printlogo


کد خبر: 262118تاریخ: 1402/2/9 00:00
۵۰ درصد کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل بازگشتند
بهره‌برداری از ۲ هزار مدرسه تا مهر 1402

ساخت مدارس انبوه در حالی انجام می‌شود که نقش خیران و نهادها در کنار دولت برای توسعه مراکز آموزشی قابل توجه است. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: به شرط تحقق منابع مالی، بیش از ۲ هزار مدرسه در کشور تا مهر 1402 به بهره‌برداری می‌رسد که سهم خوزستان از این تعداد ۵۰۰ کلاس درس است. حمیدرضا خان‌محمدی در حاشیه بازدید از فضاهای آموزشی در شهرستان دزپارت استان خوزستان بیان کرد: شهرستان دزپارت با چالش‌های مختلفی مواجه است و مسیرهای روستاهای این شهرستان به دلیل آبگیری سد کارون دچار مشکل شده‌اند، به همین دلیل ساخت و ساز مدرسه در روستاهای این شهرستان بسیار سخت است. وی با اشاره به سرانه آموزشی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی کشور 5.22 مترمربع است که این رقم در آبان ماه امسال به روز‌رسانی می‌شود و در حال حاضر این رقم در خوزستان 5.03 مترمربع است.  خان‌محمدی اظهار داشت: تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ در قالب طرح شهید آرشام، مدارس سنگی در استان‌های خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری و فارس که بیشترین میزان این مدارس را دارند ساماندهی می‌شوند. وی گفت: دستاورد سفر رئیس‌جمهور به خوزستان در حوزه نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، فضای آموزشی و اردوگاه و دانشگاه فرهنگیان حدود ۳ هزار میلیارد تومان است. 
خان‌محمدی اظهار کرد: هوشمندسازی مدارس جزو اعتبار‌های سنواتی بوده است و همزمان با تجهیز مدارس، تعدادی از کلاس‌های درس به منظور بهره‌مندی از دانش‌آموزان و معلم‌ها از فناوری‌های نوین، هوشمندسازی خواهند شد. وی رویکرد سفر رئیس‌جمهور به خوزستان را توجه به طرح‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و گفت: اولویت با تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها و قرار گرفتن آنها در اختیار دانش‌آموزان است، ضمن اینکه تعمیر میز و صندلی‌ها و وسایل سرمایشی نیز مورد تأکید قرار گرفت و مقرر شد در توافق با آموزش‌و‌پرورش و در قالب قرارگاه عدالت تربیتی، تعمیر وسایل یادشده به هنرستان‌ها واگذار شود تا علاوه بر تقویت کار‌های جهادی، شاهد صرفه‌جویی در منابع مالی باشیم و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان نیز بهبود یابد. 
خان‌محمدی افزود: قرار است خوزستان همه ظرفیت خود را برای اجرای طرح شهید عجمیان پای کار آورد تا با کمک گروه‌های جهادی، نهاد‌های مردمی، خیران، سپاه، بسیج سازندگی، ارتش و از همه مهم‌تر دانش‌آموزان و معلمان بتوانیم بهسازی و شاداب‌سازی مدارس را به طور جدی در تابستان امسال در مدارس به عنوان یک رویکرد بسیار مهم، عملیاتی کنیم.
* ۵۰ درصد کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل بازگشتند
دبیر کارگروه رصد و منابع وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ۴۱ هزار کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارند که در ۶ ماه گذشته نیمی از آنها به چرخه تحصیل بازگشته‌اند. حسین الله‌وردی در نشست شورای آموزش‌و‌پرورش استان کرمانشاه از تشکیل قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در وزارت آموزش‌و‌پرورش خبر داد و اظهار داشت: 9 کارگروه در این قرارگاه فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین هدف آنها کاهش فاصله کیفی و کمی تربیت و تعلیم بین مناطق برخوردار و کم‌برخوردار است. وی با بیان اینکه در این قرارگاه از ظرفیت نیروهای مردمی، جهادی و خیران استفاده می‌شود و آموزش‌و‌پرورش نقش تسهیل‌گری دارد عنوان کرد: 50 برنامه برای اجرا در سال گذشته و امسال تدوین شده که شناسایی، جذب و آموزش کودکان و نوجوانان 6 تا 17 ساله بازمانده از تحصیل یکی از این برنامه‌هاست. الله‌وردی گفت: 41 هزار بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارند که برای هر کدام یک مسؤول تعیین شده که طی یک هفته برای بازگرداندن فرد مورد نظر به تحصیل فرصت دارند و در صورت انجام نشدن، فرد دیگری جایگزین می‌شود و در 6 ماه گذشته نیمی از جمعیت بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل بازگشته‌اند. دبیر کارگروه رصد و منابع وزارت آموزش‌و‌پرورش افزود: تشکیل گروه‌های خیران دانش‌آموزی در 10 هزار مدرسه کشور یکی دیگر از برنامه‌های قرارگاه است که در این برنامه در هر مدرسه یک  گروه خیرین متشکل از معلم‌ها، دانش‌آموزان و والدین در زمینه نظافت، رنگ‌آمیزی و دیگر خدمات مورد نیاز مدرسه کمک می‌کنند و هدف از این برنامه توسعه فرهنگ کار خیر و مشارکت است.

Page Generated in 0/0055 sec