printlogo


کد خبر: 262072تاریخ: 1402/2/7 00:00
توافق برای به صفر رساندن تعرفه واردات کالاهای ایرانی، جابه‌جایی دریایی ۱۰ میلیون تن کالا در سال و رفع موانع ترانزیتی در سفر بذرپاش به سوریه
تسهیل تجارت با سوریه
روز گذشته بذرپاش با نخست‌وزیر و وزیر حمل و نقل سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد

گروه اقتصادی: در جریان سفر وزیر راه‌وشهرسازی به سوریه، درباره کاهش تعرفه ورودی کالاهای ایرانی و به صفر رساندن آن، رفع موانع ترانزیتی، اعزام هفته‌ای هزار زائر به سوریه، فعالیت کشورمان در 3 منطقه آزاد تجاری سوریه و جابه‌جایی دریایی 10 میلیون تن کالا در سال توافق شد. مهرداد بذرپاش روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت در رأس هیاتی بلندپایه برای مذاکرات اقتصادی 2 روزه وارد سوریه شد.  رئیس کمیسیون مشترک ایران و سوریه درباره این سفر گفت: مهم‌ترین موضوعاتی که قرار است در کمیسیون مشترک دنبال ‌کنیم، شامل اقتصاد دریامحور است. همچنین در بخش ریلی نیز اتحاد بین ایران، عراق و سوریه و احیا و توسعه خطوط ریلی در حوزه‌های ترانزیت باری و مسافری مدنظر است. بذرپاش اضافه کرد: این مسیر در گذشته بین 3 کشور بوده اما در طول سالیان قبل، به دلیل جنگ‌ها و مشکلاتی که بر سوریه تحمیل شده، برخی بخش‌های خطوط ریلی از بین رفته که نیاز به ترمیم و بهسازی مجدد دارد و یکی از موضوعات جدی مورد بحث در این سفر است.
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته نشست اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سوریه با حضور وزیران 2 کشور در شهر دمشق برگزار شد. شرکت‌کنندگان در نشست تجاری ایران و سوریه مشکلات پیش روی همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین تجار 2 کشور را در سایه تحریم‌های ظالمانه تحمیل شده علیه 2 طرف و پیشنهاداتی که کار بخش خصوصی را تسهیل و سرمایه‌گذاری را تشویق می‌کند، بررسی کردند.
آنها همچنین مشارکت برای افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری بین 2 کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند. فهد درویش، رئیس اتاق بازرگانی سوریه و ایران در این نشست به طور مفصل مجموعه‌ای از پیشنهادات را ارائه کرد که بر ضرورت فعال‌سازی توافقنامه تجارت آزاد بین سوریه و ایران و ایفای نقش بدون مانع آن، تلاش برای حل مشکل نقل و انتقال پول، تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه همکاری‌های تجاری، صنعتی، بهداشتی، دارویی و کشاورزی و تشویق شرکت‌های ساخت و ساز و عمرانی ایرانی برای کار در سوریه متمرکز بود.
محمد سامرالخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه نیز این نشست را فرصتی مهم برای آگاهی از موانع توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری و نیز اطلاع از فضای قانونی دانست که در سایه تمایل مشترک 2 طرف برای بهبود روابط در 2 بخش دولتی و خصوصی، به تقویت همکاری بین 2 کشور کمک می‌کند.
وی گفت: کمیته‌ای در حال بررسی اصلاحیه برای کاهش عوارض گمرکی است و همچنین پیش نویس توافقنامه معامله با ارزهای محلی، مبادله کالا و ترانزیت و هر چیزی که روابط دوجانبه را به جلو می‌برد، در حال بررسی است.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه نیز در این نشست اهمیت توسعه اقتصادی در همه زمینه‌ها و تدوین طرح‌ها و برنامه‌هایی برای تسهیل این امر را تبیین کرد؛ بویژه که قراردادهای بسیاری بین 2 کشور امضا شده است.
* گفت‌وگوی ایران و سوریه در زمینه توسعه حمل‌ونقل
وزیر حمل‌و‌نقل سوریه و وزیر راه‌وشهرسازی جمهوری اسلامی ایران در دمشق، راه‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه حمل‌و‌نقل جاده‌ای، هوایی، دریایی و ریلی را بررسی کردند.
زهیر خزیم و مهرداد بذرپاش دیروز درباره پیگیری اجرای توافقنامه‌های موجود میان 2 کشور از طریق کمیته مشترک بحث و تبادل نظر کردند.
در این جلسه حمل‌و‌نقل ریلی میان ایران، عراق و سوریه از طریق راه‌آهن شلمچه – بصره تا بنادر سوریه و بالعکس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و درباره تاسیس شرکت‌های حمل‌و‌نقل مشترک و راه‌اندازی خطوط کشتیرانی میان بنادر 2 کشور بحث و تبادل و نظر شد.
2 طرف در این نشست بر اهمیت افزایش پروازها و خدمات به زائران و ضرورت راه‌اندازی مسیر ترانزیتی و باربری به عنوان شریان حیاتی اقتصاد برای مبادله کالا میان 2 کشور تاکید کردند.
وزیران حمل‌و‌نقل سوریه و راه‌وشهرسازی ایران همچنین هماهنگی دائمی برای مقابله با چالش‌ها و تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه تحمیلی بر 2 کشور را ضروری دانستند.
* توافق ایران و سوریه برای جابه‌جایی دریایی ۱۰ میلیون تن کالا
وزیر حمل‌و‌نقل سوریه با اعلام افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر لاذقیه و طرطوس در سوریه، از برنامه‌ریزی برای افزایش مبادلات و تردد دریایی ایران و سوریه تا ۱۰ میلیون تن کالا در سال خبر داد.
وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان نیز با اشاره به دیدارهای فشرده روز گذشته هیات ایرانی با هیأت سوری به ریاست سامر خلیل، رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی سوریه، از توافق ۲ کشور برای ایجاد شرکت‌ شهرهای صنعتی و تبادل مستقیم بین بانکی ۲ کشور خبر داد.
بذرپاش با اشاره به فعالیت در حوزه اقتصاد دریامحور بیان کرد: کالاها با کشتی کانتینری به کشور سوریه حمل می‌شود، از این رو مقرر شد با افزایش ظرفیت و ارسال منظم، این بخش نیز رونق بگیرد. در این دیدار با استقبال از گسترش تردد دریایی بین ایران و سوریه به لزوم تکمیل زیرساخت‌های بندری سوریه نیز اشاره کرد.
رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه از توافق بین ۲ کشور برای فعالسازی مناطق آزاد و کاهش تعرفه ترانزیت خبر داد.
همچنین در این دیدار زهیر خزیم، وزیر حمل‌و‌نقل سوریه تصریح کرد: سوریه از خرید کشتی‌های جدید از شرکت‌های ایرانی استقبال می‌کند و قراردادهایی با سازندگان کشتی منعقد کرده است.
وزیر حمل‌و‌نقل سوریه افزود: خدمات فنی و مهندسی در حوزه ریلی بویژه تعمیرات ناوگان راه‌آهن اکنون با حضور شرکت‌های ایرانی در حال انجام است.
وی افزود: دریافت خدمات مهندسی در حوزه حمل‌ونقل هوایی نیز کمک شایانی به کشور سوریه کرده است و در آینده نیز با بهره گرفتن از تفاهمنامه‌های جدید به دنبال گسترش این فعالیت‌ها هستیم.
* توافق تهران و دمشق برای اعزام سالانه۵۰ هزار زائر ایرانی به سوریه
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به حضور هیات اقتصادی ایران در سوریه از اعزام سالانه ۵۰ هزار نفر به سفر زیارتی سوریه به عنوان نتیجه بخشی از گفت‌وگوهای طرفین در بخش گردشگری سیاحتی خبر داد.
مهرداد بذرپاش  در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: کمیسیون مشترک ایران و سوریه بزرگ‌ترین هیأت اقتصادی بوده که تاکنون از سوی کشور ایران به سوریه آمده است‌.
بذرپاش افزود: اهم مسائلی که در دستور کار بود نهایی شد که اصلی‌ترین محور، رفع کاستی‌ها و موانع فعالیت بخش خصوصی و تولیدی در کشور سوریه است و طی مذاکره با طرف سوری تلاش شد با آسیب‌شناسی، موانع موجود، بررسی و برطرف شود.
وی ادامه داد: کاهش تعرفه ورودی کالاها و به صفر رساندن آن مورد توافق طرفین قرار گرفت که فرصت مغتنمی برای فعالان اقتصادی و صادرات کالاست.
به گفته وزیر راه‌وشهرسازی، توافق شد سالی ۵۰ هزارنفر سالانه به سفر زیارتی سوریه مشرف شوند و در کنار آن گردشگری سیاحتی مورد توجه قرار گیرد. همچنین 3 منطقه آزاد تجاری سوریه مورد توافق قرار گرفت که ایران فعالیت خود را در این حوزه آغاز کند.
بذرپاش خاطرنشان کرد: فعال‌سازی کریدور ریلی ِمسافری میان 3 کشور ایران، عراق و سوریه که در گذشته برقرار بود، مجدداً برقرار می‌شود. فعال‌سازی راه‌آهن شلمچه - بصره نیز با کمک طرف عراقی در دستور کار است.
بذرپاش ادامه داد: تبادل مستقیم بین بانکی 2 کشور مطرح شد، چرا که شبکه بانکی کشور تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و 2 بانک عامل در دوطرف می‌توانند تبادلات مالی مستقیم انجام دهند که فرصت خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی است، همچنین تشکیل بانک مشترک و بیمه مشترک نیز در دستور کار قرار گرفت‌.
وزیر راه‌وشهرسازی همچنین به سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و پالایشگاه‌های سوریه اشاره کرد که فرصتی برای سرمایه‌گذاری صنعت نفت ایران است و در این خصوص توافق برای ایجاد شرکت‌ شهرهای صنعتی را برشمرد که فرصت مغتنمی است. وی با اشاره به فعالیت در حوزه اقتصاد دریا خاطرنشان کرد: کالاها با کشتی کانتینری به کشور سوریه حمل می‌شود و مقرر شد با افزایش ظرفیت و ارسال منظم، این بخش نیز رونق بگیرد.
بذرپاش با حائز اهمیت دانستن اپراتوری برخی بنادر، گفته‌های خود را ادامه داد و افزود: مقرر شد یک بندر در اختیار طرف ایرانی قرار بگیرد که سرمایه‌گذاری در بستر بنادر کشورها فرصت بی‌نظیری برای ما فراهم می‌کند.
وی در خاتمه تصریح کرد: در مجموع کشور سوریه بازار مناسبی برای کالاها و خدمات ایرانی است و الحمدلله با استقبال شایسته طرف سوری مواجه شدیم، رفع بسیاری از مشکلات مورد توافق و در دستور کار قرار گرفت و بر عملیاتی کردن موارد یادشده اهتمام ویژه داریم.

Page Generated in 0/0052 sec