printlogo


کد خبر: 262121تاریخ: 1402/2/9 00:00
در دیدار مهرداد بذرپاش و بشار اسد درباره مبادلات تجاری فی‌مابین مطرح شد
تأکید بر حذف دلار

وزیر راه و شهرسازی در دیدار رئیس‌جمهور سوریه حدف دلار در مبادلات تجاری ۲ کشور و همچنین پیوستن سوریه به کریدور ریلی ایران - عراق - سوریه را مورد تاکید قرار داد.
مهرداد بذرپاش در جلسه چهارشنبه گذشته با بشار اسد که با حضور هیات ایرانی، سفیر ایران و وزرای کشور سوریه برگزار شد، با اشاره به قدمت تاریخی و وجه مشترک ۲ کشور مبنی بر قرار گرفتن تحت تحریم‌های ظالمانه در حوزه‌های مختلف، بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های بانکی، تبادلات تجاری، انرژی، ترانزیت، حمل‌ونقل و گردشگری تاکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از کریدور ریلی میان ایران و عراق، موضوع پیوستن سوریه به این کریدور به منظور استفاده مسافران کشور سوریه را نیز مطرح کرد.
برقراری خطوط منظم کشتیرانی میان ایران و سوریه با توجه به وجود بندر در هر ۲ کشور به منظور رونق صادرات و واردات میان تهران و دمشق از دیگر موضوعاتی بود که توسط وزیر راه و شهرسازی کشورمان مورد تاکید قرار گرفت.
وی در ادامه این جلسه به موضوع گردشگری و لزوم رونق آن پرداخت و پیشنهاد اعزام ۵۰ هزار گردشگر و زائر در سال به سوریه را نیز مطرح کرد.
بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه حمل‌ونقل هوایی و موضوعاتی همچون  آموزش خلبانان، تجهیزات فرودگاه‌های سوریه و تجهیزات کمک ناوبری نیز پرداخت و گفت: ایران ظرفیت بالایی برای توسعه مباحث فنی در فرودگاه‌های سوریه دارد.
تجهیز و توسعه پالایشگاه‌های سوریه و صدور خدمات فنی و مهندسی در این حوزه به منظور رفع مشکلات بخش خصوصی و کاهش یا حذف تعرفه ورودی کالاهای مورد تبادل میان ۲ کشور از دیگر موضوعاتی بود که از سوی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه مطرح شد. 
در ادامه این جلسه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز ضمن خوشامدگویی به وزیر راه و شهرسازی کشورمان، بر اهمیت حوزه ترانزیت در شقوق مختلف ریلی و جاده‌ای تاکید و آمادگی سوریه را برای افزایش ظرفیت‌های ۲ کشور در ترانزیت اعلام کرد.
وی با ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی در سوریه و انجام گفت‌وگو در همه سطوح، به نقش مهم بنادر در توسعه روابط تجاری ۲ کشور نیز اشاره و بر توسعه این روابط تاکید کرد.
مبنا قرار دادن پول ملی ۲ کشور در تبادلات تجاری از دیگر موضوعاتی بود که توسط رئیس‌جمهور سوریه نیز تاکید شد.
بشار اسد ضمن اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری ایران در حوزه صنایع بالادستی نفت گفت: دستورات لازم جهت شناسایی مناطقی برای واگذاری به متخصصان ایرانی داده خواهد شد.
وی در حوزه تسهیل تجارت بر رفع موانع فعالیت تجار ۲ کشور به منظور رونق صادرات و واردات کالا تاکید کرد و افزود: توسعه حمل‌ونقل ایران و سوریه در همه شقوق در دستور کار معاونان قرار دارد.
رئیس‌جمهور سوریه گفت: از هر اقدامی که تاثیر مثبت در مناسبات اقتصادی و سیاسی ۲ کشور داشته باشد حمایت می‌کنیم.

Page Generated in 0/0055 sec