printlogo


کد خبر: 262135تاریخ: 1402/2/9 00:00
داربی دوم بایدن - ترامپ
انتخاب میان ۲ فاجعه!

نوید مؤمن: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا رسما حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را اعلام کرد. گویا پیروزی بادآورده در انتخابات میاندوره‌ای سنا که به واسطه شکل‌گیری دوگانه «ترامپ - ضد ترامپ» در حزب جمهوری‌خواه شکل گرفت، بایدن را بر آن داشته است تا به استقبال یک پیروزی بدون دردسر دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 برود! اگرچه برخی نزدیکان رئیس‌جمهور آمریکا معتقدند دید خوشبینانه بایدن نسبت به این موضوع ممکن است این بار کار دست حزب دموکرات دهد اما عده‌ای دیگر می‌گویند با توجه به ناکارآمدی افرادی مانند کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا (که قرار بود در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 جانشین وی شود)، چاره‌ای جز پذیرش نامزدی مجدد بایدن وجود ندارد. 
در طرف مقابل، دونالد ترامپ بلافاصله پس از شکست نامزدهای مورد حمایتش در انتخابات میاندوره‌ای سنا، در یک فرار به جلو نامزدی رسمی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 اعلام کرد. ترامپ اکنون در نظرسنجی‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان پیشتاز است و افرادی مانند دی‌سانتیس فرماندار ایالت فلوریدا در رتبه‌های بعد آن هم با فاصله زیاد قرار دارند. اگرچه نمی‌توان از اکنون پیش‌بینی  دقیقی نسبت به دور نهایی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا داشت اما به نظر می‌رسد قرار است داربی «بایدن – ترامپ» بار دیگر سال 2024 میلادی تکرار شود! 
رسانه‌های وابسته به هر ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه اکنون در حال ساماندهی بسترهای تبلیغاتی - روانی انتخابات بر اساس دستورالعمل‌های جریانات پنهان قدرت در آمریکا هستند و در نهادهای امنیتی آمریکا مانند آژانس امنیت داخلی و اف‌بی‌آی نیز نوعی رقابت آشکار بر سر حذف ترامپ یا بایدن از گردونه رقابت‌های انتخاباتی شکل گرفته است. فارغ از این رقابت‌های آشکار و پنهان، شهروندان آمریکایی باید بار دیگر یک عقبگرد آشکار را در عرصه سیاست داخلی و خارجی خود تحمل کنند! به عبارت بهتر، قطعا رقابت بایدن - ترامپ یک بازنده مسلم دارد و آن، شهروندان آمریکایی هستند! کسانی که باید بار دیگر به کارگردانی وقیح نظام لیبرال - دموکراسی تن دهند. 
سال 2022 میلادی، نتایج نظرسنجی عمومی دانشگاه آمریکایی «کوینیپیاک» نشان داد بیش از ۶۰ درصد شهروندان آمریکایی مخالف نامزدی جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور در سال ۲۰۲۴ هستند. نتایج این نظرسنجی  بارها در سطوح عمومی و ایالتی تکرار شد. هیچ موسسه نظرسنجی مستقلی در آمریکا وجود ندارد که مدعی حمایت حداقل 50 یا حتی 40 درصدی بازگشت ترامپ یا بقای بایدن در کاخ سفید باشد. با این حال ذائقه و مطالبات افکار عمومی، مفقودترین مولفه در محاسبات و تصمیم‌سازی‌های کلان صاحبان قدرت در نظام سرمایه‌داری محسوب می‌شود! با توجه به قوانین حزبی و انتخاباتی آمریکا، بایدن به صورت خودکار و بدون هیچ‌گونه دردسری می‌تواند بار دیگر راهی دور پایانی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری شود. با این حال ترامپ به واسطه مواجهه با پرونده امنیتی کودتای ششم ژانویه 2021 و حمله طرفدارانش به کنگره، کمی از سوی دادگاه عالی آمریکا برای حضور در انتخابات احساس خطر می‌کند. با این حال حتی اگر ترامپ از حضور در رقابت‌های انتخاباتی منع شود، وی قطعا بار دیگر به فردی تعیین‌کننده در حزب جمهوری‌خواه و رقابت‌های انتخاباتی تبدیل می‌شود. حتی ممکن است نامزد نهایی جمهوری‌خواهان، با نظر و حمایت وی راهی رقابت‌های درون‌حزبی و نهایی شود. این روند نیز به معنای تکرار دوگانه «بایدن – ترامپ» است، یعنی قرار نیست اتفاقی جدید در حوزه سیاست خارجی و داخلی آمریکا رخ دهد! 
بازگشت به ترامپیسم یا بقای بایدن در کاخ سفید، هر دو برای آمریکا و البته شهروندان این کشور فلاکت‌بار خواهد بود، زیرا هر ۲ سیاستمدار و همراهان‌شان، کج‌فهمی خود را در قبال بدیهیات جاری در حوزه روابط بین‌الملل به اثبات رسانده‌اند: از شکست استراتژی فشار حداکثری در برابر ایران گرفته تا خروج فضاحت بار ناتو از افغانستان و گرفتاری در باتلاق جنگ‌های اوکراین و یمن جملگی مصادیق بارز فقدان عقلانیت حداقلی در ۲ دولت بایدن و ترامپ محسوب می‌شود. در چنین شرایطی خروجی رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 هر چه باشد، هزینه‌های تصاعدی بیشتری را بر پیکره این کشور سلطه‌گر تحمیل خواهد کرد. رقابت انتخاباتی بایدن و ترامپ، حتی مترادف با انتخاب میان بد و بدتر از سوی شهروندان آمریکایی نیست، بلکه باید آن را انتخاب میان ۲ فاجعه نامید!

Page Generated in 0/0059 sec