printlogo


کد خبر: 262127تاریخ: 1402/2/9 00:00
نفتکش قانون‌شکن حامل نفت آمریکا توسط نیروی دریایی ارتش ایران توقیف شد
ضرب شست در دریا

گروه سیاسی: نفتکشی که حامل نفت آمریکا بود و پس از برخورد با شناور ایرانی قصد فرار داشت، توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توقیف شد.
طبق اعلام ارتش جمهوری اسلامی ایران، شامگاه پنجشنبه هفته گذشته بر اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی هنگام خروج از خلیج‌ فارس و ورود به دریای عمان که منجر به مفقود شدن 2 نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج‌فارس کرد که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد. بنا بر این گزارش، در این عملیات ناوشکن «بایندر» نیروی دریایی ارتش با حکم قضایی، کشتی متخلف را که با پرچم جزایر مارشال در حال فرار بود توقیف و به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.
امیر مصطفی تاج‌الدینی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش در تشریح جزئیات این ماجرا گفت: در دریای عمان تصادفی بین شناور توقیف‌شده (advantage sweet) و یک شناور ایرانی رخ می‌دهد اما شناور متخلف پس از برخورد، توجهی به درخواست‌های کمک شناور آسیب دیده نکرد و به مسیر خود ادامه داد.
بنا به گفته‌ معاون عملیات نیروی دریایی ارتش، ‌جز مجروحان این حادثه، سرنوشت 3 نفر از مفقودان معلوم نیست.
امیر تاج‌الدینی همچنین اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش پس از 8 ساعت صدا زدن نفتکش متخلف در کانال ۱۶ بین‌المللی دریانوردی و عدم دریافت پاسخ، این نفتکش را که برای فرار موقعیت‌سنج خود را خاموش کرده بود، توقیف کرد. معاون عملیات نیروی دریایی ارتش اعلام کرد ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده قصد دخالت در موضوع را داشت که با اقدام قاطع نیروی دریایی ارتش، فرصت دخالت از آنها گرفته شد. این نفتکش با پرچم جزایر مارشال به مقصد هوستون در ایالت تگزاس آمریکا در حرکت بود که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توقیف شد.
* واکنش آمریکا به توقیف کشتی متخلف توسط ایران
دقایقی پس از ماجرا بود که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به اقدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در توقیف نفتکشی که حامل نفت آمریکا بود، واکنش نشان داد. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای، با فرار رو به جلو گفته است: «اقدامات ایران خلاف قوانین بین‌المللی و باعث اخلال در ثبات و امنیت منطقه است. ایران باید فورا این نفتکش را آزاد کند».
آمریکایی‌ها در حالی خواستار آزادی فوری این نفتکش شده‌اند که در بیانیه خود، اشاره‌ای به دلیل توقیف این نفتکش متخلف نکرده‌اند.
در طول سال‌های گذشته این چندمین‌بار است که نفتکش‌های حامل نفت آمریکا به دلیل ایجاد اختلال در امنیت دریانوردی توسط نیروهای مسلح کشورمان توقیف می‌شوند.

Page Generated in 0/0058 sec