printlogo


کد خبر: 262049تاریخ: 1402/2/7 00:00
دور دنیا

رزمایش نظامی چین در بحبوحه تنش‌ها با آمریکا
در شرایطی که تنش‌ها بین پکن و غرب بر سر تایوان ادامه دارد، برگزاری رزمایش نظامی چین در دریای چین شرقی خبرساز شده است. منابع رسانه‌ای از پکن خبر دادند این کشور دیروز یک رزمایش نظامی در مناطقی از دریای چین شرقی برگزار کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، بنا بر اعلام اداره امنیت دریانوردی چین دیروز در یکی از مناطق دریای چین شرقی رزمایش نظامی با استفاده عملی از تسلیحات برگزار شد. به گفته مقام‌های چین، این رزمایش از ساعت 11 تا 18:30 دقیقه به وقت محلی برگزار شد و در این مدت ورود کشتی‌ها به منطقه رزمایش ممنوع بود.این رزمایش در شرایطی انجام شد که تنش‌های چین با غرب بر سر تایوان اخیرا در نتیجه دیدار رئیس‌جمهور این جزیره با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ایالت کالیفرنیا شدت گرفته است. به دنبال دیدار ماه آوریل «تسای-اینگ وی» با کوین مک‌کارتی در جریان سفرش به آمریکا، چین ضمن مخالفت با این دیدار و دخالت‌های واشنگتن در امور داخلی چین در قبال تایوان، یک رزمایش نظامی بزرگ و 3 روزه را در تنگه تایوان برگزار کرده بود.
***
44 درصد دموکرات‌ها می‌گویند اسرائیل نژادپرست است
در شرایطی که ادامه اعتراضات در فلسطین اشغالی باعث تشدید نگرانی مقام‌های رژیم صهیونیستی شده است، نتیجه یک نظرسنجی در آمریکا درباره کاهش حمایت دموکرات‌ها از تل‌آویو خبرساز شده است. جدیدترین نظرسنجی دانشگاه مریلند با موضوع رویکرد افکار عمومی آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی و فلسطینیان منتشر شد. نکته خبرساز و قابل توجه در این نظرسنجی، میزان حمایت رای‌دهندگان حزب دموکرات در آمریکا از رژیم صهیونیستی است. بنا بر یافته‌های نظرسنجی دانشگاه مریلند، روند نزولی حمایت طرفداران حزب دموکرات آمریکا از رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. از موضوعات نظرسنجی که بسیار خبرساز شده است، اعتقاد ۴۴ درصد حامیان حزب دموکرات به این موضوع است که آنها رژیم صهیونیستی را نژادپرست می‌دانند. این نظرسنجی طی روزهای ۲۷ مارس تا پنجم آوریل (هفتم تا ۱۶ فروردین) از مجموع ۱۲۰۳ آمریکایی اتخاذ شده است.
***
پزشک پیشین کاخ سفید خواستار بررسی سلامت مشاعر بایدن شد
پزشک سابق کاخ سفید از رئیس‌جمهور جو بایدن خواست یک تست‌شناختی انجام دهد یا از کاندیداتوری خود در سال ۲۰۲۴ به کلی صرف‌نظر کند. به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک پست، رونی جکسون که بارها این سوال را مطرح کرده است که آیا رئیس‌جمهور ۸۰ ساله توانایی ‌شناختی فرماندهی کل را دارد یا خیر، زمانی که بایدن روز سه‌شنبه اعلام کرد که به دنبال کاندیداتوری مجدد است، مجدداً خواستار ارزیابی ذهنی او شد. این پزشک جمهوری‌خواه این خواسته‌ها را در نامه‌ای مطرح کرده که در حال حاضر در میان جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در حال توزیع است تا قبل از ارسال آن به بایدن، حمایت‌های لازم را جلب کند. در این نامه خطاب به بایدن آمده است: «ما از شما می‌خواهیم که فورا استعفا کنید و از نامزدی خود برای انتخاب مجدد انصراف دهید یا به یک ارزیابی غربالگری ‌شناختی معتبر بالینی رضایت دهید و این نتایج را در دسترس عموم قرار دهید». در این نامه، جکسون اصرار دارد با توجه به سن بایدن، گاف‌های عمومی مختلف و نظرسنجی‌های اخیر که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها نگران عملکرد ذهنی او هستند، آزمایش ‌شناختی برای او لازم است. در این نامه آمده است: «زمانی که برای نخستین‌بار پیشنهاد خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اعلام کردید، سؤالات و نگرانی‌هایی درباره توانایی‌های ‌شناختی شما مطرح شد. این نگرانی‌ها تنها به این دلیل افزایش یافته است که افت ذهنی و فراموشی شما از زمان انتخاب شما آشکارتر شده است».
***
مصاحبه اردوغان به دلیل مشکل معده قطع شد
رجب طیب اردوغان در حالی که در حال انجام یک گفت‌وگوی زنده با شبکه‌های تلویزیونی داخلی بود به طور ناگهانی به دلیل ابتلا به التهاب معده حالش بد شد به طوری که مصاحبه او قطع شد. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در پخش زنده برنامه حالش بد شد به طوری که مصاحبه‌اش با شبکه‌های تلویزیونی داخلی به طور غیرمنتظره‌ قطع شد. این مصاحبه در ساعات پایانی شب به دلیل برنامه‌های متعدد رئیس‌جمهور قبل از انتخابات آغاز شد و زمانی که مجری نخستین سوال درباره تغییرات در آینده دولت را مطرح کرد، برنامه به دلیل مشکل گوارشی اردوغان متوقف شد. اردوغان پس از بازگشت گفت: قبل از هر چیز برای همه آرزوی صحت و سلامتی می‌کنم. طی دیروز و امروز بسیار مشغول فعالیت‌های انتخاباتی بودم، از این رو به التهاب معده دچار شدم. حتی فکر کردم این برنامه را متوقف کنم اما قول داده بودم و حاضر شدم. از شما و بینندگان‌تان معذرت می‌خواهم. بعد از 2 سوال کوتاه از سوی مجری، مصاحبه با اردوغان تمام شد و مجری گفت مصاحبه در اینجا برای استراحت رئیس‌جمهوری به پایان رسید. این در حالی است که کمال قلیچ‌داراوغلو، نامزد رقیب او در انتخابات ریاست‌جمهوری برای اردوغان آرزوی بهبودی و شفای عاجل کرد. مرال آکشنر، رهبر حزب مخالف «خوب» نیز برای اردوغان آرزوی بهبودی کرد. در واکنش به این رویداد، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه گفت حال اردوغان خوب است. او افزود:‌ «خدا را شکر رئیس‌جمهورمان حالش خیلی خوب است». قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه ۱۴ مه برگزار شود و اردوغان تنها نامزد ائتلاف جمهور است. شبکه‌های خبری همچنین اعلام کردند تجمعات انتخاباتی دیروز اردوغان به دلیل مشکلات جسمانی رئیس‌جمهور لغو شد.

Page Generated in 0/0054 sec