printlogo


کد خبر: 262104تاریخ: 1402/2/9 00:00
دور دنیا

ترکیه هسته‌ای شد
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با حضور مجازی در مراسم تحویل نخستین محموله سوخت هسته‌ای نیروگاه آق‌قویو در استان مرسین اعلام کرد: با تحویل سوخت‌های هسته‌ای از راه‌های هوایی و دریایی به نیروگاه ما، آق‌قویو عنوان تاسیسات هسته‌ای را به دست آورده است، بنابراین کشورمان با تاخیر 60 ساله به لیگ قدرت‌های هسته‌ای در جهان صعود کرد. به گزارش آناتولی، وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپایی 25 درصد برق مصرفی خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند. سال گذشته کمیسیون اروپا انرژی هسته‌ای را به‌عنوان «انرژی سبز» معرفی کرده و تمام تردیدها را از بین برده است. ما هم با آق‌قویو، کشورمان را به بخشی از این پیشرفت تبدیل کردیم. رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه افزود: تمام واحدهای نیروگاه آق‌قویو تا سال 2028 به‌تدریج به بهره‌برداری خواهند رسید. 10 درصد از میزان برق مصرفی در کشور از این نیروگاه تامین خواهد شد. ولادیمیر پوتین نیز روز پنجشنبه با حضور مجازی در مراسم تحویل نخستین محموله سوخت هسته‌ای نیروگاه آق‌قویو در استان مرسین، این نیروگاه را بزرگ‌ترین پروژه در روابط مسکو و آنکارا خواند و گفت: ترکیه اکنون کشوری با انرژی هسته‌ای، یکی از کم‌هزینه‌ترین منابع انرژی در جهان است. رئیس‌جمهور روسیه افزود: نیروگاه هسته‌ای آق‌قویو به ‌عنوان یکی از کلان‌ترین پروژه‌های مشترک در طول تاریخ ترکیه-روسیه به تقویت روابط همسایگی میان 2 کشور کمک خواهد کرد.
***
ابوالغیط: بشار اسد برنده جنگ شد
«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه‌ای گفت بازگشت سوریه به این اتحادیه حتمی است. او در مصاحبه با شبکه الجدید لبنان گفت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه همان زمان که برتری نظامی پیدا کرد و مخالفان موفق به اشغال دمشق نشدند، جنگ را برد. ابوالغیط با بیان اینکه تصمیم تعلیق عضویت سوریه از اتحادیه عرب عجولانه بود، گفت: «معتقدم کشورهای عضو باید به مقامات سوریه فرصت می‌دادند، اگر آن زمان در اتحادیه عرب بودم، به هیچ عنوان با اتفاقی که افتاد همراه نمی‌شدم». اتحادیه عرب ۲۱ آبان ۱۳۹۰ زمانی که آتش جنگ سوریه در اوج خود قرار داشت و تروریست‌ها به دیواره‌های دمشق رسیده بودند، تعلیق عضویت سوریه را با اکثریت آرا تصویب کرد، با این تصور که دولت بشار اسد بزودی سقوط خواهد کرد. دبیرکل اتحادیه عرب درباره امکان دیدارش با بشار اسد نیز گفت هر زمان سوریه به اتحادیه عرب بازگشت این دیدار انجام می‌شود و پیش از آن از لحاظ قانونی و اساسنامه اتحادیه ممکن نیست.
***
عبور 19 جنگنده چین از خط حائل در تنگه تایوان
وزارت دفاع تایوان از پرواز 38 جنگنده و هواپیمای نظامی چینی نزدیک این جزیره خودمختار خبر داد. این بزرگ‌ترین نمایش نظامی ارتش چین پیرامون تایوان از زمان رزمایش گسترده این کشور در اوایل ماه جاری میلادی است که در آن محاصره این جزیره را تمرین کرده بود. از زمان دیدار «کوین مک کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان در کالیفرنیا، چین فعالیت‌های نظامی خود را در آب‌های نزدیک تایوان افزایش داده است. پکن همواره مخالف تبادل و سفر مقامات تایوانی به کشورهای دیگر است؛ اقدامی که آمریکا طی یک سال گذشته بارها آن را نقض کرده است و هیات‌هایی از کنگره آمریکا و دیگر نهادهای حاکمیتی این کشور به تایوان سفر کرده‌اند. براساس گزارش آسوشیتدپرس، 6 ناو چینی نیز در آب‌های نزدیک به تایوان دیده شدند که از ساعت 6 صبح پنجشنبه تا 6 صبح جمعه در آب‌های اطراف جزیره منطقه مانور دادند. طبق گفته وزارت دفاع تایوان، 19 هواپیمای نظامی چین نیز از خط حائل تنگه تایوان که این جزیره را از سرزمین اصلی چین جدا می‌کند عبور کردند. در میان هواپیماهایی که از خط حائل عبور کردند، 5 جنگنده سوخو-30 و 2 جنگنده‌16J، یک پهپاد و یک 001TB حضور داشتند که دور جزیره 2 زدند.
***
سقوط 2 بالگرد ارتش آمریکا
 رسانه‌های آمریکا از سقوط 2 بالگرد ارتش این کشور در آلاسکا هنگام بازگشت از یک پرواز تمرینی خبر دادند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته این دومین حادثه برای بالگردهای ارتش آمریکا در این ایالت در سال جاری میلادی است. «جان پنل»، از سخنگویان ارتش آمریکا در آلاسکا گفته هر یک از بالگردها ۲ سرنشین داشتند. پنل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته فعلا اطلاعات بیشتری درباره وضعیت سرنشین‌های این بالگرد ندارد.  ارتش آمریکا در آلاسکا در بیانیه‌ای گفته نیروهای امدادی در شهر «هیلی» ایالت آلاسکا در محل بروز حادثه حضور دارند. طبق گزارش آسوشیتدپرس، 2 بالگرد «ای‌اچ -۶۴ آپاچی» که سقوط کرده‌اند متعلق به پایگاه «فورت وین‌رایت» بودند که در منطقه «فربنکس» ایالت آلاسکا است. مسؤولان آمریکایی گفته‌اند تحقیقات درباره این حادثه در جریان است و به‌زودی جزئیات جدید آن اعلام خواهد شد. در گزارش رسانه‌های آمریکا نیز به هیچ جزئیاتی درباره نحوه بروز این حادثه برای این بالگردها اشاره نشده است. در ماه‌های اخیر چند حادثه برای بالگردهای ارتش آمریکا گزارش شده است. در ماه فوریه، سقوط یک بالگرد اندکی بعد از پرواز به زخمی شدن 2 سرباز منجر شد. در ماه مارس هم در سقوط 2 بالگرد ارتش آمریکا دست‌کم ۹ نظامی این کشور کشته شدند. 

Page Generated in 0/0063 sec