printlogo


کد خبر: 262116تاریخ: 1402/2/9 00:00
بارش شدید باران در خراسان شمالی و جنوبی منجر به جاری ‌شدن روان‌آب و آبگرفتگی معابر شد؛ اسکان ده‌ها خانوار در 11 روستای درگیر سیل
شمال و جنوب خراسان درگیر سیلاب
هلال‌احمر از امداد‌رسانی به 700 نفر در 12 استان خبرداد؛ خدمات امدادی در مناطق سیل‌زده ادامه دارد

با ورود سامانه بارشی به کشور در اواخر هفته گذشته، بارش‌ها در خراسان جنوبی و خراسان شمالی باعث جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌های فصلی شد. شدت بارش‌ها به گونه‌ای بود که برخی محورها از جمله محور طبس - اصفهان را بست و سیلاب وارد برخی منازل در شهرهای خراسان جنوبی و شمالی شد. بنا بر اعلام اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، این بارش‌ها موجب شد 600 نفر اسکان داده شوند. بارش‌های شدید بهاری طی روز پنجشنبه و جمعه علاوه بر خراسان جنوبی، در مرکز و اغلب شهرهای خراسان شمالی نیز باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر شد، به طوری که جمعیت هلال‌احمر از رهاسازی و نجات ۳۶ نفر در سیل خراسان شمالی خبر داد. هلال‌احمر درباره وقوع سیل در خراسان شمالی اعلام کرد: در شهرستان‌های بجنورد، شیروان و آشخانه سیل ١١ روستا را دربرگرفته است و ۳۶ نفر که در خودروهای خود گرفتار شده بودند، به مناطق امن منتقل شدند. به دنبال بارش‌های شدید در شمال شرق کشور نیرو‌های جهادی و امدادی با خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان اقدام به خروج آب از منازل، برپایی چادر، اسکان اضطراری و توزیع اقلام زیستی میان مردم این منطقه کردند. طبق اعلام مسؤولان هلا‌ل‌احمر، انجام عملیات تخلیه گل‌ولای از منازل تا پاکسازی کامل ادامه دارد.
* آبگرفتگی ۴۰۰ واحد مسکونی
مدیرعامل آتش‌نشانی بجنورد گفت: بارندگی‌ رگباری شامگاه پنجشنبه موجب آبگرفتگی ۴۰۰ منزل مسکونی در نقاط حاشیه‌ای مرکز خراسان شمالی شد. محمدحسن صحراگرد افزود: بیشترین مشکل آبگرفتگی منازل مربوط به منطقه حاشیه‌ای «محمدعلی پهلوان» بود، به طوری که طی این شب۲۰ درصد منازل مسکونی این منطقه دچار نفوذ آب شد. وی ادامه داد: در محمدعلی پهلوان حدود ۳۰۰ منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شد که ماموران آتش‌نشانی برای کمک به خانواده‌ها در محل حضور یافتند. مدیرعامل آتش‌نشانی بجنورد افزود: همچنین ۱۰۰ منزل مسکونی در روستای‌الله وردیخان بجنورد نیز دچار آبگرفتگی شد که با کمک آتش‌نشانان و اهالی منطقه، اقدامات لازم و تخلیه آب انجام شد. وی افزود: در منطقه جوادیه، باقرخان و صندل‌آباد هم گزارش‌هایی از نفوذ و ورود روان‌آب به منازل به دست ما رسیده است. گفتنی است در حاشیه شهر علاوه بر منازل، شمار بسیار زیادی از واحدهای تجاری هم دچار آبگرفتگی شدند.
* امدادرسانی به ۴۴۵ آسیب‌دیده
معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی گفت: امدادگران این جمعیت در شبانه‌روز گذشته به ۴۴۵ نفر از شهروندان و روستاییان گرفتار در حادثه بارندگی و آبگرفتگی امدادرسانی کردند. ابراهیم سارمی افزود: خسارت سیل از 4 شهرستان بجنورد، شیروان، مانه و سملقان و گرمه گزارش شد و امدادگران در ۱۲ نقطه روستایی حضور یافتند.  وی با اشاره به اعزام ۱۹ تیم برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل در مناطق شهری و روستایی استان گفت: با دریافت گزارش خسارت بارندگی شدید و خسارت سیلاب به منازل مسکونی، ۶۴ نفر نیروی عملیاتی با تجهیزات امدادی به محل حادثه در شهرستان‌های مختلف اعزام شدند. معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی تصریح کرد: کار امدادرسانی به اهالی و تخلیه سیلاب از منازل مسکونی با ۱۸ دستگاه موتور پمپ انجام شد و در مجموع در این عملیات‌ ۴۱ نفر رهاسازی شدند.
* امدادرسانی به ۶۷۳ نفر در ۱۲ استان
سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به ۶۷۳ نفر در ۱۲ استان متاثر از سوانح جوی در ۷۲ ساعت گذشته خبر داد. بابک محمودی گفت: طی 2 روز گذشته ۱۹ استان کشور از سوانح جوی متاثر شده‌ و ۱۲ استان (خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، هرمزگان و یزد) نیازمند خدمات امداد و نجات شدند؛ همچنین در ١٤ شهرستان عملیات نجات انجام شد. وی افزود: در ٢٤ منطقه، شامل٣ شهر، ١٦روستا، یک منطقه عشایری و ٤ محور به ۶۷۳ نفر امدادرسانی شده است، همچنین ۵۳ نفر به مناطق امن منتقل شدند که این انتقال در استان‌های (خراسان شمالی:٤١ نفر  و سیستان و بلوچستان: ١٢نفر) بوده است. محمودی گفت: ۶۱ تیم نیز شامل ۲۰۵ نفر آب ۸۷ واحد مسکونی را تخلیه و ۱۱۵ کیلوگرم نایلون، ۳۳ بسته مواد غذایی، ۳۲ قوطی کنسروجات و ۳۰ قرص نان بین متاثران از سوانح جوی توزیع کردند.
* نجات ۹ نفر از سیلاب در طبس
معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی گفت: با تلاش 3 تیم عملیاتی هلال‌احمر در شهرستان طبس، ۹ نفر از افراد گرفتار در سیلاب نجات یافتند. اکبری با اشاره به بارندگی‌های شب پنجشنبه افزود: به دنبال گزارش هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های بهاره، تیم‌های هلال‌احمر برای امدادرسانی به حوادث احتمالی در حال آماده‌باش کامل بودند. وی بیان کرد: در منطقه طبس شاهد بارندگی‌های مطلوبی بودیم که منجر به وقوع سیلاب شد. معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی گفت: امدادگران هلال‌احمر به 3 مورد حادثه سیل و آب‌گرفتگی در این شهرستان امدادرسانی داشته‌اند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی هم با اشاره به خروج اتوبوس مسافری از جاده در محور دیهوک - فردوس گفت: این حادثه که بامداد جمعه روی داد، ۱۴ مصدوم به دنبال داشت. محمدعلی کاوسی با بیان اینکه بلافاصله بعد از دریافت گزارش حادثه، ۲ تیم امدادی از پایگاه باغستان به محل حادثه اعزام شدند، اظهار داشت: مصدومان توسط اورژانس و هلال‌احمر به بیمارستان حضرت رسول (ص) فردوس منتقل شدند.
***
بارش باران در نقاط مختلف کشور   
رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در نقاط مختلف کشور و خیزش گردوخاک در اغلب مناطق کشور بویژه نیمه غربی خبر داد. صادق ضیاییان درباره وضعیت جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی شنبه (امروز) در کرمان، سیستان‌وبلوچستان، فارس و یزد ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و در خراسان شمالی و گلستان بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. وی خاطرنشان کرد: یکشنبه (فردا) در شمال غرب، سواحل دریای خزر، البرز، قزوین، تهران، سمنان، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان و شرق کرمان رگبار پراکنده باران، گاهی رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان  ادامه داد: دوشنبه و سه‌شنبه (۱۱ و ۱۲ اردیبهشت) بارش پراکنده در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، برخی مناطق سواحل دریای خزر و خراسان شمالی ادامه خواهد داشت‌. وی خاطرنشان کرد: از شنبه تا سه‌شنبه در اغلب مناطق کشور بویژه نیمه غربی وزش باد شدید رخ خواهد داد که در مناطق مستعد احتمال خیزش گردوخاک وجود دارد. رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران نیز اظهار کرد: آسمان تهران شنبه (امروز) قسمتی ابری گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد و یکشنبه (فردا) نیمه ابری، در بعدازظهر افزایش ابر و در بعضی ساعات رگبار، رعدوبرق و وزش باد با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
***
اهمیت حفاظت از رودخانه جاجرود به عنوان تأمین‌کننده بخشی از آب تهران   
حفاظت از رودخانه جاجرود به عنوان تامین‌کننده بخشی از آب تهران از اهمیت زیادی برخوردار است. استاندار تهران با تاکید بر اهمیت حفاظت از رودخانه جاجرود به عنوان تامین‌کننده بخشی از آب تهران گفت: منطقه پایین‌دست لتیان و حوضه آبریز سد ماملو به دلیل اثرات زیست محیطی فراوانی که بر آب شرب منطقه شرق تهران دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علیرضا فخاری روز پنجشنبه همزمان با گرامیداشت هفته زمین پاک با شعار «سرمایه‌گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز» در مراسم پاکسازی حاشیه رودخانه جاجرود از سد لتیان تا سد ماملو در ۴ محور و ۶ مسیر اصلی افزود: هدف از برگزاری این برنامه پاکسازی منطقه از زباله است تا مردم بتوانند از آب بهتری برخوردار شوند. وی درباره وضعیت رودخانه‌های تهران عنوان کرد: ناهنجاری‌های زیادی دیده می‌شود و این ناشی از استفاده نکردن صحیح از محیط پیرامونی است. توصیه می‌شود شهروندانی که برای تفریح و تفرج به حاشیه رودخانه‌ها می‌آیند، بعد از استفاده از طبیعت، زباله‌های خود را در محیط رها نکنند تا همواره این طبیعت برای همه قابل استفاده باشد. علیرضا مزینانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران نیز در حاشیه این برنامه با بیان اینکه رودخانه جاجرود یک رودخانه حفاظت شده و تامین‌کننده بخشی از آب شرب شهروندان تهرانی است، افزود: برنامه پاکسازی امروز به منظور جمع‌آوری و انتقال زباله‌های موجود در این منطقه با کمک خود مردم و گروه‌های خودجوش و علاقه‌مندان به طبیعت و محیط‌زیست در کنار دستگاه‌های متولی است تا بتوانیم بخشی از آلودگی‌های این منطقه را پاک کنیم.

Page Generated in 0/0062 sec