printlogo


کد خبر: 262151تاریخ: 1402/2/10 00:00
دور دنیا

بشار اسد در دیدار فرستاده ویژه دولت چین:
معامله با دلار باید کنار گذاشته شود
رئیس‌جمهور سوریه که میزبان فرستاده ویژه دولت چین در خاورمیانه بود، با بیان اینکه جنگ آمریکا و غرب در درجه نخست اقتصادی است، گفت رها شدن از قید و بند معامله با دلار آمریکا، ضروری شده است. جای جون، فرستاده ویژه دولت چین در خاورمیانه بعدازظهر شنبه به دیدار بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه رفت و در این دیدار، فقط روابط پکن - دمشق محور رایزنی‌ها نبود، بلکه آخرین دیدگاه‌های مشترک درباره روابط چین با کشورهای خاورمیانه بررسی شد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد: اسد در این دیدار تاکید کرد مهم‌ترین تغییر مثبتی که در سطح جهانی رخ داده، نقش چین است که به صورت آرام و متوازن در حال گسترش است و این نقش، الگوی جدیدی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ است. وی با بیان اینکه نقش چین، مبتنی بر صلح، ثبات و سود برای همه است، گفت: همه جهان امروز نیازمند حضور سیاسی و اقتصادی چین هستند تا بار دیگر در سطح جهانی، توازن برقرار شود بویژه در سایه روابط چین و روسیه و ائتلاف کشورهای بریکس که می‌توانند نظام بین‌المللی چندقطبی به وجود آورند. اسد ضمن تمجید از میانجی‌گری چین که به بهبود روابط تهران - ریاض منجر شد، تصریح کرد: این مساله بر ثبات در منطقه خاورمیانه تاثیر خواهد گذاشت. کما اینکه طرح یک کمربند - یک جاده، در توسعه و همکاری اقتصادی اهمیت دارد. رئیس‌جمهور سوریه با تاکید بر اینکه جنگ [آمریکا و غرب] در درجه نخست، اقتصادی است و رها شدن از قید و بند معامله با دلار آمریکا ضروری شده است، تصریح کرد: کشورهای بریکس می‌توانند نقش کلیدی در این زمینه داشته باشند. افزون بر اینکه باید در معاملات تجاری این کشورها از یوآن چین استفاده شود. وی با بیان اینکه سوریه در جریان جنگ برای دفاع از حاکمیت خود، حمایت‌های چین را فراموش نخواهد کرد و از کمک‌های ارسالی پکن برای کمک به زلزله‌زدگان سوری قدردانی کرد.
***
رهبر  انصارالله یمن:
ملت ما شکست‌ناپذیر است
رهبر انصارالله یمن تاکید کرد: ملت این کشور نه با فشارهای اقتصادی و نه با جنگ نظامی و نه حملات رسانه‌ای شکست نمی‌خورند. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری المسیره، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن گفت: ائتلاف متجاوز عربستان مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و مراکز آموزشی را با محاصره و حملات تبلیغاتی برای دور کردن مردم از آن هدف قرار می‌دهد. ملت یمن با فشارهای اقتصادی و جنگ نظامی و حملات رسانه‌ای در هم شکسته نمی‌شود. توجه ملت یمن به این فعالیت‌ها در سایه هدف قرار دادن آن پیام بزرگی برای دشمنان است مبنی بر اینکه آنها در مسیر خود ثابت و قدرتمند هستند. وی گفت: ملت یمن به‌رغم رنج و مشکلاتی که به‌خاطر تجاوز و محاصره دارند به آموزش و فعالیت‌های فرهنگی توجه می‌کنند. هدف قرار گرفتن آموزش یمن ماهیت ائتلاف متجاوز را رسوا کرده و از بزرگ‌ترین شواهد درباره اهداف خصمانه آن علیه ملت یمن در تمام زمینه‌هاست. وی تاکید کرد: زمانی که ملت ما به دنبال آزادی، عزت، مسؤولیت‌پذیری و توجه عملی برای ایجاد تمدن شکوفای اسلامی هستند دشمنان نگران می‌شوند. دشمنان اسلام رهبری یک هجمه هولناک و گمراه‌کننده برای تحریف مفاهیم و حقایق را بر عهده دارند.
***
مسکو: ۵۷۵ نظامی و مزدور اوکراین در 24 ساعت کشته شدند
وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد ۵۷۵ نظامی و مزدور اوکراین طی درگیری‌های ۲۴ ساعت گذشته در دونتسک کشته و تجهیزات و مهمات آنها نابود شدند. به گزارش فارس، وزارت دفاع روسیه در تازه‌ترین اطلاع‌رسانی خود درباره جنگ اوکراین از تلفات و خسارات گسترده کی‌یف در نبرد شبانه‌روز گذشته در دونتسک خبر داد. منابع رسانه‌ای از مسکو پایتخت روسیه خبر دادند وزارت دفاع این کشور اعلام کرد صدها نظامی اوکراینی و مزدوران آنها در 24 ساعت گذشته کشته شدند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه روز شنبه وزارت دفاع روسیه آمده است ۵۷۵ نظامی و مزدور اوکراینی در نتیجه درگیری‌ها در دونتسک کشته شدند. طبق این بیانیه، همچنین طی همین درگیری‌ها ۲ تانک، ۳ خودروی زرهی، ۲ واحد توپخانه خودکششی و ۲ سیستم راداری شناسایی راکت‌ها و خمپاره‌ها ساخت آمریکا از بین رفت. آمار وزارت دفاع روسیه درباره تلفات و خسارات اوکراین در شرایطی مطرح شده که ۲ کشور از پنجم اسفند 1400 در حال جنگ هستند. مسکو بعد از اعلام استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، استقلال این مناطق از اوکراین را به رسمیت شناخت و روسیه به درخواست آنها برای اعزام نیروی نظامی جواب مثبت داد. بعد از این تحولات، همه‌پرسی درباره الحاق این مناطق به روسیه برگزار شد و طبق این همه‌پرسی، این مناطق به روسیه ملحق شدند.
***
نگرانی تل‌آویو از سفرهای فرمانده سپاه قدس
کارشناس مسائل امنیتی رژیم صهیونیستی با اذعان به افزایش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم، ضمن اشاره به سفرهای منطقه‌ای اخیر سردار قاآنی، فرمانده سپاه قدس گفت: به‌نظر می‌رسد به‌وضوح فرآیند واحدی در تمام جبهه‌ها احساس می‌شود، از شمال و جنوب تا کرانه باختری... دشمنان اسرائیل بر این باورند زمان نبرد با اسرائیل یا محک زدن آن فرارسیده است. بیشتر این گروه‌ها متحد ایران هستند. «امیر بوخبوط» تحلیلگر امنیتی صهیونیست افزود: سفرهای قاآنی به منطقه نگران‌کننده است. جانشین سردار سلیمانی درگیر امور سوریه، لبنان، عراق، خلیج ‌فارس  و دریای سرخ است. قدرت او درحال افزایش و با تقویت بنیه مالی‌اش، در حال برقراری ارتباط میان جبهه‌های مختلف است. ارزیابی این کارشناس صهیونیست تنها ساعاتی پس از بازدید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران از نقطه صفر مرزی لبنان و سرزمین‌های اشغالی در منطقه مارون الرأس منتشر شد.

Page Generated in 0/0063 sec