printlogo


کد خبر: 262095تاریخ: 1402/2/9 00:00
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان «جناب‌خان» و «هادی حجازی‌فر» بود
کارناوال عروسکی تلویزیون

گروه فرهنگ و هنر: اولین دوره جشنواره نمایش‌ عروسکی تلویزیون با معرفی برگزیدگان و حضور میهمانان نام‌آشنای این حوزه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی چهارشنبه ۶ اردیبهشت با معرفی برگزیدگان مردمی به کار خود پایان داد. در این مراسم که در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، میهمانان ویژه‌ای همچون هادی حجازی‌فر، محمد بحرانی، مریم سعادت و محمد اعلمی حضور داشتند.
این برنامه که به صورت زنده از کانال برنامه در پیام‌رسان شاد پخش شد، با حضور مریم کاظمی و فاطمه امینی که در این برنامه کار نمایشی و اجرا را بر عهده داشتند، آغاز شد. شخصیت علی در انیمیشن لوپتو نیز دیگر شخصیت حاضر در ایران مراسم بود که در عروسک‌خونه شخصیت ثابت برنامه بود. نخستین دور‌ه جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی با حضور ۲۰ گروه شرکت‌کننده از ۱۵ شهر ایران در برنامه عروسک‌خونه به تهیه‌کنندگی علی خواجه برگزار شد که از ۲۸ اسفند همزمان با آغاز برنامه هر روز در یک قسمت اجرای خود را انجام دادند. در مجموع حدود ۲۰ میلیون رای مردمی برای این ۲۰ گروه شرکت‌کننده در کانال شاد برنامه عروسک‌خونه جمع‌آوری شد.
در ابتدای این مراسم مریم کاظمی یکی از بازیگران برنامه روی صحنه حاضر شد و توضیح داد: نمایش عروسکی تلویزیونی با نمایش‌های عروسکی صحنه‌ای تفاوت‌هایی دارد که برای کار تلویزیونی باید اینها را بدانید. امیدواریم این جشنواره قدمی باشد که بازگردیم به عصر طلایی نمایش‌های عروسکی در تلویزیون که خیلی مورد استقبال مردم قرار می‌گرفتند.
در ادامه برنامه «جناب‌ خان» با تشویق کودکان و حاضران در سالن روی صحنه این مراسم حاضر شد.
همچنین در ادامه هادی حجازی‌فر با پخش منتخبی از نمایش‌های عروسکی روی جایگاه مراسم آمد. او که به تعبیر خودش کار را با کودک شروع کرد و دانش‌آموخته رشته کارشناسی نمایش عروسکی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، عاشقانه این نمایش‌ها را دوست دارد و همچنین امسال دبیری تئاتر عروسکی مبارک را عهده‌دار است. 
بازیگر و کارگردان شناخته‌شده سینما و تلویزیون اظهار کرد: وقت‌هایی شده کارهایی می‌بینیم که با اینکه در تنهایی به آن کارها می‌خندم اما وقتی پسرم هست، ترجیح می‌دهم کانال را عوض کنم. نفوذ کار کودک از نفوذ پدر و مادر بیشتر است و نیاز به مطالعه و تحقیق دارد. جنس شوخی‌ای که این کارها با بچه‌ها دارند نباید از محیط مدرسه عقب‌تر یا جلوتر باشد.
وی همچنین تصریح کرد: من ثابت می‌کنم کسانی که کار کودک می‌کنند، موفق‌ترند. مهم این است کارتان را درست انجام دهید.
حجازی‌فر افزود: در حوزه بزرگسال هم وقتی پای عروسک می‌آید، تماشاگر مهربان‌تر می‌شود. الان هرچه بگویید مخاطب ایراد می‌گیرد اما مردم با عروسک مهربان‌ترند و راحت‌تر او را می‌پذیرند. من در مقام بازیگر باید مقدمه‌چینی کنم اما عروسک امکان بی‌نظیری به فانتزی و تخیل می‌دهد. در ادامه جناب‌خان شوخی‌هایی با هادی حجازی‌فر روی جایگاه انجام داد.
جناب‌خان از هادی حجازی‌فر خواست بستری فراهم کند تا با هم بروند و برای کودکان خوی برنامه اجرا کنند. سپس خودش اجرای آذربایجانی انجام داد.
پس از آن فاطمه امینی (گلی) این درخواست را مطرح و محمدصادق باطنی، مدیر شبکه کودک نیز از این پیشنهاد استقبال کرد.
حجازی‌فر نیز گفت: با توجه به محبوبیتی که جناب‌خان دارد، اگر این برنامه که بچه‌ها بیننده‌اش هستند به خوی بیاید، حتماً استقبال می‌شود و شاید بخشی از ترس‌های بچه‌ها به خاطر اتفاقی که افتاد، از بین برود.
در ادامه برنامه مدیر شبکه کودک و معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی جایگاه حاضر شدند تا به نفرات برگزیده جشنواره جوایزشان را اهدا کنند.
باطنی با تشکر از حضور جناب خان گفت: جناب خان به شبکه کودک خوش آمدی. بچه‌ها از راه‌های دور آمدند، از زاهدان گرفته تا تنکابن و بسیار از این حضور خوشحال شدند. همیشه عروسک‌ها طرفداران بسیاری داشته‌اند و نشاط و شادابی را به مخاطبان انتقال داده‌اند.
جناب‌خان نیز خطاب به مدیر شبکه کودک گفت: کار عروسکی را جدی بگیرید تا این نمایش‌ها به رونق برسند. نمایشگران عروسکی واقعا مظلومند.
نفرات برگزیده نخستین جشنواره نمایشی عروسکی تلویزیونی به شرح زیر است: گروه منتخب اول: عمو زنجیرباف از شهر جوین خراسان، کارگردان: هادی آریانا؛ گروه منتخب دوم: دختر کوچولو از شهر همدان، کارگردانان: طیبه آنجدانی و احمد آکشته؛ گروه منتخب سوم: جیک‌جیک کی منو می‌خوره؟ از شهر ماکو آذربایجان غربی، کارگردان: سمیه حسین‌نژاد. همچنین از رشته‌های مختلف عروسکی نیز تقدیر شد؛ صداپیشگی: وحیده کریمی برای در جست‌وجوی خدا از شهر دلیجان، طراحی صحنه: مهدیه زراعتی برای نقش زندگی از شهر زاهدان، نمایشنامه‌نویس: رضا محزون برای بی‌بی‌نبات و فندک از شهر تنکابن، کارگردانی: رضا یونس‌فرد برای مورچه‌های بامزه از شهر اراک، عروسک‌گردانی: گروه عروسک‌گردانان برای معجزه‌ آب از شهر نیشابور، عروسک‌گردانی (گروه دوم): گروه عروسک‌گردانان برای فیجیل از شهر همدان، طراحی و ساخت عروسک: زهرا مناهلی برای بچه زرنگش خوبه از شهر تهران، موسیقی: محمد پورصالحی برای زاغی و پدربزرگ از شهر بم، خلاقیت و نوآوری: بز کینه‌ای از شهر تهران، خلاقیت و نوآوری (گروه دوم): یک روز جوجه‌ای از شهر زاهدان، تقدیر ویژه‌ برنامه عروسک‌خونه: نقاشی ریزه از شهر دامغان.

Page Generated in 0/0062 sec