printlogo


کد خبر: 262126تاریخ: 1402/2/9 00:00
حضور چشمگیر مردم وفادار تهران در مراسم تشییع پیکر پاک شهید «جانی بت اوشانا»
بدرقه جانانه برادرجان

گروه سیاسی: پیکر مطهر شهید «جانی بت اوشانا فقی بکلو» روز گذشته پس از نماز جمعه تهران با حضور پرشور مردم، نمازگزاران، اقوام و هم‌کیشان شهید تشییع و در آرامستان ساورای هموطنان آشوری در شهرستان اسلامشهر تدفین شد.  
مردم شهیدپرور تهران پس از برگزاری نماز جمعه، پیکر پاک شهید جانی بت اوشانا را که از آشوریان ایران بود، تشییع و به سمت آرامگاه ابدی بدرقه کردند.
از آنجایی که پدر، مادر و برادران شهید اوشانا در قید حیات نیستند، مردم تهران با حضور در مراسم تشییع پیکر او، اعلام کردند این شهید بدون خانواده نیست. حضور پرشور مردم تهران در تشییع شهید اوشانا نشان داد برای آنها فرقی نمی‌کند شهید مسلمان یا آشوری باشد، مهم وحدت و همدلی برای دفاع از یکپارچگی ایران و جامعه ایرانی است.
در این مراسم که تصاویری از این شهید عزیز به همراه پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در دست مردم بود، با نوای مادحین اهل‌بیت اشعاری از ذکر مصیبت اهل بیت خوانده شد و مردم با اشک چشم این شهید آشوری را به سمت جایگاه ابدی بدرقه کردند.
شهید جانی بت اوشانا متولد سال ۱۳۴۰ هجری شمسی در خانواده‌ای آشوری و متدین به دین مسیحیت در محله کمالی مخصوص شهر تهران دیده به جهان گشود. او که دارای مدرک دیپلم ادبیات بود، از نظر ایمان، اخلاق، درس و دانش، زبانزد دوست و آشنا بود. وی  روز ۲۳ اسفند سال ۱۳۶۳ دو ماه قبل از اتمام سربازی‌اش (در تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران) در عملیات بدر در شرق دجله به‌ شهادت رسید و پیکر مطهرش در منطقه دشمن برجای ماند و مفقودالاثر شد.
اواسط اسفندماه گذشته نیروهای تفحص پیکر شهید اوشانا را پس از 38 سال تفحص کردند و به‌سرعت از طریق آزمایش DNA هویت او مشخص شد اما تفاوت این شهید با دیگر شهدای مثل خودش این بود که کسی از اعضای خانواده‌اش در دسترس نبود.
هفته‌ گذشته انجمن آشوریان ایران پوستری از یک شهید اقلیت منتشر و اعلام کرد: «نام این شهید «جانی بت اوشانا» است. پس از ۳۸ سال پیکر این شهید از طریق DNA  شناسایی شده است اما ستاد تفحص هیچ نام و نشانی از خانواده‌اش پیدا نکرده است. از این رو در صورت شناسایی این شهید، با دبیرخانه انجمن تماس بگیرید».
والدین شهید اوشانا و هر ۳ برادر وی در سال‌های گذشته فوت کرده‌اند. یکی از برادران  در خارج از کشور و دیگری در ارومیه دفن شده‌اند. از این خانواده حتی انجمن آشوریان نیز بی‌اطلاع بودند و ارتباط‌شان مدت‌هاست با انجمن قطع شده است. برادر سوم نیز در سال‌های پایانی عمرش مسلمان شد و پس از فوت در بهشت‌زهرا(س) تهران آرمید. در همین رابطه فرزند دختر آن مرحوم شناسایی شد (مسلمان) تا برنامه‌های تشییع عموی شهیدش هماهنگ شود.
* مراسم وداع در معراج الشهدا
روز چهارشنبه 6 اردیبهشت نیز مراسم وداع با پیکر شهید با حضور خیل گسترده مردم در معراج شهدای تهران برگزار شد. در این مراسم یوناتن بت کلیا، نماینده آشوری‌ها دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: امروز نظاره‌گر پایداری و حفظ انقلاب توسط مردم‌مان هستیم.
 وی ادامه داد: ما مدیون خون شهدایی هستیم که جان خود را فدا کردند و مدیون اشک مادرانی هستیم که چشم انتظار فرزندان خود بودند که به جنگ رفتند و برنگشتند. 
 پس از این سخنرانی یکی از روحانیون کلیسای آشوری‌ها به خواندن دعای مخصوص آشوری‌ها پرداخت و اقوام و مسیحی‌های حاضر در مراسم با او همراهی کردند. همچنین یکی از مادحین اهل‌ بیت‌(ع) دقایقی به ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداخت و گفت ما هم می‌خواهیم به سبک خودمان برای جانی عزیز عزاداری کنیم. 
مادر شهید مدافع حرم مجید قربان‌خانی نیز با در آغوش گرفتن پیکر شهید برایش لالایی خواند و گفت: من امروز جای مادر او هستم، روزی که مصادف است با آوردن پیکر پسرم از سوریه. فقط یک مادر می‌فهمد بغل کردن استخوان‌های فرزند چقدر سخت است. 
در ادامه این مراسم، گروه‌های موزیک ارتش جمهوری اسلامی برای پاسداشت این مراسم مارش نظامی نواختند. همچنین مادر شهید مدافع امنیت آرمان علی‌وردی نیز در این مراسم حضور داشت.
* ارتشی‌ها پیکر شهید اوشانا را تشییع کردند
مراسم وداع با پیکر شهید اوشانا پنجشنبه 7 اردیبهشت در پادگان 01 نیروی زمینی ارتش نیز برگزار شد. در این مراسم کارکنان وظیفه نخبه با تجدید پیمان با آرمان‌های این شهید، هم‌قسم شدند در اعتلای نام مقدس جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را به کار ببرند. امیر سرتیپ نعمتی، جانشین نیروی زمینی ارتش در حاشیه این مراسم گفت: سربازان وظیفه همواره در حفظ و حراست از مرزهای کشور پیشگام بوده و هستند. وی به جایگاه رفیع شهدای والامقام اشاره کرد و افزود: اگر امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تمامی صحنه‌ها و مناسبت‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد، به پاس جانفشانی‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان دوران دفاع‌مقدس است. امروز نیز این تشییع پیکر شهید آشوری نزاجا، بیانگر اتحاد و همدلی تمام قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی کشور است.
جانشین نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه سربازان در مرزها مشغول حراست از مرزهای کشور هستند، خاطرنشان کرد: سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران با هر دین و مذهب، دست روی ماشه آماده هستند این وظیفه خطیر را با جانفشانی در دفاع از حدود و ثغور مرز‌های کشور انجام دهند.
* تدفین شهید در اسلامشهر
پیکر مطهر شهید پس از تشییع از مقابل دانشگاه تهران برای برگزاری مراسم تشییع دیگری توسط مسیحیان به کلیسای حضرت یوسف(ع) منتقل شد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه حضور در تشییع پیکر شهید، در کلیسای حضرت یوسف حاضر شد و به مقام این شهید تازه تفحص شده ادای احترام کرد. پس از برگزاری آیین ویژه اقلیت‌های مذهبی با حضور اقشار مختلف و مقامات ادیان الهی، پیکر شهید اوشانا به آرامگاه آشوریان در شهرستان اسلامشهر اعزام و در جوار قبور پدر و مادرش بعد از ۳۸ سال دوری از خانواده و وطن در آرامگاه ابدی آرمید.

Page Generated in 0/0076 sec