printlogo


کد خبر: 262069تاریخ: 1402/2/7 00:00
هواشناسی از احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در ۲۶ استان خبر داد
ورود سامانه بارشی جدید به کشور

سازمان هواشناسی کشور نسبت به وقوع سیل در ۷ استان، احتمال آبگرفتگی معابر در ۲۶ استان و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی در ۸ استان بر اثر تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی‌رنگ، نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در نواحی مستعد گردوخاک و ریزش تگرگ هشدار داد. 
این وضعیت جوی روز پنجشنبه (امروز) در ارتفاعات سمنان، نیمه شرقی فارس، نیمه غربی کرمان، شمال هرمزگان، یزد و جنوب اصفهان و جمعه (فردا) در شرق سیستان‌وبلوچستان، ارتفاعات کرمان، نیمه شرقی یزد و شمال شرق سمنان مورد انتظار است. بر اثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در حرکت ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک محلی و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ وجود دارد. این سازمان با صدور هشدار زردرنگ نیز از فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد احتمال ریزش تگرگ خبر داد. این مخاطرات روز پنجشنبه (امروز) در  چهارمحال‌وبختیاری، شرق کهگیلویه‌وبویراحمد، اصفهان، دامنه و ارتفاعات در گلستان، شمال شرق تهران و مازندران، نیمه جنوبی سیستان‌وبلوچستان، کرمان، خراسان شمالی، سمنان و شمال خراسان رضوی و روز جمعه (فردا) در اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، یزد، غرب خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، نیمه شرقی فارس، هرمزگان، دامنه و ارتفاعات مازندران، تهران و البرز مورد انتظار است. 
همچنین این وضعیت جوی در روز شنبه ۹ اردیبهشت در کرمان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، شرق اصفهان، شرق فارس، سمنان، ارتفاعات تهران و مازندران، آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی و روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، مازندران، دامنه و ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان دور از انتظار نخواهد بود. این سازمان اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را لازم می‌داند. 
همچنین سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ دیگری در سطح کشاورزی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گردوخاک و ریزش تگرگ هشدار داد.
* تداوم بارش‌ها در هفته آینده
رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی جدید و بارش پراکنده در نقاط مختلف کشور خبر داد. صادق ضیاییان درباره وضعیت جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، پنجشنبه (امروز) سامانه بارشی در جنوب و جنوب شرق فعال خواهد بود و در استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، نیمه شمالی فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، شمال سمنان و شرق تهران بارش پراکنده انتظار می‌رود. ضیاییان  ادامه داد: این بارش‌ها در اغلب استان‌های کشور تا هفته آینده ادامه دارد. وی با بیان اینکه  یکشنبه 10 اردیبهشت نیز با ورود سامانه بارشی جدید از شمال غرب، بارش در شمال غرب تشدید خواهد شد و در سواحل دریای خزر، تهران، البرز، سمنان، یزد و خراسان جنوبی بارش پراکنده ادامه خواهد داشت.

Page Generated in 0/0082 sec