printlogo


کد خبر: 262084تاریخ: 1402/2/7 00:00
استقبال مخبر از نخست‌وزیر قزاقستان

گروه سیاسی: روز گذشته علی‌خان اسماعیل‌اف، نخست‌وزیر قزاقستان در صدر یک هیات عالی‌رتبه دیپلماتیک وارد تهران شد و مورد استقبال محمد مخبر، معاول اول رئیس‌جمهور  قرار گرفت. در همین رابطه، مخبر و اسماعیل‌اف درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی همچنین راهکارهای گسترش همه‌جانبه روابط و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین گفت‌وگو و رایزنی کردند.
* امضای ۵ یادداشت‌تفاهم و یک توافقنامه همکاری میان ایران و قزاقستان
۵ یادداشت تفاهم و یک توافقنامه همکاری به منظور توسعه و تحکیم روابط و گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان به امضا رسید. مراسم امضای این اسناد میان ایران و قزاقستان در زمینه‌های ورزش، گمرک، مناطق آزاد، جوانان و گردشگری عصر دیروز پس از پایان مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ۲ کشور با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و علی‌خان اسماعیل‌اف، نخست‌وزیر قزاقستان برگزار شد. در این مراسم یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سوی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ایران به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های ۲ کشور و وزیر صنعت و توسعه زیرساخت جمهوری قزاقستان به امضا رسید. همچنین یادداشت تفاهم متقابل همکاری در زمینه ورزش و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه جوانان میان وزارت ورزش و جوانان ایران با وزارت فرهنگ و ورزش جمهوری قزاقستان از سوی معاون توسعه و منابع وزارت ورزش و سفیر قزاقستان در ایران امضا شد. یادداشت تفاهم همکاری‌های گردشگری نیز میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش جمهوری قزاقستان از سوی معاون وزارت میراث ایران و سفیر قزاقستان در ایران به امضا رسید، همچنین رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و سفیر قزاقستان در ایران نیز یادداشت تفاهم همکاری در امور آموزش کارکنان میان گمرک ایران با وزارت دارایی قزاقستان امضا کردند. توافقنامه همکاری میان ۲ شرکت ایرانی و قزاقستانی نیز از سوی مدیران عامل این ۲ شرکت به امضا رسید.
* ارتقای ارتباطات منطقه‌ای جزو راهبردهای جدی دولت است
معاون اول رئیس‌جمهور دیروز در نشست خبری مشترک با  نخست‌وزیر قزاقستان ضمن خیرمقدم به وی و هیات همراه گفت: ارتقای ارتباطات منطقه‌ای و همسایگان جزو راهبردهای جدی دولت مردمی است. محمد مخبر افزود: قزاقستان جزو همسایگان بسیار خوب ایران است، تا جایی که روابط سیاسی ما در سطح خوبی است و سه بار روسای جمهور ۲ کشور با هم ملاقات داشتند. معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: مناسبات اقتصادی ما به‌رغم اینکه حدود 20 درصد افزایش یافته و به بیش از 500 میلیون دلار رسیده است اما با توجه به روابط سیاسی ۲ کشور متناسب نیست ولی تصمیم گرفته شد این عدد به 3 میلیارد دلار برسد. تصمیم گرفتیم نقشه راه موقتی به‌سرعت تدوین شود تا به این سطح از مناسبات اقتصادی برسیم. مخبر با بیان اینکه بحث‌های بسیار مفصلی در زمینه‌های نفت و استخراج نفت و نیز اتصال شبکه برق ۲ کشور مطرح شد، گفت: بحث ترانزیت دانش‌بنیان‌ها و فعال شدن گردشگری نیز از توافقاتی بود که انجام شد. وی اضافه کرد: فعال شدن خطوط هوایی و تشکیل شرکت مشترک کشتیرانی از دیگر توافقاتی بود که انجام شد. معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای مثل شانگهای و... و توافقنامه‌های چندجانبه برای تقویت مسأله ترانزیت از دیگر موضوعاتی بود که درباره آن بحث و توافقات کلی انجام شد. یکی دیگر از مسائل، توافق برای ایجاد بستر فعال شدن بخش خصوصی ۲ کشور است. مخبر خاطرنشان کرد: پیمان پولی بین ۲ کشور ایران و قزاقستان و استفاده از ارزهای ملی ۲ کشور از دیگر مسائلی بود که در آن توافق نسبی بین ۲ کشور حاصل شد و برای تمام این توافقات مجری مشخص شد.

Page Generated in 0/0066 sec