printlogo


کد خبر: 262096تاریخ: 1402/2/9 00:00
سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) برگزار می‌شود
جهاد تبیین با محوریت آموزه‌های رضوی

تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره امام رضا(ع) در محصولات رسانه‌ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه‌های رضوی بویژه در حوزه انقلاب اسلامی،جهاد تبیین، گفت‌وگو، اخلاق و تعامل، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل از جمله محورهای سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) محسوب می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی دیروز در یک نشست خبری با اعلام این خبر توضیح داد: این مرکز یکی از وظایف خودش را بسترسازی برای تولید آثار و  محتوای مرتبط به سیره رضوی می‌داند تا علاقه‌مندان بتوانند ایده‌ها و آثار خودشان را برای ترویج هر چه بهتر و بیشتر سیره رضوی ارائه بدهند. محسن هوشمند با اشاره به ایجاد و ساماندهی جریان مردمی با عنوان خادمیاران رسانه‌ای امام رضا (ع) گفت:۳۸۰۰ خادمیار رسانه‌ای در استان‌های سراسر کشور ساماندهی شده‌اند.
هوشمند همچنین گفت: در نخستین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) ۲۴۹۸ اثر توسط ۶۰۶ نفر به دبیرخانه ارسال شد و در دومین جشنواره ۱۰۰۱ شرکت‌کننده ۳۱۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که رشد ۶۰ درصدی را شاهد بودیم.
وی همچنین با اشاره به مجهز بودن مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به مجهزترین تجهیزات استودیویی گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی دغدغه‌ رسانه‌ای دارد و همیشه بر توسعه رسانه‌ای تاکید می‌کند اما علاقه زیادی به دیده شدن در رسانه‌ها ندارد. در ماه رمضان ۵۰ ساعت برنامه تلویزیونی و ۲۰ ساعت برنامه رادیویی در آستان قدس رضوی تولید و پخش شد که این عملکرد میزان توجه تولیت آستان قدس به جایگاه رسانه را نشان می‌دهد. البته این تولیدات تنها بخشی از فعالیت‌های ما محسوب می‌شود.
دبیر سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) هم در این نشست خبری گفت: آثار ارسالی به این جشنواره پیام‌هایی را به ما خواهند داد که نیاز امروز بشریت است و مضامین انسانی و دینی دارند و نیاز داریم به آنها بیشتر توجه کنیم. صبر، مهربانی، گفت‌وگوف، تعامل و مقاومت از جمله این پیام‌ها است. از علاقه‌مندان ارسال آثار تقاضا داریم در کنار توجه به خود حرم مطهر امام رضا(ع) و شخصیت‌های رسمی، به محیط پیرامونی و سایر نقاطی که در آن سیره رضوی جریان دارد توجه کنند تا آثارشان از این نقاط هم الهام بگیرند. در این میان، سوژه‌ها و ایده‌های اختصاصی امتیاز خاصی در داوری‌ها خواهد داشت، چون رقابت در این جشنواره با رقابت با جشنواره‌های دیگر متفاوت است. در این جشنواره به دنبال ترویج و تقویت معنویت هستیم. اکبر نصراللهی همچنین یادآور شد: باید به جهاد تبیین در سیره امام رضا (ع) توجه ویژه‌ای داشته باشیم. یکی از بزرگانی که به سیره امام هشتم توجه خاصی داشت، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان خادم‌الرضا (ع) بود، بنابراین لازم است منش و روش این شهید عزیز به عنوان خادم تراز امام رضا (ع) تبیین شود.
به گفته نصراللهی محورهای موضوعی جشنواره به شرح زیر است:
سیره رضوی: تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) در محصولات رسانه‌ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه‌های رضوی بویژه در حوزه انقلاب اسلامی، جهاد تبیین، گفت‌وگو، اخلاق و تعامل، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل
زائر و زیارت رضوی: تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا (علیه‌السلام) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیرحضوری (زیارت از بعید) با بارگاه منور رضوی ارتباط برقرار می‌کنند با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبه‌های امام‌رضایی و زائران غیرایرانی
وقف و نذر رضوی: بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا(ع) و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع)
خدمت رضوی: تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن در عرصه‌های مختلف خدمات آستان قدس رضوی در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع) و بازنمایی منش خادمانه خدام ویژه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) همچون خادم‌الرضا(ع) سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
هویت مشهدالرضا: تبیین و بررسی جایگاه مشهد مقدس به عنوان نماد شهر زیارتی، بایسته‌ها و ضرورت‌ها و چالش‌های پیش روی آن با نگاهی نقادانه از منظر اقدامات مسؤولانه و عملکرد شهروندی
جهاد تبیین: بررسی نقش و جایگاه جهاد تبیین در سیره و کلام ائمه معصومین علیهم‌السلام بویژه حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) و همچنین تشریح عینی راهکارهای جهاد تبیین سیره معصومین(ع) در عصر حاضر.

Page Generated in 0/0059 sec