printlogo


کد خبر: 262034تاریخ: 1402/2/6 00:00
وزیر کار: سال ۱۴۰۰ کسری صندوق‌های بازنشستگی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود
روحانی در صندوق‌ها چه تدبیری کرد!

گروه اقتصادی: حدود ۲ هفته پیش سید مسعود میرکاظمی، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به ادعای محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، با بیان اینکه این افراد بهتر است سکوت کنند، گفت: «دولت قبل نه‌تنها خزانه را خالی تحویل داد، بلکه خزانه منفی بود و دولت سیزدهم در حال پرداخت بدهی و خرج‌های دولت قبل است. ‌ای‌کاش خزانه صرفا خالی بود، در حالی که اصلا منفی بود. دولت اعتدال در 8 سال ۲۹۰۰ هزار میلیارد تومان مصرف کرده که بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه بالا آورده بود و اسناد آن وجود دارد». در این راستا روز گذشته نیز صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از تراز منفی 1100 هزار میلیارد تومانی! خزانه در انتهای دولت اعتدال سخن به میان آورد.
به گزارش «وطن امروز»، سیدصولت مرتضوی روز گذشته در آیین تجدید میثاق جامعه کارگری با آرمان‌های امام راحل به مناسبت هفته کار و کارگر گفت: آن روزی که دولت سیزدهم اقتصاد کشور را تحویل گرفت، وضعیت نامطلوب بود و برخی شخصیت‌های اقتصادی می‌گفتند دولت صندوق خالی تحویل گرفت اما ما صندوق خالی که نه، بلکه صندوقی به روایت آمار بانک مرکزی با هزار و ۱۰۰ همت بدهی تحویل گرفتیم.
وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ کسری صندوق‌های بازنشستگی ما حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود و امروز دولت نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه را به صورت ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کند.
به گفته این مسؤول، مقام معظم رهبری امسال در جوار بارگاه حضرت امام رضا(ع) فرمودند «مهار تورم و رشد تولید» که اینها ۲ حلقه مفقوده هستند و اساسا برای جامعه کارگری وجود تورم بسیار آزاردهنده است.
* عامل بخش قابل‌توجهی از تورم، روانی است
مرتضوی افزود: همت دولت سیزدهم بر آن است تا بر تورمی که بخش قابل توجه آن القایی و انتزاعی است، فایق آید و عزمش را برای مدیریت بازار جزم کرده و بارقه‌هایی از امید ایجاد شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: امروز در عرصه سیاست خارجی دولت سیزدهم گام‌های بلندی برداشته و تئوری و تفکر ایران‌هراسی در عرصه بین‌الملل تبدیل به تفکر همراهی و همکاری با ایران شده است.
وی اضافه کرد: با وجود تمام فشارهای استکبار جهانی روی کارشناسان آژانس، اما آنها در گزارش اخیر بر حقانیت جمهوری اسلامی صحه گذاشتند و حرکت ایران را در چارچوب قوانین تایید کردند.
مرتضوی اظهار داشت: بعضی از کشورهای همسایه ما، که دشمن طراحی کرده بود تا آنها را مقابل‌مان علم کند، نامه ملاطفت‌آمیز و دوستی به ایران می‌نویسند و از رئیس‌جمهور برای عزیمت به کشورشان دعوت می‌کنند.
* رشد اقتصادی از منفی نیم تا مثبت ۳
وی افزود: یک‌و‌نیم سال از عمر دولت گذشته و رشد نیم درصد منفی اقتصادی به رشد مثبت ۳ رسیده است؛ هدف‌گذاری ما رشد ۸ درصدی است و با همت شما کارگران به این رشد می‌رسیم.
مرتضوی خاطرنشان کرد: رشد تولید در دستور کار است و اقدامات مهمی انجام شده و در همین وزارت کار در عرصه تولید فولاد، سیمان، دارو و مواد پتروشیمی و لبنی رشد بالای ۵۰ درصد داشتیم و هدف‌گذاری کردیم که به همت شما کارگران امسال این رشد تداوم یابد.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی این را هم گفت که اگر به رشد تولید اهتمام‌ جدی کنیم میزان تولید افزایش و هزینه تولید کاهش می‌یابد و این یک گام برای مهار تورم است.
* صادرات حدود 1.2 میلیون بشکه‌ای نفت در سالی که گذشت 
وی ادامه داد: منابع درآمدی رو به افزایش است و دولت تا پایان سال گذشته روزانه تقریبا یک میلیون و ۲۰۰ بشکه نفت با مشقت صادر کرد و بخش قابل توجهی از بدهی دولت هم پرداخت شده است.
مرتضوی افزود: اینکه به معیشت جامعه کارگری و مشکلات آنها و اشتغال و ازدواج جوانان فکر و توجه کنیم حداقل وظیفه ما است. این دولت خادم ملت است و اتفاقات خوبی در حوزه اشتغال و مسکن در حال رخ دادن است و برای مسکن‌دار شدن کارگران هم برنامه داریم.

Page Generated in 0/0069 sec