمیانه اعلام کرد که کشتی‌های روسیه در ماه‌های اخیر مقادیر زیادی از گلوله‌های توپخانه و سایر مهمات ساخت ایران را از طریق دریای خزر برای تجهیز کردن مجدد نیروهای مسکو در جنگ اوکراین به روسیه منتقل کرده‌اند.
این روزنامه آمریکایی در ادامه مدعی شد: طی 6 ماه اخیر کشتی‌های باری بیش از ۳۰۰ هزار گلوله توپ و یک میلیون گلوله از ایران به روسیه حمل کرده‌اند.
وال‌استریت‌ژورنال در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: مقامات آمریکایی می‌گویند ایالات متحده و متحدانش به دنبال راه‌هایی برای مختل کردن انتقال تسلیحات از ایران هستند که تامین‌کننده مهم هواپیماهای بدون سرنشین برای ارتش روسیه بوده است. این روزنامه همچنین به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده است ایران در درجه اول به دنبال استفاده از هواپیماهای باری برای ارسال تسلیحات به روسیه است و این امر مداخله غرب برای توقف سلاح را غیرممکن کرده است.
وال‌استریت‌ژورنال همچنین در بخش دیگری از گزارش خود به نقل برخی مقامات در خاورمیانه که البته نامی از آنها به میان نیاورده، مدعی شد جدیدترین محموله تسلیحاتی در اوایل ماه مارس با یک کشتی باری روسی به این کشور منتقل شده است. این روزنامه در ادامه افزود: مقامات گفتند این کشتی 1000 کانتینر با 2000 گلوله توپ حمل می‌کرد که قبلاً گزارش نشده بود.
این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود با اعلام اینکه این مسیر آبی چالشی برای ایالات‌متحده است تا همکاری بین مسکو و تهران را مختل کند، نوشت: دولت بایدن هشدار داده است که روابط عمیق بین 2 کشور ایران و روسیه تهدیدی فراتر از جنگ اوکراین است.
وال‌استریت‌ژورنال به نقل از آنا بورشچوسکایا، محقق ارشد موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک نیز نوشت: روابط ایران با روسیه به تدریج از حالت مبادله‌ای به سمت استراتژیک می‌رود. مسکو اکنون برای نخستین بار در گستره وسیع روابط خود با تهران، به ایران وابسته است. این یک تغییر تاریخی است.
این روزنامه در ادامه گزارش خود با اشاره به قرارداد نظامی روسیه با ایران، مبنی بر تحویل جنگنده سوخو 35 مدعی شد: در هفته‌های اخیر تیمی از ایرانیان از کارخانه‌ای در شرق روسیه که جت‌های جنگنده پیشرفته تولید می‌کند، بازدید کردند. مقامات گفتند این می‌تواند نشانه‌ای باشد که معامله رو به جلو است.

Page Generated in 0/0072 sec