printlogo


کد خبر: 262041تاریخ: 1402/2/7 00:00
اخبار

آیین نکوداشت زنده‌یاد عماد افروغ برگزار شد
آیین نکوداشت جامعه‌شناس انقلابی مرحوم عماد افروغ استاد، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی ربیعی سخنگوی دولت پیشین و علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، صبح دیروز (۶ اردیبهشت‌) در تالار وحدت برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیان کرد: عماد افروغ علاقه‌مند به فلسفه صدرایی بود و آنگونه که در کتاب «انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن» آورده، معتقد است فلسفه صدرایی امام خمینی (ره) باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران شده است. وی علاقه‌مند به مکتب رئالیسم انتقادی بود و کتابی هم با عنوان «رابطه نظریه و عمل از حکمای باستان تا رئالیسم انتقادی» نوشته است.
***
احسان معراجی‌فر خبرنگار صداوسیما درگذشت
احسان معراجی‌فر خبرنگار، کارگردان، شاعر و تهیه‌کننده صداوسیما ششم اردیبهشت بر اثر سکته مغزی درگذشت.
به گزارش «وطن امروز»، احسان معراجی‌فر خبرنگار صداوسیما و شاعر، تهیه‌کننده و کارگردان بود که علاوه بر تهیه و تولید حدود ۲۰ هزار دقیقه انواع برنامه و کسب جوایز متعدد در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی سابقه مدیریت در بخش‌های مختلف صداوسیما را در کارنامه داشت. معاون سیمای یکی از شبکه‌های صداوسیما، مسؤول خبرنگاران استان‌های شبکه خبر و مدیریت تولید و تامین فضای مجازی استان‌ها بخشی از سوابق مدیریتی وی است. تالیف 2 کتاب و چند پژوهش و مقاله از دیگر سوابق علمی احسان معراجی‌فر است. 
وی تحصیل‌کرده رشته کارگردانی سیما و دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی است. مرحوم احسان معراجی‌فر خبرنگار صداوسیما در دومین جشنواره ملی جهادگران به عنوان خبرنگار برتر کشور با انتخاب هیات داوران معرفی شده بود.
***
«جانی بت اوشانا» شهید آشوری میهمان ویژه شب خاطره حوزه هنری
شهید تازه تفحص‌شده آشوری «جانی بت اوشانا» میهمان ویژه سیصدوچهل‌وپنجمین برنامه شب خاطره‌های حوزه هنری شد. این برنامه امروز ساعت 17 در محوطه حوزه هنری با حضور دانشجویان دانشگاه امام علی(ع) برگزار می‌شود.
سیصدوچهل‌وپنجمین برنامه شب خاطره که روایت نخستین گروه اعزامی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) به مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس در سال ۱۳۵۹ به فرماندهی شهید سرلشکر ولی‌الله فلاحی است، در حوزه هنری برگزار می‌شود.
در این برنامه از شب خاطره 2 نفر از دانشجویان اعزامی سال ۱۳۵۹ روایت خاطرات خود را دارند و تعدادی از دانشجویان حال حاضر دانشگاه امام علی(ع) مدعوین برنامه هستند.
میهمان ویژه سیصدوچهل‌وپنجمین شب خاطره، شهید تازه تفحص‌شده آشوری «شهید جانی بت اوشانا» است. شهید بزرگواری که از اقلیت‌های مذهبی ایرانی است و در دوران دفاع‌مقدس و جبهه‌های حق علیه باطل با رژیم  بعث عراق جانش را فدای حفظ تمامیت ارضی کشور کرد. شب خاطره امروز پنجشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۷ در رواق شهادت (محوطه حوزه هنری انقلاب اسلامی) برگزار می‌شود.
***
«ممنوع‌الخروج» منتشر شد
شجره مدافعان حرم، درختی است که ریشه آن را انقلاب اسلامی و تنه آن‌ را سلیمانی‌ها و همدانی‌ها و شاطری‌ها تشکیل داده‌اند. این درخت امروز تنومند شده، پر از میوه‌های ریز و درشت، پر از شاخه‌، پر از ساقه و گره و جوانه، پر از برگ. همه‌ دست هم را گرفته‌اند تا این شجره، سرسبز و سرپا باشد. هر برگ روایتی دارد: یکی تلخ، یکی شیرین. گاهی بغض‌شان فریاد می‌شود و گاهی سرپوشیده می‌میرد؛ روزی دسته‌جمعی می‌خندند، شبی با دل‌واپسی گریه می‌کنند؛ در عملیاتی حماسه‌ساز می‌شوند و در کمینی گرفتار؛ یکی پشت دوشکا ایستاده، یکی پای دیگ ناهار؛ یکی پشت ضدهوایی نشسته، یکی پشت وانت آب‌رسانی. هرکدام روایتی دارد؛ هم آن ‌که شهید یا اسیر شده، هم آن‌ چشم‌انتظاری که برای دفاع از حرم ثبت‌نام کرده و هنوز روی نیمکت ذخیره، منتظر خبر اعزام است. هر روایتی بالاوپایین خودش را دارد و کنار هم تصویر کاملی از پازل را به رخ می‌کشند.
این کتاب تکه‌ای از این پازل هزارتکه ‌است؛ تکه‌ای که تلاش کردیم غبار رویش را بتکانیم؛ تکه‌ای که قصه جنگ را روایت می‌کند؛ جنگ جوانی ۲۷ساله با ناامیدی و خستگی و بلاتکلیفی، برای رسیدن به سوریه و دفاع از حرم؛ جنگی که فیل‌افکن است و می‌تواند هرکسی را از پای دربیاورد. کافی است کمی سستی کند. بنا بر این گزارش، کتاب «ممنوع الروج»؛ روایت پرفراز و فرود اعزام یک مدافع حرم است که تحقیق آن برعهده اسماعیل هاشم‌آبادی بوده و تدوین آن توسط محمد حکم‌آبادی انجام شده، در ۲۱۶صفحه، شمارگان یکهزار نسخه و با قیمت ۶۵ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.

Page Generated in 0/0050 sec