printlogo


کد خبر: 262075تاریخ: 1402/2/7 00:00
اخبار

استفاده از کارت سوخت خودرو در پمپ‌بنزین‌ها 4 برابر شد
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه بیش از 90 درصد مردم دارای کارت سوخت خودرو هستند، گفت: بعد از اجرای طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها و از ابتدای سال جاری، استفاده از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین آزاد بیش از 4 برابر شده است. رضا نواز با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها عنوان کرد: طبق قانون بودجه امسال، وزارت نفت موظف به ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها و هدایت مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری بنزین 3000 تومانی است. سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: این اقدام دولت بر اساس قانون مصوب مجلس است، زیرا سوخت‌گیری با کارت شخصی توسط شهروندان منجر به تجمیع آمار صحیح و بهبود مدیریت توزیع بنزین در کشور خواهد شد و البته محاسن بسیاری دارد. وی افزود: بعد از اجرای این طرح از ابتدای سال جاری، مردم همکاری مناسبی با پرسنل جایگاه‌ها داشته‌اند و استفاده از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین آزاد بیش از ۴ برابر شده است و این روند در حال افزایش است و بویژه در کلانشهرها استفاده مردم از کارت سوخت صعودی است. نواز تاکید کرد: بنا بر اعلام مسؤولان شرکت‌های تابع وزارت نفت، در حال حاضر بیش از 90 درصد مردم دارای کارت سوخت هستند. در سال گذشته نیز بیش از 3 میلیون کارت سوخت المثنی و خودروهای نوشماره صادر شد تا مردم مشکلی برای استفاده از کارت سوخت شخصی برای خرید بنزین آزاد نداشته باشند.
***
‌تخم‌مرغ شانه‌ای ۱۰۰ هزار تومان!
قیمت تخم‌مرغ در بازار این روزها افزایش یافته و هر شانه 30 عددی تخم‌مرغ تا 100 هزار تومان فروخته می‌شود، کارشناسان کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها را عامل افزایش قیمت تخم‌مرغ می‌دانند. شانه 30 عددی تخم‌مرغ در چند روز گذشته با افزایش حدود 15 هزار تومانی به قیمت 100 هزار تومان ‌عرضه می‌شود، از سوی دیگر این روزها عرضه تخم‌مرغ در بازار‌ کاهش داشته است. مشاهدات حا‌کی است که برخی مغازه‌ها که پیش از این تخم‌مرغ می‌فروختند در حال حاضر تخم‌مرغ ندارند. پیش از این ‌قیمت مرغ هم در بازار افزایش یافته بود که به گفته کارشناسان علت آن عمدتا به کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها بازمی‌گردد، در تولید تخم‌مرغ هم همانند مرغ، 70 درصد هزینه‌ها مربوط به نهاده است که با قیمت‌ بالا تهیه می‌شود و تولید‌کنندگان از وضع تامین آن راضی نیستند. آخرین بار ستاد تنظیم بازار تیرماه‌ سال گذشته و پس از ا‌جرای «طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها» قیمت تخم‌مرغ شانه 30 عددی با وزن 1.9 کیلوگرمی را 76 هزار تومان مصوب کرد، این قیمت مدتی رعایت می‌شد اما بعدا قیمت تخم‌مرغ شانه‌‌ای در مغازه‌ها به 85 هزار تومان رسید و به تازگی هم به 100 هزار تومان افزایش یافته است. ‌به گفته کارشناسان، افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها می‌تواند در افت قیمت‌ها موثر باشد. سیاست‌های واردات و صادرات هم به عنوان ابزار کنترل بازار، در دست وزارت جهاد کشاورزی است که باید از آنها بهره ببرد.
***
شورای عالی قیمت‌گذاری در حال بررسی قیمت مرغ
رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: قیمت مرغ تغییری نکرده و همان نرخ مصوب است ولی شورای عالی قیمت‌گذاری در حال بررسی موضوع است که پس از جمع‌بندی نتیجه آن اطلاع‌رسانی می‌شود. جبرئیل برادری با اشاره به  وضعیت بازار مرغ در تهران گفت: بعضا در برخی فروشگاه‌ها شاهد قطعه‌بندی مرغ هستیم که این مساله تخلف است و قطعه‌بندی نباید انجام شود. در این رابطه با اداره کل دامپزشکی استان گشت مشترک داریم که پس از شناسایی افراد متخلف، آنها را جهت برخورد به تعزیرات معرفی می‌کنیم. وی گفت: بازار مرغ در دست مدیریت است و در بحث تامین مرغ گرم و منجمد به اندازه نیاز فروشگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و روز گذشته در سطح تهران هزار و 287 تن مرغ گرم و منجمد توزیع شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه در زمینه تامین مرغ مشکلی نداریم، گفت: تنها مساله‌ای که درباره مرغ وجود دارد بحث قیمت آن است که تولیدکنندگان از قیمت آن به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی ناراضی هستند. در این باره شورای عالی قیمت‌گذاری در حال بررسی موضوع است که به محض جمع‌بندی، نتیجه آن اعلام می‌شود، اما در حال حاضر قیمت مرغ همان قیمت مصوب است.
 مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی پیش از این گفته بود:‌ نرخ مصوب مرغ در بازار همان 63 هزار تومان است و هیچ تغییری نکرده است،‌ در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی، با خاطیان برخورد می‌شود، اگر چنانچه شاهد افزایش قیمت نامتعارف در بازار باشیم، بازرسان ما در سراسر کشور آماده هستند با آن برخورد جدی داشته باشند. همچنین درباره هزینه‌های جدید تولید مرغ حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: جمع‌بندی هزینه‌ها انجام شده است و بزودی اصلاح قیمت‌ها براساس ثبات قیمت در بازار و کاهش هزینه تولید اعلام خواهد شد.
***
کاهش ۸۰ میلیون تومانی قیمت لاماری
بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو حاکی از کاهش شدید قیمت خودروهای مونتاژی است، به‌طوری که روز گذشته قیمت بازاری لاماری ایما با کاهش فاحش ۸۰ میلیون تومانی مواجه شد و به ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان رسید. تا ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه دیروز (چهارشنبه، ششم اردیبهشت) قیمت خودروی مکث تیارا با افت ۴۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان رسید. همچنین خودروی فردا SX5 با کاهش ۳۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. بر پایه این گزارش، خودروی فردا T5 دیگر خودروی مونتاژی است که دیروز افت ۳۰ میلیون تومانی را تجربه کرد و به یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان رسید. در این میان، مکث کلوت دنده دستی با کاهش ۲۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان و همچنین تیگارد X35 با کاهش ۱۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۴۵ میلیون تومان رسید. بر پایه این گزارش، انتظار می‌رود با قیمت‌گذاری شورای رقابت، سقوط قیمت‌ها شدت بیشتری بگیرد و تداوم یابد.

Page Generated in 0/0049 sec