printlogo


کد خبر: 262046تاریخ: 1402/2/7 00:00
پس از دیدار اخیر مکرون با شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور اوکراین در تماس با رئیس‌جمهور چین خواستار میانجی‌گری پکن برای پایان جنگ شد
دست به دامن رفیق پوتین
هیأتی عالی‌رتبه از چین بزودی برای بررسی طرح چین وارد کی‌یف می‌شود

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور اوکراین در توئیتی از گفت‌وگوی «مفید» با رئیس‌جمهور چین خبر داد. زلنسکی در توئیت خود بعد از گفت‌وگو با شی‌جین‌پینگ، همچنین از انتصاب سفیر اوکراین در چین خبر داد. او در این توئیت اعلام کرد: تماس تلفنی طولانی و مفیدی با شی جین‌پینگ داشتم. معتقدم این تماس و همچنین انتصاب سفیر اوکراین در چین، انگیزه محکمی به توسعه روابط دوجانبه ما خواهد داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه چین هم اعلام کرد رئیس‌جمهور این کشور به ابتکار طرف اوکراینی با زلنسکی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. طبق این گزارش، رئیس‌جمهور چین در این تماس تاکید کرد مذاکره تنها راه برون‌رفت از بحران اوکراین است، همچنین نیاز به ادامه گفت‌وگو بین مسکو و کی‌یف و برقراری آتش‌بس را مورد تاکید قرار داد. به نوشته اسپوتنیک، رئیس‌جمهور چین گفت که «بدون توجه به شرایط بین‌المللی، پکن آماده همکاری با کی‌یف است» و افزود: نماینده‌ ویژه‌ای را به کی‌یف و سایر کشورها برای رایزنی به منظور حل‌وفصل بحران اوکراین می‌فرستد. رئیس‌جمهور چین همچنین به همتای اوکراینی خود گفت که تحولات اوکراین بر اوضاع بین‌المللی تاثیر گذاشته است. وزارت خارجه چین اخیرا هم اعلام کرد پکن آماده تلاش‌ها در راستای ایجاد صلح در اوکراین بوده و امیدوار است طرف‌های درگیری در این زمینه همکاری کنند. چین پیش‌تر هم طرح صلحی را برای بحران اوکراین ارائه کرد که مورد استقبال کشورهای غربی قرار نگرفت. در این طرح آمده است: همه طرف‌ها باید عقلانیت و خویشتنداری از خود نشان دهند، از دامن زدن به تنش‌ها و اتخاذ اقدامات در جهت تشدید درگیری‌ها و خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری و به تماس‌ بین روسیه و اوکراین و از سرگیری گفت‌وگوهای مستقیم و کاهش تنش تدریجی کمک کنند. چین در سند پیشنهادی خود اعلام کرد مذاکره تنها راه‌حل بحران اوکراین است و همه تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز بحران باید مورد تشویق و حمایت قرار بگیرد. بنا بر اعلام وزارت خارجه چین، پکن اصرار دارد که به منافع و نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها توجه کند. این نخستین گفت‌وگوی رئیس‌جمهور چین با زلنسکی از زمان آغاز جنگ اوکراین در بیش از یک سال گذشته است. پیش‌تر رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی از شی‌جین‌پینگ برای سفر به کی‌یف دعوت کرده بود.
بعد از سفر مکرون به چین و ارائه طرح از سوی پکن برای پایان جنگ در اوکراین، حالا زلنسکی مجبور شده است در تماس تلفنی با شی‌جین‌پینگ از او بخواهد برای پایان جنگ در اوکراین میانجی‌گری کند. رئیس‌جمهور چین دیروز پس از نخستین گفت‌وگوی تلفنی با  همتای اوکراینی خود اعلام کرد چین خواهان برقراری هر چه سریع‌تر آتش‌بس در اوکراین است. رئیس‌جمهور چین تاکید کرد این کشور بدون توجه به شرایط بین‌المللی آماده همکاری با اوکراین است. شی‌جین‌پینگ یادآور شد در این راستا قصد دارد نماینده ویژه خود را به اوکراین و سایر کشورها اعزام کند تا به تلاش‌ها برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در اوکراین بیفزاید. دیروز شبکه تلویزیونی دولتی چین (CCTV) از برقراری تماس تلفنی بین شی‌جین‌پینگ و ولودیمیر زلنسکی خبر داد. چین پیش از این طرحی چند‌بندی را برای حل بحران اوکراین ارائه کرد. 
به‌ رغم مخالفت‌های اخیر سران آمریکا و اروپا با «طرح ۱۲ ماده‌ای صلح چین» برای بحران اوکراین، کاخ الیزه (مقر رسمی و دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه) پیش‌تر، قبل از ورود مکرون به پکن در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی توافق کردند برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین با چین وارد تعامل شوند.
***
واکنش آمریکا به تماس رؤسای جمهور چین و اوکراین     
کاخ سفید به نخستین گفت‌وگوی تلفنی میان روسای‌جمهور چین و اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور واکنش نشان داد. کاخ سفید دیروز اعلام کرد آمریکا از تماس «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با «شی‌جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین استقبال می‌کند. با این حال در بیانیه کاخ سفید آمده است هنوز مشخص نیست آیا این اقدام به روند صلح در اوکراین کمک می‌کند یا خیر. ادعاهای کاخ سفید درباره برقراری صلح در اوکراین در حالی مطرح می‌شود که سیل ارسال تسلیحات نظامی به این کشور اروپایی متوقف نمی‌شود.

Page Generated in 0/0111 sec